Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
1. Nej, jag misstolkar inte. Jag läser dina artiklar noggrant och granskar dem kritiskt. Har du gjort detta? Ser du några problem med att du drar mer långtgående slutsatser än vad artikelförfattarna själva gör? Har du vana av att läsa vetenskapliga artiklar? Det är ok att svara nej. I så fall förstår jag dig också bättre.
2. Om CA trodde att TA hade begått övergrepp mot dottern fanns väl all anledning att hata honom? Att TA är mer trovärdig grundar jag på deras beteenden. CA gör saker hon inte är kapabel till (gör psykologiska tolkningar av ett barns utsagor) och säger många konstiga saker. TA vill inte spekulera i saker han omöjligt kan känna till, vilket han gör rätt i enligt mig. Om CA bara hade skiljt sig från maken och sökt ensam vårdnad för att hon fortfarande trodde på TA:s skuld så hade hon haft min förståelse. Nu gick hon längre än så och blev privatspanare, psykolog, jurist och medium. Det skadar hennes trovärdighet.
3. Jag skrev ju att det var skillnad på cykelstölder och mord. Var jag otydlig? Jag frågade dig om du inte såg någon skillnad på frågor till en cykeltjuv och till en mördare. Självklart får polisen ställa skarpa frågor till en misstänkt mördare, men i det här fallet kom de ingen vart. Jag fattar inte hur du kan dra slutsatsen att TA är likgiltig inför anklagelserna och enbart hänvisa till ett förhör som hålls en sen kväll efter 2 månaders häktning. Jag antar att ditt påstående grundar sig på att polisen säger samma sak i förhöret och att du därför tror att det måste vara sant. Jag tror snarare att det är 100:e gången polisen ställer samma frågor och att TA nu är trött på att upprepa sig. Han gjorde nog vad han kunde för att rentvå sig, men det är ju som bekant svårt när han inte ens får all information som finns. Detta säger han också i förhöret.
4. Jag fattar inte vad du menar. Ber du också om ursäkt för din tråkiga ton, eller upprepar du bara att jag har en tråkig ton. Vem förstår inte vem? Jag har förstått att du tror på både polis, åklagare och alla vittnen och undrar varför de skulle ljuga. Du skiljer dig dock från polis och åklagare på två punkter. Dels tycker du att säckarnas placering är mycket viktigare än vad polis och åklagare gör och dels ser du ett större utrymme för gärningarna än polis och åklagare som håller sig till pingsten. Har jag missuppfattat något eller har jag täckt in vad du anser om fallet?
1. Du vill inte ens tänka tanken att det finns en tänkbar möjlighet att barnet kan ha varit med om en hemsk situation som fastnat i medvetandet och som sedan utmynnar i ett märkligt beteende, det är där skon klämmer.
2. Såna här anklagelser är ofta mkt svåra att bevisa i domstol men du minns säkerligen åklagarens ord i Attunda om att han kunde inte se något som talade till fördel för den misstänkte, jag kan inte heller se något annat än det åklagaren såg i förundersökningsmaterialet.
Men varför i hela fridens namn utesluter just
du helt att något otillbörligt kan ha förekommit ?
CA hatade sin make för att hon misstänkte ett möjligt övergrepp men vad kom egentligen först här, hönan eller ägget ?
Finns inte det en möjlighet att CA till sin förfäran upptäckte att det fanns fog för misstankarna och att hon där igenom började hysa agg mot sin make ?
Ska inte en mor få luska i om det finns verklighet bakom vissa misstankar eller tvärtom ?
Det borde väl tillhöra föräldraansvaret att se till sina barns väl och ve ?
Du väljer också att helt ignorera det faktum att dagispersonalen och morföräldrarnas observationer i viss mån backar upp CA:s trovärdighet.
3. Det är en oerhörd skillnad om polisen utreder en simpel cykelstöld jämfört med om man utreder ett misstänkt styckmord, i det senare fallet så är det inte svårt att förstå att silkesvantarna åker av ganska omgående.
Som jag har förstått så var allmänläkaren relativt ointressad under hela utredningens gång av att komma med en förklaring till flickans avvikande beteende och hans uppenbart dåliga minne går som ett rött streck genom förhören, han verkar likgiltig, allmänt passiv och oengagerad i polisförhören men det är min tolkning.
Varför är obducenten betydligt mera på bettet då ?
Han har väl fått minst lika knapphändig information men han kan ge svar på tal i förhören och inte minst, han kommer med en hel del förklaringar och påståenden trots ca 2 månaders häktning, hans förklaringar är väl inte direkt alltid de mest trovärdiga men han strider hur som helst för sin sak.
4. Polisen och åklagaren må ha tyckt att säckarnas placering var rätt så oviktig men se det gör inte jag, fyndplatserna är troligtvis inte utvalda av en slump och redan sensommaren och hösten 1984 reflekterade vissa av obducentens kollegor över säckarnas placering i förhållande till rättsmedicin, det kom inte som någon överraskning av vart misstankarna skulle gå sa tex Ormstad i förhör som hölls i slutet av 1984.
Polisutredningen missade kanske betydelsen av säckarna placering, inte vet jag, dom förevisade ju inte ens allmänläkarens foto för de prostituerade och man förhörde inte de övriga anställda i fotobutiken, misstagen staplades ovanpå varandra och det får väl ses som djupt olyckligt i efterhand.
Jag är av uppfattningen att Pingsten är en högst trolig tidpunkt för Catrines sista tid i livet, tom obducenten ansåg i polisförhör att den 10:e var en högst sannolik sista dag i livet för Catrine, jag litar i detta fall mycket mer på obducentens omdöme än vad jag litar på dig, han gissade ju faktiskt rätt när kvarlevorna kom in på rättsmedicin, det var ju en prostituerad kvinna som var offret och han gissade också ganska rätt på hennes faktiska ålder, du har väl läst förhöret med Ormstad utgår jag ifrån ?
Vad har du haft för träffsäkra "gissningar" hittills i tråden ?