2014-12-07, 23:17
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl inte mer än rätt så man blir av med procentaren som plockar ut mellanskilladen på andras olycka att sakna bostad.

Då vore det väl bättre att riva förstahandskontraktet, sparka ut vederbörande hyresgäst och låta någon i bostadskön få lägenheten?
Citera
2014-12-07, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Då vore det väl bättre att riva förstahandskontraktet, sparka ut vederbörande hyresgäst och låta någon i bostadskön få lägenheten?

Det beror väl på vem som äger huset ifråga och om vederbörande är ansluten till bostadskön överhuvudtaget?
Citera
2014-12-08, 18:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Mycket bättre. Såna projekt borde genomföras över hela landet i stor skala, det skulle ramla in massor med hyreslägenheter till Bostadsförmedlingen. Varför ska den som har ett annat boende få behålla hyreskontraktet och tjäna pengar på andrahandsuthyrning?
Citera
2014-12-08, 20:39
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl inte mer än rätt så man blir av med procentaren som plockar ut mellanskilladen på andras olycka att sakna bostad.
Really? Utan den svarta andrahandsmarknaden skulle det vara stört omöjligt för dom som verkligen behöver ett hyrt boende snabbt och är beredda att betala för sig att få något annat boende än hotell.

*med reservation för att vi nu också har en laglig andrahandsuthyrning av BR med friare prissättning
Citera
2014-12-09, 20:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Really? Utan den svarta andrahandsmarknaden skulle det vara stört omöjligt för dom som verkligen behöver ett hyrt boende snabbt och är beredda att betala för sig att få något annat boende än hotell.
Man får se till att inte hamna i en situation där man "behöver hyra ett boende snabbt".
Citera
2014-12-09, 21:25
Medlem
Flera kommuner köper in lägenheter åt utslagna/invandrare etc, men kommunerna bjuder enbart utgångspris så blir det budgivning så kan inte kommunerna köpa lägenhet
Citera
2014-12-14, 20:41
Medlem
spoilers avatar
"Boverket slår nu larm om att behovet av bostäder de närmaste åren kommer att vara mycket större än man tidigare räknat med. Det kommer att framgå av den prognos som verket publicerar i januari. Boverket menar att läget är akut.

– Boverket gjorde en byggbehovsprognos för fyra-fem år sedan. Då var det klart lägre behov än med den prognos vi håller på med i dag. Trycket har helt klart ökat. Det är dags att börja bygga ordentligt nu, säger Bengt J Eriksson, analytiker på Boverket.

Under många år har det byggts väldigt lite. Men takten har ökat i år räknar man med att ca 28.000 lägenheter blir inflyttningsklara. Men befolkningen ökar så mycket mer - bara under första halvåret i år med ca 50.000 personer, framför allt på grund av tilltagande flyktingströmmar."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen
Citera
2014-12-14, 20:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man får se till att inte hamna i en situation där man "behöver hyra ett boende snabbt".

Det kan ju dock potentiellt vara en situation som ganska många hamnar i. Jag menar, säg att du bor på landsbygden och har fått ett erbjudande om ett intressant och/eller välbetalt jobb i Stockholm. Om du inte har pengar till kontantinsats på en BR i Stockholmsområdet så sitter du ju i situationen att du "behöver hyra ett boende snabbt" för att kunna ta jobbet. Som Hårboll skrev är det verkligen tur att det nu är lagligt att hyra ut BR i andra hand till en hyra i paritet med marknadshyra.

Jag har själv flyttat tillbaka till Stockholm efter ett antal år i London och just att hyra en BR i andra hand var räddningen för mig för att kunna ta jobbet där jag nyligen börjat. Förvisso har jag pengar till kontantinsats till BR, men jag var inte beredd att köpa en BR "på distans" utan jag ville komma på plats i Stockholm först innan jag börjar fundera på att köpa en BR.

Det finns ju en högst reell brist på förstahandshyresrättskontrakt i Stockholm, även om man är höginkomsttagare och kan betala en riktig marknadshyra.
Citera
2014-12-14, 21:54
Medlem
Bostadsbristen ska tydligen diskuteras i Agenda nu kl 22.

Och det var inget nytt att komma med. Politiker som tjafsar med varandra och ett stort fokus på byggbyråkrati. T ex lyftes frågan om bullerregler som ett bygghinder. Men vem vill bo i en hyresbarack med lövtunna väggar?
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2014-12-14 kl. 22:49.
Citera
2014-12-14, 23:00
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Något som kom fram väldigt tydligt i kvällens agenda var att den uppstådda bostadsbristen har ett direkt samband med invandringen. Man filmade till och med en somalisk storfamilj som höll på att bli vräkta.

Tanken var väl att få några batikhäxor att rösta på Fi i protest mot "det kalla hårda rasistsverige" men istället tror jag att det blir ett baksug då de flesta kan lägga ihop ett och ett och inser att bostadsbristen är skapad inte främst av "bullerregler" utan av en världsunik batikhäxeripolitik där man tror sig kunna inhusera hela världens människomassor av negrer, araber och andra främlingar.

Lösningen är inte att vi ska bli ett land med små minimodullägenheter med allt högre ljudnivåer, lösningen är förstås stängda gränser och etniska rensningar. Men det förespråkar inte ens Sd längre och är därmed en del av det politiska etablissemang som hjälplöst ser på när etniska svenskar tvingas bo allt trängre och trängre.

Allt för att bli "accepterade" av en välorganiserad judenhet och ett korrupt etablissemang.
Citera
2014-12-14, 23:14
Medlem
Tycker vi tar den diskussionen om varför vi har bostadsbrist i I&I istället.

Låt oss här fokusera på frågan om vi kan lösa bostadsbristen genom att bygga hundratusen slumbaracker utan krav på modern standard. Ett sådant bobestånd kommer inte att byggas av något privat bostadsbolag, ej heller kommunalt dito. Det är helt enkelt en astronomisk förlustaffär. Både själva bygget och de sociala konsekvenserna.

Enda chansen som jag ser det är att statliga subventioner, eller t.o.m. statligt ägande och drift, träder in i handlingen. Kanske att staten utger bostadsobligationer till "yield starving" placerare med hyfsad ränta. Sverige har ju fortfarande ett visst förtroende för sina statsfinanser utomlands.

Låt mig göra en servettkalkyl, hmmm, 100k lgh gånger 2 miljoner blir.... 200 miljarder, eller hur?
Citera
2014-12-15, 00:23
Medlem
longbow4ys avatar
Senaste årsskiftet fanns det enl SCB drygt 4,6 milj bostäder i landet.

Med den takten det har byggts senaste 5 åren måste bostäderna stå i snitt 200 år.
I år börjar vi komma ner till "bara" 100 år .
Samtidigt som landet växer.

Att politiken utgår ifrån att bostäder skall vara i >100 är är en förlegad syn.
Det är orimligt att i en tid när teknikutveckling går rasade fort ha kvar gamla hus med stora kostnader att modernisera i takt med tiden.

Det borde byggas mycket mer.

Och det borde rivas mer.

Boverket lägger nästan all sin energi på ett mycket krångligt regelverk som berör nybyggnation. Samtidigt är det en försvinnande liten del av bostadsbeståndet.
Om politikerna såg till att Boverket fokuserade på att underlätta regelverket också för beståndet skulle man snabb kunna skapa mängder med nya bostäder.

Något så enkelt som om det finns ett gammalt hus att man får riva det och bygga ett nytt på samma plats med modern standard med ett förenklat regelverk skulle underlätta något enormt.

Det skulle sätta igång bomarknaden upp till rimliga nivåer. Och det snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in