• 1
  • 2
2014-12-15, 12:37
Medlem
snowbells avatar
I dagarna har Alexandra Pascalidou skivit en krönika i Metro, där hon pekar ut Björknäsgymnasiet i Boden. I sin krönika påstår Alexandra att SD vart största parti i elvvalet, detta är bevisligen helt fel, men hon korrigerar ändå inte sin krönika. I krönikan framstår Bodensarna i allmänhet och björknäsgymnasiets elever i synnerhet, som intoleranta och antifeministiska.

Lärare och rektor tog mycket illa vid sig av hennes krönika, men Alexandra svara att hon står för vad hon skrivit, trots de uppenbara faktafelen.

Här är en länk till NSD:
http://www.nsd.se/nyheter/boden/pasc...r-8949684.aspx

Kuriren:http://www.kuriren.nu/nknyheter/kand...a-8017230.aspx

Krönikan i Metro: http://www.metro.se/kolumner/till-oc...qsaredLEllZeI/

Nu till min frågeställning:
Vad innebär detta för trovärdigheten för Metro i allmänhet och Alexandra Pascalidou i synnerhet?

Varför har det inte skrivits en enda rad om detta i någon rikstidning? Beror det på att vi lever i mediaskugga, och bara storstäderna är värda att rapportera om?

Vad får bodensarna för förtroende för rikstidningarna när de beter sig så här?

Kommer det bli konsekvenser för Alexandra efter detta? Hur kommer TV4 göra med henne, kommer de ha kvar en uppenbar lögnare i sina nyhetsoffor?
Citera
2014-12-15, 12:43
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Vad innebär detta för trovärdigheten för Metro i allmänhet...
Haha, du är gullig du.
Citera
2014-12-15, 13:09
Medlem
Citat:
... I sin krönika påstår Alexandra att SD vart största parti i elvvalet, ...
Nej, det gör hon inte. Hon skriver (jag fetar för att det ska vara tydligt):
Citat:
Innan jag intar aulans scen för att tala med eleverna om mångfald, jämställdhet och jämlikhet säger en lärare:

”Vi hade ett katastrofresultat i skolan. SD blev största parti trots att det står i alla styrdokument att vi aktivt ska motverka främlingsfientlighet och arbeta för jämställdhet.”
En lärare påstår alltså detta, men givetvis ska såväl Alexandra som Metro förvissa sig om att så är fallet. De har brustit i källkritik. En rättelse ska införas. Om så kommer att ske vet jag ej.
Citera
2014-12-15, 13:16
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

En lärare påstår alltså detta, men givetvis ska såväl Alexandra som Metro förvissa sig om att så är fallet. De har brustit i källkritik. En rättelse ska införas. Om så kommer att ske vet jag ej.

Det är fortfarande Alexandra som skriver det i Metro, inte läraren. Visst borde hon kunna lita på det läraren säger, men det är hennes ansvar att fakta är korrekt.
Citera
2014-12-15, 13:42
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Nu till min frågeställning:
Vad innebär detta för trovärdigheten för Metro i allmänhet och Alexandra Pascalidou i synnerhet?

Vilken trovärdighet? Metro kan väl på sin höjd förmedla TT-notiser och dagens TV-tablå med någon slags trovärdighet. Vad gäller Pascalidou finns ingen trovärdighet att förlora - I den mån den existerat är den sedan länge förbrukad.
Citera
2014-12-15, 13:43
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Det är fortfarande Alexandra som skriver det i Metro, inte läraren. Visst borde hon kunna lita på det läraren säger, men det är hennes ansvar att fakta är korrekt.
Vad har du för bevis för att Alexandra skulle ha ljugit i Metro?

(FB) Alexandra Pascalidou skriver inte sina krönikor själv

Citera
2014-12-15, 13:54
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Vad har du för bevis för att Alexandra skulle ha ljugit i Metro?

(FB) Alexandra Pascalidou skriver inte sina krönikor själv

Haha..., hon kanske inte är skrivkunnig...Tänkte inte på det...
Citera
2014-12-15, 14:22
Medlem
Citat:

Alexandra påstår att en lärare påstår. - Jag tror Alexandra fortfarande är i chock efter Aftonbladets och Expos arrangerade "nazister i trappan" bilder.

Ur förhörsprotokoll
(FB) Researchgruppen, vad vet vi?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2014-12-15 kl. 15:19.
Citera
2014-12-15, 15:42
Medlem
Citat:
Hon skriver det, ja, men TS skrev att hon påstår. Det är skillnad. (Jag tycker inte att man som journalist ska lita på vad folk säger, man ska kolla uppgifterna).
Senast redigerad av Redax 2014-12-15 kl. 15:46.
Citera
2014-12-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Alexandra påstår att en lärare påstår. ...
Rättelse: Alexandra skriver att en lärare påstår. Att återge okritiskt är inte detsamma som att påstå.
Citera
2014-12-15, 15:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Rättelse: Alexandra skriver att en lärare påstår. Att återge okritiskt är inte detsamma som att påstå.

Nej det är det inte. Men det är inte heller särskilt ärligt mot läsarna?
Citera
2014-12-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej det är det inte. Men det är inte heller särskilt ärligt mot läsarna?
Ärligt? Alltså, sannolikt har hon väl köpt uppgiften rakt av för att den passade henne. Hon är ju mer ute att kritisera än beskriva, och då riskerar man som journalist att gräva en grop åt sig själv. Dock tror jag inte att hon var oärlig på så vis att hon visste att lärarens uppgift var felaktig men skrev den ändå för att i efterhand kunna peka på att läraren sade så. Eller? Vem vet... Som själv varande journalist skulle jag inte skriva ens en krönika eller kåseri utan att kolla fakta. Helt enkelt bara för att man ska göra det som professionell journalist. Hon har en högskoleexamen i olika ämnen, men inte i journalistik, så hon kanske inte känner sig tyngd av samma professionalitet som jag gör, som dels är fil kand och dels har en högskoleexamen i journalistik. Jag skriver inte gärna sådant där överhuvudtaget. Oj, nu blommade det ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in