2014-12-14, 17:29
Medlem
myskankans avatar
Luca Toni har gjort 300 mål i sin karriär.
Citera
2014-12-14, 22:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
/../

Och sedan är naturligtvis Tyskland och Italien mest framgångsrika när det gäller landslagen.

/.../
Notera dock att Italien är effektivare i VM-sammanhang. 75% i utfall mot tyskarnas 50%. Dessutom brukar Italien sparka ut Tyskland i avgörande matcher i VM och EM...

Men visst, Tyskland är alltid Tyskland.
Citera
2014-12-14, 23:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Barilla är bra. Köper det gärna då jag inte använder färsk pasta.

Guido Barilla visade sig ha stake 2013 då han ifrågasattes av politiker för att bolaget förstärkte könsroller och inte lyfte fram homosexuella:

”I think it’s pretty pathetic that the speaker of the House lowers herself talking about advertising, which she doesn’t have the skills to understand.”

Och sedan:

“We have a slightly different culture. For us, the “sacral family” remains one of the company’s core values. Our family is a traditional family. If gays like our pasta and our advertisings, they will eat our pasta; if they don’t like that, they will eat someone else’s pasta. You can’t always please everyone not to displease anyone.”

Kort sammanfattning: politiker har noll koll på reklam, och Barilla står för den traditionella familjen.

Detta är mannen som äger och styr bl a Wasabröd AB.

Roma i Barilla-tröjor:
http://www.unicograndeamore.it/sito/8182romacesena_formaz.jpg

Fotot är från säsongen 1981/1982, och Barilla fanns på Romas tröjor fram till och med 1994.
Man kan ju också fundera över hur t ex svenska direktörer svarat om de pressats. Jag menar, man försöker med reklam att nå så många som möjligt ur sin kundgrupp. Och de flesta pastaätare är nog hetero...

Däremot kan ju italienare ibland uttrycka sig lite klumpigt, t ex Tavecchio. Han är ju avstängd av både UEFA och FIFA. Sen att säkert många av höjdarna i organen nog håller med honom är en annan sak.
Citera
2014-12-14, 23:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Likriktningen och fördumningen i Sverige har aldrig varit värre. Trots att vi reser mer än någonsin har vår förståelse för andra språk och kulturer förmodligen aldrig varit på en lägre nivå. Svenskar åker till Tyskland, Frankrike och Italien och klagar på att de inte förstår engelska. Tycker att de är obildade. Vafan i helvete.

/.../
Precis, hur många bor det där och hur många i Sverige..? Närmare 200 milj mot 10 milj...

Till de stora branden i Västmanland i somras kom italienska och franska vattenbombare och hjälpte till.
När de ankom till Sverige fick de en mikrofon uppkörd under näsan och svarade så gott det gick.
Reaktioner på en del håll här var "Fy bubblan va' dåliga de e' på engelska!".
Nåväl, de är erfarna piloter och har erforderliga kunskaper för att tala engelska i skarpt läge.
Citera
2014-12-15, 13:18
Medlem
JayGatsbys avatar
Juventus mot Borussia Dortmund. Inte lättaste motståndet, men absolut inte svåraste.
Gruppvinnare iofs, men håller på att åka ur Bundesliga. Det är något knasigt som inte kan hålla för alltid.

Borde Juve kunna slå hål på.
Citera
2014-12-15, 13:34
Medlem
Ezzelinos avatar
Och i Europa League blir det Napoli-Trabzonspor, Roma-Feyenoord, Inter-Celtic, Fiorentina-Tottenham, Torino-Athletic Bilbao. Det kan nog bli svårt för Fiorentina och Torino, men Napoli, Roma och Inter tro jag går vidare.
Citera
2014-12-15, 13:37
Medlem
JayGatsbys avatar
Europa League lottades just klart:

Torino - Athletic Bilbao
Inte helt fördelaktig lottning. Bilbao svänger ju en del, men de känns starkare än Torino.

Napoli - Trabzonspor
Bör vara hyfsat enkelt för Napoli.

Roma - Feyenoord
Spännande match, tror dock Roma går segrande.

Fiorentina - Tottenham
Kan nog bli bra. För dålig koll på yidz för att uttala mig om utgång dock.

Inter - Celtic
Kan bli en bra match, tror dock Inter är starkare.
Citera
2014-12-15, 14:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
/.../

Fiorentina - Tottenham
Kan nog bli bra. För dålig koll på yidz för att uttala mig om utgång dock.

Inter - Celtic
Kan bli en bra match, tror dock Inter är starkare.
Två brittiska lag och det ena med Guidetti inger förhoppning om att de visas på (svensk) TV.

