2014-12-07, 16:07
Medlem
Rippless avatar
https://www.facebook.com/stefan.hall.355?fref=ts

Utan tvekan mitt bästa WT-fynd någonsin.
Citera
2014-12-09, 15:28
Medlem
Dvargvarmes avatar
Jag har träffat så kallade WT-människor som verkat mycket intelligenta och insiktsfulla och även många i den övre medelklassen / överklassen som för mig framstått som jävligt tacky och obildade.

Handlar inte den här tråden mest om att se ner på arbetarklassen och få känna sig lite finare, ärligt talat?
Citera
2014-12-10, 21:23
Medlem
Ni som snurrat den här tråden ett par varv, hur trashigt anser ni det vara att döpa sitt barn till Kaiza?
Citera
2014-12-10, 21:48
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qråcky
Ni som snurrat den här tråden ett par varv, hur trashigt anser ni det vara att döpa sitt barn till Kaiza?

Ungefär lika vedervärdigt som att döpa sitt barn till "Cim" istället för "Kim". Eller är det bara jag som tycker det är horribelt?
Citera
2014-12-10, 21:58
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Detta är så jävla WT!
Har en polare (eller nä, en polares polare) som man kan läsa om då och då eftersom inte har "ändrat sin facebook" eller dylikt och ibland dyker det upp på min feed när polaren kommenterar.
Hursom, tjejen är 24, hon gifte sig när hon var 18 och skaffade då barn med samme man. Två år senare skiljde de sig och hon har bott lite här och där med hjälp av soc och bidrag men nu var det slut med det, hon bor med sin morsa och farsa i deras lägenhet osv osv. Visst, jag fattar att läget ibland kan bli snett och att det blir kuk men har man inte haft något jobb sen man gick ur skolan för sex år sedan, vad tror man då om sin framtid? Detta skrev hon på fejjan idag och jag fattar bara inte hur man orkar med sig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av WT-tjej
Var på familjerätten idag. Kändes inte bra innan, inte under och inte nu efteråt. barnets pappa kräver att han ska ha barnet fler dagar än mig för att jag har inget jobb, ingen lägenhet och bor trångbott just nu. Han har även skickat in till skatteverket att han har barnet mycket mer än mig bara för att barnet inte ska bli folkbokförd hos mig. Han satt å skröt om att flyttar till en stor 5:a och om hans trygga och goda ekonomi/jobb. Han vill bestämma över barnets liv helt utan mig. Han vill också ha barnet mer än mig för han anser inte att det är lämpligt att barnet och jag bor inneboende hos mina föräldrar.. Blir så ledsen å känner mig maktlös, precis så som han vill att jag ska känna. Han har det så jävla bra och jag kämpar varje dag med mitt liv och nu vill han ta barnet ifrån mig.
Citera
2014-12-10, 22:11
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Detta är så jävla WT!
Har en polare (eller nä, en polares polare) som man kan läsa om då och då eftersom inte har "ändrat sin facebook" eller dylikt och ibland dyker det upp på min feed när polaren kommenterar.
Hursom, tjejen är 24, hon gifte sig när hon var 18 och skaffade då barn med samme man. Två år senare skiljde de sig och hon har bott lite här och där med hjälp av soc och bidrag men nu var det slut med det, hon bor med sin morsa och farsa i deras lägenhet osv osv. Visst, jag fattar att läget ibland kan bli snett och att det blir kuk men har man inte haft något jobb sen man gick ur skolan för sex år sedan, vad tror man då om sin framtid? Detta skrev hon på fejjan idag och jag fattar bara inte hur man orkar med sig själv:

