2014-12-14, 21:52
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepedal
Varför ska jag göra det? Har jag som socialkonservativ som inte vill kalla mig för nationalist inget parti som passar mina åsikter? Jag tror att mina åsikter ligger närmare Jimmie Åkessons än dina.

Nej, det har du uppenbarligen inte då. Jimmie Åkesson ensam är inte SD, utan SD är alla partiets medlemmar och partiets program, men du kanske är i behov av ett parti där partiledaren är allt, din führer som du ser upp till som en halvgud.
Citera
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Uttalandet sprider sig som än löpeld på nätet.

Den lögnaktiga rubriken?

Är man något sånär seriös så vet man ju att tidningarna numera både ljuger och felciterar och i detta fall är det ju to.m grovt förtal man tar till för att smutskasta partiet.

Tror de flesta med ett IQ över 50 sett igenom lögnen och läser vad han faktiskt sa. Idioterna kan gärna rösta på något annat, de är inte önskvärda.
Citera
Bannlyst
"Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Vilken otroligt korkad titel de lägger upp.
Citera
2014-12-14, 21:53
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Uttalandet sprider sig som än löpeld på nätet. Kan detta vara uttalandet som sänker SD.
Gammelmedias våta dröm är ju att slutgiltigt påvisa att SD är och förblir ett nazzeparti trots sin välputsade fasad. Jimmie får nog komma tillbaks snabbt nu innan partiet är tillbaks på 2010 års nivå igen.

Alla uttalanden om SD sprider sig som en löpeld.

Men det är endast på platser som det bara existerar personer med samma typ av åsikter.
Citera
2014-12-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DowtonAbbey
diskussionssidan.

Jaha detta hittade jag på Wiki :

Nationell minoritet kallas de etniska minoriteter som har en långvarig språk- och kulturgemenskap innanför den nationella gemenskapen, vanligen längre än hundra år (eller fyra generationer). Enligt internationella konventioner, ILO:s konvention nr 169 och Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och minoritetsspråk, har sådana minoriteter rätt till skydd och stöd för att bevara och utveckla sitt språk och sin kultur. Konventionerna är resultat av en rad olika faktorer. Bland annat finns det stora språkgrupper inom EU som inte har rätt att använda sina språk i EU, t ex katalanskan med sina ca 6 miljoner talare. Europaparlamentet har tagit en rad resolutioner som lett till att Europarådet utarbetat två viktiga konventioner som berör minoritetsgrupper inom EU och medlemmar av Europarådet. FN:s ILO-konvention är resultat av ett flera decennier långvarigt arbete för att främja urbefolkningars sociala och ekonomiska situation.

Man bör skilja mellan urbefolkning, nationell minoritet, minoritetsspråk och invandrare i modern tid. Inom EU finns idag bara en erkänd urbefolkning, nämligen samer. Övriga grupper har olika former av minoritetsstatus och skydd för minoritetsspråken. De nationella minoriteterna är ofta en ursprungsbefolkning i landet, men har inte erhållit urbefolkningsstatus, utan är kategoriserade som minoritetsbefolkning inom en nation. I Europa räknar man även med romer och judar, som invandrat för hundratals år sedan. Dessa skiljs från s.k. invandrade minoriteter, som utgör en etnisk grupp men vars språk och kultur inte har den historiska hemortsrätten i riket.

Nationella minoriteter i Norden

I Norden finner man flera officiellt erkända nationella minoriteter: Sverigefinnar, tornedalingar i Sverige[1], tyskar i Danmark, [2] kväner i Nordnorge, finlandssvenskar, ålänningar, tatarer, och ryssar i Finland, liksom samer i såväl Norge, Sverige som Finland. Alla dessa definieras och har sin status och rätt lagfäst på olika sätt, ibland på språkliga, ibland geografiska grunder. Romer och judar har nationell minoritetsstatus i åtminstone Norge, Sverige och Finland, möjligen även i fler länder

Sveriges riksdag beslöt 1999, mot bakgrund av Europarådets konvention, att erkänna samer, sverigefinnar, tornedalingar, judar och romer som nationella minoriteter i Sverige. I en andra konvention blev deras språk erkända som officiella minoritetsspråk i Sverige, med motiveringen att dessa har en historiskt förankrad hemortsrätt i Sverige. Språken är samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch. De territoriella språken samiska, meänkieli och finska har ett starkare skydd än de icke-territoriella språken romani chib och jiddisch. Samiska är territoriellt språk i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Arjeplogs kommuner. Meänkieli och finska är territoriella språk i Kiruna, Gällivare, Pajala, Haparanda och Övertorneå kommuner.

