Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
7-klövern och media syftar givetvis på svenska medborgare. Till skillnad från Björn Söder är de smarta nog att inte ge sig in i någon hemsnickrad kulturell definition av begreppet.
I vilka sammanhang är det viktigt att klassificera människor enligt den Söderska skalan?
Juridiskt sett är man svensk om man har svenskt medborgarskap/pass. Detta är alla överrens om.
Men detta är ju sjukt lätt att få tag på så det bevisar inget egentligen.
Sedan finns det andra sätt man kan vara svensk på också, inte bara juridiskt.
Exempelvis etnisk svensk eller kulturellt svensk, vilket jag och många andra lägger mer vikt på än om man är juridiskt svensk. Kan man exempelvis inte snacka svenska språket, eller om man åker ner och strider för IS, då är du inte svensk enligt mig, oavsett vilket pass du har.
Detta tycker jag är ett rimligt påstående, rentav sunt förnuft. Vad tycker du?
Poängen är väl att när man säger "svensk" så ska det representera vissa egenskaper som man antar förenar alla som är "svenska", t.ex när man i utlandet talar om svenskar, eller andra folkgrupper för den delen. Saken är att i praktiken så finns det inga sådana gemensamma egenskaper för de man kallar "svenska" i dag, i alla fall inte om man bara ser på vad det står i ditt pass eller i vilket land du bor. Därför tycker inte jag att den juridiska definitionen avgör vem som är svensk, inte för de allra flesta informella ändamål då man använder ordet.
Sedan egentligen den viktigaste frågan: om det blev krig - vilket land skulle du då kämpa för?
Om svaret är något annat än Sverige, då är du inte svensk, och borde inte ha rätt till ett svenskt pass.
Jag exempelvis har haft svensk pass, men jag identifierade mig inte som svensk för det.
Och om det blev krig mellan Sverige och landet vars pass jag nu har, skulle jag inte slåss för Sverige. Därför inser jag realiteten och kallar mig inte svensk.