2014-12-14, 22:24
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nar det galler adblock har jag viss sympati for tidningarna (ja, inte just svenska tidningar men de som lever pa att skapa annonsbetalat material i allmanhet). Jag skulle utan tvekan blockera de som kor adblock och liknande, kostar ju bara bandbredd och ger inget tillbaka.

Tycker att det ar en juste deal att fa en massa grejor gratis i utbyte mot att det finns lite reklam har och dar. Ett mycket stort antal tjanster (t ex Google, Youtube, Flashback, Piratebay), spel (t ex tusentals mobilspel) och informationskallor (mangder av bloggar, arkivtjanster, media osv osv) existerar bara tack vare att de kan salja reklamplats.

Sen tror jag iofs inte att domstolsvagen ar en sarskilt bra vag att ga.
Självklart kan man sympatisera, men den sympatin försvinner rätt snabbt när det börjar yra om att stämma programutvecklarna.
Citera
2014-12-14, 22:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Detta ar humor.

Spanska tidningar har helt enkelt skjutit sig i foten med sitt krav att sokmotorer (las Google) skall betala for att lanka till deras innehall och kraver nu att Google maste fortsatta lanka till deras innehall....

https://www.thespainreport.com/13199/spanish-newspaper-publishers-association-now-asks-government-help-stop-google-news-closure/
Citera
2014-12-14, 23:17
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Detta ar humor.

Spanska tidningar har helt enkelt skjutit sig i foten med sitt krav att sokmotorer (las Google) skall betala for att lanka till deras innehall och kraver nu att Google maste fortsatta lanka till deras innehall....

https://www.thespainreport.com/13199/spanish-newspaper-publishers-association-now-asks-government-help-stop-google-news-closure/

Sparka nissen som gjorde konsekvensanalysen inför det lagförslaget...
Citera
2014-12-14, 23:26
Medlem
kallingars avatar
Bläddrade i en pappers DN idag. Någonstans mitt i del 1 var en helsidesannons med Cecilia Frode.
Det var en kort text som gick ut på att Cecilia gillar papperstidningen och skulle bli ledsen om den försvann.

En speciell känsla. Hon läser inte DN på nätet - det känns inte bra i ögonen

Jag skrattade inombords. Önskar jag kunde cut & paste in hela texten här
Citera
2014-12-14, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
En speciell känsla. Hon läser inte DN på nätet - det känns inte bra i ögonen
Lite som Helsingborgs Dagblads "vi älskar papper"-kampanj eller vad det nu var för några tokigheter de hittade på.
Citera
2014-12-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Lite som Helsingborgs Dagblads "vi älskar papper"-kampanj eller vad det nu var för några tokigheter de hittade på.
På 50-talet var det "fint" bland akademiker att säga att man aldrig kollade på tv och att man aldrig skulle skaffa en. Det var bara den obildade medelklassen som hade tv. Lite grand samma sak är det med papperstidningar i dag. Är man "fin" så läser man aldrig tidningar på datorn utan bara på papper. Man vill ju inte vara som kreti och pleti.
Citera
2014-12-15, 02:48
Medlem
StigAllans avatar
För mig skulle det vara trevligt med en tidning som var läsbar med min politiska åsikt.
Det är rätt trist och enformigt att sitta vid datorn tycker jag så jag brukar försöka variera mig.
Ingen TV förstås och radion är avstängd sedan flera år.

Men vi som tillhör gruppen som jag är medlem i är tydligen ingen attraktiv grupp för en tidningsmakare.
Alla går i samma takt inom den branschen.
Tidigare la jag kring 40 kr/dag på olika dagstidningar och dessutom plus diverse specialtidningar.
Nu återstår det bara medlemstidningar som hamnar i min brevlåda.

Hur trögfattade är tidningssnubbarna ekonomiskt?
Tappar heller jobben istället för att skriva något som säljer!
Visst inser man nu vilken patetisk övertro på sin egna förmåga den svenska journalistiken har in i döden!
Citera
2014-12-15, 05:51
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
På 50-talet var det "fint" bland akademiker att säga att man aldrig kollade på tv och att man aldrig skulle skaffa en. Det var bara den obildade medelklassen som hade tv. Lite grand samma sak är det med papperstidningar i dag. Är man "fin" så läser man aldrig tidningar på datorn utan bara på papper. Man vill ju inte vara som kreti och pleti.
Nja, om man är "fiin" så läser man utländska papperstidningar. De svenska var det längesedan som det stod något av värde i.
Citera
2014-12-15, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Hur ser det ut för oss som orkar engagera oss i en snabbare utrensning? Kan man som vanlig internetanvändare göra något för att fördyra för t.ex. AB eller DN att ha sina sajter kvar?

Bra fråga. Mitt svar är: stärk alternativen!
  • Prenumerera på alternativmedia, och/eller skicka ekonomiska bidrag.
  • Köp produkter som marknadsförs i alternativmedia. Leverantörerna undersöker noga vad de får för respons i olika säljkanaler. När det gäller just FB vill jag inte uppmana till inköp av illegala preparat, men du kanske gillar spel och dobbel eller sexleksaker?
  • Hänvisa till artiklar i alternativmedia när aktuella ämnen diskuteras i bekantskapskretsen.
  • Skriv läsvärda inlägg på forum. Gör en egen annonsfinansierad blogg om din favorithobby och ta ifrån MSM en liten rännil av annonspengarna.
Vill du absolut göra något mer destruktivt så kan du köra med "torgmötestricket". Ställ dig på biblioteket och titta efter folk som läser olämpliga politiska budskap i DN/AB, sedan skramlar du med en nyckelknippa mellan deras ögon och tidningen/bildskärmen. Det förutsätter förstås att du kan leva med att befinna dig på samma nivå som de "demokratiska" krafterna.
Citera
2014-12-15, 10:13
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777

Så sent som för halvtannat år sedan i samband med vågen av inlåsning av webbmaterial meddelade Västerbottenskuriren löskets obetydelse inför deras framtidsstrategi att ha mer exklusiva läsare som de kunde ta mer betalt för av annonsköparna. Undrar hur mycket de fick upp priset
Citera
2014-12-15, 11:40
Medlem
Paradocss avatar
I dagens riksdagsdebatt var trådens ämne uppe på tapeten. (Lyssnade på ett halvt öra mellan telefonsamtal mm så jag har inte hundra % koll..)

Som jag uppfattade saken ville nu 7-klövern med C i spetsen pumpa in mer pengar till det sjunkande Propagandaministeriet som här brukar kallas MSM. Skattebetalarna ska slanta upp ännu mer för sin hjärntvätt.
Citera
2014-12-15, 15:41
Medlem
Sixts avatar
Ett steg i rätt riktining.

Citat:
Alliansens planer på strypa stödet till kulturtidskrifter får kritik från borgerligt håll. Enligt Alliansens kulturbudget ska stödet till kulturtidskrifter skäras ned kraftigt. Besparingen, på 15 miljoner, innebär att många av landets kulturtidskrifter riskerar nedläggning.

http://www.svd.se/kultur/borgerlig-kritik-mot-indraget-tidsskriftsstod_4190627.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in