Konventionerna medför olika skyldigheter för officiella myndigheter, bl.a. har SVT och SR skyldighet att sända program på dessa språk. Det skall beredas möjligheter till forsknings-, kultur- och litteraturstöd på alla fem språk samt rätt för enskilda personer att använda samiska, finska och meänkieli i kontakt med myndigheter inom förvaltningsområdet, och skyldighet att erbjuda skolundervisning och äldrevård på språken. Det sistnämnda gäller bara de geografiska områden där de tre språken har territoriell status, d.v.s. norra Sverige i ovan nämnda kommuner.

Sverige har inte ratificerat ILO:s konvention, vilket bl.a. skulle ha konsekvenser för samernas rätt att som ursprungsbefolkning förvalta den mark de traditionellt bebott.
---------------------------------------------------------------
Jaha och det här orkar man tycka är fel.

Haha vadå orkar tycka är fel? Läs mitt inlägg igen är du snäll.

Jag bryr mig ärligt talat inte om nån tornedalsfinne väljer att se sig som svensk, faktum är att han gärna får göra det, troligtvis funderar de flesta tornedalsfinnar inte så mycket på det och det är gott så. Men du missar helt att ditt inkluderande användande av termen svensk starkt insinuerar att det egentligen inte finns någon enhetlig etnisk svensk folkgrupp, att alla ursvenskar eller vad du nu vill kalla dem bara var några identitetslösa människor som råkade befinna sig i det geografiska området Sverige genom historiens gång.

Det står i din långa text som jag ärligt talat inte orkade läsa att den nationella minoriteten har rätt att bevara sitt språk och sin kultur, med mera. På samma sätt tycker jag att den nationella majoriteten, svenskar, har rätt att bevara sitt språk och sin kultur genom att fortsatt inneha status som enhetlig folkgrupp. Detta är som bekant på väg att rinna ut i sanden idag.
Citera
2014-12-14, 21:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Uttalandet sprider sig som än löpeld på nätet. Kan detta vara uttalandet som sänker SD.
Gammelmedias våta dröm är ju att slutgiltigt påvisa att SD är och förblir ett nazzeparti trots sin välputsade fasad. Jimmie får nog komma tillbaks snabbt nu innan partiet är tillbaks på 2010 års nivå igen.
Istället för att bete sig som en hysterisk kvinna så hade ju journalisten och rubriksättaren kunnat ta del av de undersökningar som visar att judar i USA i första hand identifierar sig med judendomen och att muslimer i Storbritannien i första hand identifierar sig med sin religion och inte sitt land. Vad är kontroversiellt med att man trots medborgarskap kan identifiera sig på andra sätt. Och om denna identifikation blir alltför utpräglad (som i Sydafrika) så kan det få negativa följder för samhällsutvecklingen.
Citera
2014-12-14, 21:55
Medlem
i ärlighetens namn tror jag de va klantigt av Söder att börja ge sin in på dessa oklara och suddiga definitioner av vem som är vad, många av SD väljarna har inte mycket över för sådant och är precis som jag själv bara trötta på den extrema invandring, idiotin och lögnaktigheten sjuklövern står för, de partier som skulle vara höger är idag lika vänster som Marx själv, och samtliga partier i sjuklövern är i princip precis likadana.

Röstade SD sist och tänkte göra det i Mars igen men efter Söders utspel idag känner jag att alla de som varnat för att SD är en ulv i fårakläder och deras riktiga färger kommer att dyka upp så fort de blir större hade rätt
Citera
2014-12-14, 21:58
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:

Allt gnäll och kärringlip om att medias rubriker kommer sänka SD har motbevisats, gång på gång på gång. När Ekeroth och Almqvist var ute och svingade järnrör mot ärkebabben och svenskhataren Soran Ismail så svämmades det här forumet över av ängsliga jävlar som trodde att det nu skulle vara kört för SD och de skulle åka ur i valet 2014. Den svenskfientliga median rapporterade som om tredje världskriget hade brytit ut, och det fick precis motsatt effekt för SD.