Fio-Tot blir nog en bra match. Fios oförmåga att göra mål ligger dem i fatet. En målmässig utskåpning som för Roma mot BM att vänta..?
Beror också på vad som händer i januarifönstret. Undrar om inte shoppinggalna kärringar från PL är på jakt efter Cuadrado?
Citera
2014-12-15, 17:17
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Det gäller att inte spela Dortmund i händerna. Att låta deras speedkulor kontra mot Bonucci ger mig kallsvettningar redan nu. Å andra sidan så är Juventus ett lag som nästan alltid spelar power play-fotboll. Med 64,3% i snittbollinnehav så är man trea i hela CL efter bara Bayern och Barcelona.

Alternativen blir alltså att slå om taktiken och låta Dortmund föra i långa perioder, eller så tar man possessionfotbollen till nästa nivå och vårdar extremt noga. Det som avgör matchserien är om Juve tappar boll i fel lägen. I alla andra fall så bör man köra över detta svaga Dortmund.

Juventus är ett lag med identitet, oavsett vilka lag man möter. Jag läste någon som trodde annorlunda ett par sidor bak i tråden. 67-33 mot Atletico hemma, 59-41 mot Atletico borta.

Juventus har alltså inte problem med något "högre tempo" i Europa utan man möter handbollsförsvar där också. Problemet är att handbollsförsvaret är mycket tuffare att tränga igenom när det är Diego Simeone som coachar det.

Enda gången man haft problem under dessa tre CL-säsonger var mot Bayern borta för ett par år sedan där man blev pulveriserade av Robben och kompani. Detta var i en match där Alaba gjorde mål efter en halv minut och man kom helt snett in i matchen. Med ett mycket, mycket sämre lag än idag (Matri och Quaglia på topp) och mot ett historiskt bra Bayern.
Citera
2014-12-15, 18:44
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Det gäller att inte spela Dortmund i händerna. Att låta deras speedkulor kontra mot Bonucci ger mig kallsvettningar redan nu. Å andra sidan så är Juventus ett lag som nästan alltid spelar power play-fotboll. Med 64,3% i snittbollinnehav så är man trea i hela CL efter bara Bayern och Barcelona.

Alternativen blir alltså att slå om taktiken och låta Dortmund föra i långa perioder, eller så tar man possessionfotbollen till nästa nivå och vårdar extremt noga. Det som avgör matchserien är om Juve tappar boll i fel lägen. I alla andra fall så bör man köra över detta svaga Dortmund.

Juventus är ett lag med identitet, oavsett vilka lag man möter. Jag läste någon som trodde annorlunda ett par sidor bak i tråden. 67-33 mot Atletico hemma, 59-41 mot Atletico borta.

Juventus har alltså inte problem med något "högre tempo" i Europa utan man möter handbollsförsvar där också. Problemet är att handbollsförsvaret är mycket tuffare att tränga igenom när det är Diego Simeone som coachar det.

Enda gången man haft problem under dessa tre CL-säsonger var mot Bayern borta för ett par år sedan där man blev pulveriserade av Robben och kompani. Detta var i en match där Alaba gjorde mål efter en halv minut och man kom helt snett in i matchen. Med ett mycket, mycket sämre lag än idag (Matri och Quaglia på topp) och mot ett historiskt bra Bayern.

Bra analys. Vad tror du om förstärkningar i januari? (Som inte är cuptied)
Citera
2014-12-15, 18:53
Medlem
tjenaretjenares avatar
Mitt vackra Sassari Torres kämpar så gott det går nere i "Legan", det är tight i mitten/botten men jag tror inte de åker ut iaf vilket nästan kommer att ses som en seger i sig nu när tiderna är hårda. Spelare som Antonello Cuccureddu och Gianfranco Zola har representerat detta underbara lag och det är mycket på grund av detta jag sätter mig ner med en flaska vin, som jag förtär varje till varje match numera.

Arenan deras heter så vackert som Stadio Vanni Sanna och pga att jag fått äran att se denna så orkar jag gå upp varje lördagmorgon och dricka min hemmabryggda öl som jag själv spetsat med en liten liten droppe digestif som heter Amaro Lucano. Denna digestif kommer från det fantastiska området Basilicata.
Citera
2014-12-15, 19:47
Medlem
Jag håller med BonhommeDeNeige att Juventus ska våga skapa matchen. Inte minst eftersom de börjar hemma, och därför inte bara kan avvakta. Hur den andra matchen ska spelas beror på resultat i första och övriga omständigheter. Men Allegri är skicklig och spelarna intelligenta.

Torino och även Fiorentina kan få det tufft i EL medan de andra skulle jag nog se som favoriter att gå vidare. Åtminstone om Roma tar det på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in