Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
men sötnosen, nu har du dina fiskar varma.
jag har redan gjort detta några ggr…jag ska leta upp en diskussion jag hade med herr hundtoreraren nr 1 mr. Ivan Pavlov (sympatisk gentleman) så slipper jag skriva om allt…
(FB) Enda tråden för debatt om debattörerna i F&J
vil du läsa hela diskussionen så finner du den i denna runtomkring s 73.
"Patriarkat (av grekiskans πατριάρχης, patriarkhēs, fadersvälde), patrikarkal och patriarkalisk (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen,
manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande i samhället.[1][2] Inom sociologi, antropologi och
feminism åsyftar begreppet teorier om en samhällsordning som ger fäder och äldre män institutionaliserad makt över kvinnor, barn, yngre män, och egendom, exempelvis som familjeöverhuvuden, klan- eller statsledare, ålderman/byäldste, religiösa ledare, etc.[3][4] I traditionellt patriarkala kulturer bygger männens enväldiga makt och privilegier ofta på agnatisk arvsrätt, det vill säga att den äldsta sonen ärver gården. Ett av kvinnor och mödrar dominerat samhälle kallas däremot matriarkat, något som emellertid är ovanligt[källa behövs][5]. Emellertid har matrilinjär arvsrätt, dvs att döttrar ärver egendomen, förekommit i en rad kulturer"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriarkat_(sociologi)
Har manliga ledare envälde?
Har fäder och män institutionaliserad makt över kvinnor, barn, yngre män, och egendom?
Ärver män all egendom?
Du har inte bevisat ett dyft, men försök gärna igen.