Många blev imponerade av de handlingskraftiga herrarna Ekeroth och Almqvist som inte gav vika när den aggressive babben Soran Ismail söker bråk mitt i natten. En situation som allt för många svenskar känner igen - babbar som söker bråk.
Citera
2014-12-14, 21:59
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
i ärlighetens namn tror jag de va klantigt av Söder att börja ge sin in på dessa oklara och suddiga definitioner av vem som är vad, många av SD väljarna har inte mycket över för sådant och är precis som jag själv bara trötta på den extrema invandring, idiotin och lögnaktigheten sjuklövern står för, de partier som skulle vara höger är idag lika vänster som Marx själv, och samtliga partier i sjuklövern är i princip precis likadana.

Röstade SD sist och tänkte göra det i Mars igen men efter Söders utspel idag känner jag att alla de som varnat för att SD är en ulv i fårakläder och deras riktiga färger kommer att dyka upp så fort de blir större hade rätt

Anser du att du blir en kines om du flyttar till Kina?

Om två svenskar flyttar till Kina och får barn där, blir dessa barn svenskar som bor i Kina eller tjing-tjongare?

Vad låter rimligast tycker du?
Citera
2014-12-14, 22:00
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas

Vad är det för jävla varg du tror göms inom SD? Tror du det är extremt att motsätta sig det svenska folkets förintande? Det är den nuvarande situationen som är extrem, nationalism är det normala och folkets fortlevnad och fortsatta kontroll över sitt historiska levnadsområde är också det fullständigt normala. Att vi invaderas och på sikt trängs undan från vårt historiska levnadsområde såsom nu sker är det onormala och kallas även folkmord.

Den nuvarande politiska ordningen leder till det svenska folkets förintelse. Att sätta upp ett ideologiskt-politiskt försvar för att ändra situationen kräver att man erkänner folkets existens, allt annat är lönlöst. Nationalism är alltså en nödvändighet, för på vilka andra grunder skall du motsätta sig den nuvarande invandringssituationen? Du har inget att sätta emot etablissemanget om du inte erkänner det svenska folkets ensamma rätt till Sverige, och för att göra det måste du först erkänna existensen av det svenska folket. Det är förövrigt inte heller en politisk fråga. Det svenska folkets existens är ingenting man kan abstrahera bort, utan det är en del av den fysiska verkligheten oavsett vad svenskhatare säger och tycker.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-14 kl. 22:08.
Citera
2014-12-14, 22:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Kan inte Åkesson komma tillbaka snart. Eller är det så att det måste komma ett nytt parti som har mer moderna och normala åsikter om verkligheten. Ta bort tramset om nationalism, för vad f-n är det egentligen? Självklart ska riksdagen och regeringen jobba för nationens bästa samtidigt som kommunrepresentanter ska jobba för kommuninnevånarna. Låt SvP få ensamrätten på att använda ordet nationalism och jobba för att få ett så bra Sverige som möjligt.

Jag håller med SD i det mesta i partiprogrammet och valmanifestet men jag kallar mig inte nationalist. Som jag skrev i inledningen, kan det inte bildas ett nytt parti utan en massa tokskallar.

Problemet med "er" nya sd röster är ju att bakom den välpolerade pr-retorik som Jimmie Åkesson framför står ju sverigedemokraternas partiprogram som ingen ny sd röst verkar hs läst. Man vet att sd är invandrings kritiska. Men det är ju bara en liten liten del av sds agenda.

Vad Söder säger i denna artikel och intervju är ju inget nytt med Sverigedemokraterna...

Det sitter en PR byrå och biter sig i naglarna nu och längtar efter Jimmie som höll sig till manus.

Söder och den riktiga kraften bakom partiet vill slänga in en högre växel och förmedla sin politik inte bara prata om invandring..

Vi har i Sverige en massa folk som bott här i hundratals år som inte är svenskar. Samer, Judar, tornedalsfinnar osv.

Ta bort statsfinansierad kultur som inte speglar Sverige och svensk kultur. Nu tänker sdare ja fan vi ska inte betala för negermusik. Det är inte problemet... Kulturen är så mycket mer..

Sätt er ner och läs sverigedemokraternas partiprogram 2014.

Sen letar ni upp partiprogrammet från t.ex 2002 innan de hade råd att köpa en dyr PR-byrå som PK:ade ner allt till mer snäll nationalistisk politik.
Citera
2014-12-14, 22:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Varför ska jag göra det? Har jag som socialkonservativ som inte vill kalla mig för nationalist inget parti som passar mina åsikter? Jag tror att mina åsikter ligger närmare Jimmie Åkessons än dina.

Fattar du inte att Jimmie är den i partiet som är mest mediatränad som kan följa pr-byråns dyra manus?

SD är inte JÅ.. Sverigedemokraterna är ett nationalistiskt parti först och främst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in