Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Du svarar som vanligt på det som känns bekvämt för dig. Nu är det incestdelen av barnets berättelse du klänger dig fast vid. Du tycker alltså på allvar att det ligger TA i fatet att han efter 2 månaders tjatande om samma saker från förhörsledarna om något han inte vet någonting om, tröttnar och svarar uppgivet?
Du har också missat något fundamentalt i vårt rättssamhälle, nämligen att det inte kommer på den anklagade att hitta alternativa händelseförlopp eller gärningsmän. Det räcker med att den anklagade är oskyldig och talar om detta. Om TA inte hade märkt något av det beteende som polisen uppger är styrkt så är väl det naturligt att han säger just det och inte hittar på saker eller spekulerar vilt? VAd tror du hade hänt om TA hade gissat? Polisen hade naturligtvis sagt typ så här: "Nä du, så kan det inte ha gått till. Erkänn nu! Du sitter ju och ljuger!". Personligen tycker jag att det är starkt av TA att inte låta sig knäckas av förhörsledarna, trots deras ihärdiga försök.
Jag vet inte om du jobbar eller vad du jobbar med, men jag hoppas innerligt att det inte är inom rättsväsendet. Då skulle jag bli allvarligt oroad för rättssäkerheten i landet. Alla som vittnar under ed har rätt - varför skulle de ljuga?.
En annan sak är telefonnumret på en lapp. Om de nu var så bra bekanta, varför stod inte numret i TA:s adressbok eller fanns lagrat i hans minne? Varför skulle en god väns telefonnummer stå på en lapp? Jag är tillräckligt gammal för att ha levt långt innan mobiltelefonerna och jag hade inte några goda vänners nummer på någon lapp. Dessa nummer kunde jag i huvudet eller i min adressbok.
Avslutningsvis så undrar jag vad du ser för bevisvärde i att TH "erkänner" att Rajs var duktigare och mer erfaren än honom? TH var ju för tusan underläkare och Rajs docent. Det hade väl var klart mer anmärkningsvärt om TH sa sig vara både duktigare och mer erfaren än Rajs?
Har arbetat inom rättsväsendet för länge sedan och det fungerade utmärkt men här har vi en helt annan diskussion angående detta
fall och vi befinner oss på två motsatta sidor, du tror en sak men jag är rätt så hyfsat övertygad om något annat.
Det är din absoluta övertygelse om att barnets berättelse bara är bluff och båg, hur kan du med 100% säkerhet utesluta att barnets märkliga språk och beteende inte har sin upprinnelse i en extrem situation som inträffat tidigare och som i sin tur satte djupa avtryck i minnet hos barnet ?
Ett telefonnummer på en lapp på arbetsrummet på Sabbatsberg indikerar att detta telefonnummer används, varför skulle annars allmänläkaren ha obducentens telefonnummer tillgängligt ?
På en arbetsplats har man ofta viktiga nummer uppskrivna och här gällde det ett sjukhus med allt vad det innebär, trevligt att just du har ett klockrent minne och minns alla telefonnummer utantill men alla har inte samma sifferminne som du har.
Allmänläkarens fru gjorde en intressant iakttagelse som jag tror stämmer men hennes make har anledning att förneka detta.
Vem är mest trovärdig av dessa två personer ?
Och vad skulle respektive vinna genom att fara med osanning ?
Förhörsledarna hade nog knappast för avsikt att knäcka allmänläkaren, dom ville ha svar på sina frågor för det gällde ju knappast ett trivialt vardagsbrott där någon snott en 3-växlad cykel vid Norra bantorget utan snarare motsatsen, om den misstänkte mannen inte är samarbetsvillig och uppvisar en märklig attityd så kan ju var och en tolka detta på sitt sätt ?
Jag vet inte om du jobbar eller vad du jobbar med men jag hoppas innerligt att det inte är inom polisen, då skulle i vart fall jag bli väldigt oroad över huruvida några förhör med misstänkta ens skulle kunna äga rum.
Anledningen till att jag tog upp Rajs och hans uppenbara ilska över obducentens huvudavtagning (AN) var att Rajs fått löpa gatlopp i tråden en längre tid, han har mer eller mindre utmålats som en otroligt inkompetent herre som bara var ute efter att sätta dit sin elev, i själva verket så var Rajs en oerhört erfaren och mycket kompetent rättsobducent och tom obducenten själv erkände detta.
Jag har också full rätt att "klänga mig fast" (dina ord nu) vid enskilda delar i utredningen, är inte det ett ganska fräckt sätt du har när du nu helt plötsligt blir smått irriterad när jag ger svar på tal när det gäller de delar som jag anser vara bestickande för de misstänkta ?