Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Man får se till att inte hamna i en situation där man "behöver hyra ett boende snabbt".
Det kan ju dock potentiellt vara en situation som ganska många hamnar i. Jag menar, säg att du bor på landsbygden och har fått ett erbjudande om ett intressant och/eller välbetalt jobb i Stockholm. Om du inte har pengar till kontantinsats på en BR i Stockholmsområdet så sitter du ju i situationen att du "behöver hyra ett boende snabbt" för att kunna ta jobbet. Som Hårboll skrev är det verkligen tur att det nu är lagligt att hyra ut BR i andra hand till en hyra i paritet med marknadshyra.
Jag har själv flyttat tillbaka till Stockholm efter ett antal år i London och just att hyra en BR i andra hand var räddningen för mig för att kunna ta jobbet där jag nyligen börjat. Förvisso har jag pengar till kontantinsats till BR, men jag var inte beredd att köpa en BR "på distans" utan jag ville komma på plats i Stockholm först innan jag börjar fundera på att köpa en BR.
Det finns ju en högst reell brist på förstahandshyresrättskontrakt i Stockholm, även om man är höginkomsttagare och kan betala en riktig marknadshyra.