Ja just nu "tror" hon ju inte nåt utan kämpar för sitt barn som är hennes allt. Ha lite medkänsla istället. Som du själv skriver kan ju livet bli lite kuken för somliga.
Citera
2014-12-10, 22:29
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Ja just nu "tror" hon ju inte nåt utan kämpar för sitt barn som är hennes allt. Ha lite medkänsla istället. Som du själv skriver kan ju livet bli lite kuken för somliga.
Du, den medkänslan för henne dog för länge, länge sedan. Som jag sa så har hon stakat sig fram på bidrag, hela tiden varit "för sjuk" för att skaffa jobb, får inget jobb "hon vill ha" och så vidare.
Skaffar man barn innan skolan är klar och ens tillsvidare anställning finns i pärmen så får man fan skylla sig själv att farsan eller vem det nu är iallafall tar tag i det. Vad trodde hon egentligen? Borde fan vara körkort på barn.
Citera
2014-12-11, 08:27
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Du, den medkänslan för henne dog för länge, länge sedan. Som jag sa så har hon stakat sig fram på bidrag, hela tiden varit "för sjuk" för att skaffa jobb, får inget jobb "hon vill ha" och så vidare.
Skaffar man barn innan skolan är klar och ens tillsvidare anställning finns i pärmen så får man fan skylla sig själv att farsan eller vem det nu är iallafall tar tag i det. Vad trodde hon egentligen? Borde fan vara körkort på barn.

Aja, jag fattar. Kanske ser den förenklade formeln ut så här:

Låg socioekonomisk status + lite kuken = WT?

Alla har inte samma startlinje här i livet.
Citera
2014-12-11, 15:36
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Jag har träffat så kallade WT-människor som verkat mycket intelligenta och insiktsfulla och även många i den övre medelklassen / överklassen som för mig framstått som jävligt tacky och obildade.

Handlar inte den här tråden mest om att se ner på arbetarklassen och få känna sig lite finare, ärligt talat?
Klart att det är, vad annars?
Citera
2014-12-11, 17:29
Bannlyst
Citat:

Sällan det handlar om arbetarklass!Obildad underklass snarare.
Citera
2014-12-11, 18:04
Bannlyst
Citat:
J

Jo!
Citat:

Ja, eller hur? Tycker hon ska vara glad över att pappan engagerar sig och uppenbarligen vill barnet det bästa. Det ÄR bättre för ett barn att bo med någon som har livet i ordning.
Citera
2014-12-13, 20:48
Medlem
Rippless avatar
Det är skillnad på arbetarklass, WT och Svensson, något som jag inte direkt är innovativ med att påpeka. Skillnaden är dock ganska svårdefinierad.

Arbetarklassmänniskor är robusta och arbetar på industri och liknande. De är nöjda med livet och avnjuter en svart automatkaffe i Sin mugg alternativt pappersmuggar tillsammans med kanelbullar som bjuds på yrkesplatsen. De är ganska grova i munnen och ser ner på kontorsarbetare. De jobbar 7-16 eller skift, tjänar rätt bra, har bra koll på bilar och liknande. De är en samhällsklass som inte stör någon egentligen.

Svensson är omöjligt att definiera. Tänker mig mest en jävligt tråkig person som lever det livet en svensk ska leva. Svensson är trött på sitt jobb, samåker med tråkiga kollegor, har på sig argylemönstrade tröjor, kortärmade skjortor, trekvartsjeansshorts, har en okej utbildning och inkomst, kör Volvo, har 2 barn som spelar fotboll eller innebandy, har rätt schyst inredning men personligheten är totalt ointressant. En svenssonpappa är rädd för sin fru och är därmed en toffel och barnen kör med pappan hela tiden.

WT däremot jobbar inte, i bästa fall jobbar de som lastbilschaufförer eller på något jobb som kräver noll förmåga att tänka eller utbildning, dock är väl detta 10% av WT. En tvättäkta WT gillar vargar, tribaler och får pengar genom soc. De bor i en lägenhet i stadens minst attraktiva miljonprogramsområde. WT döper sina barn till helt ofattbara namn, t.ex. Kaiza som nämns ovanför. De får barn i tidig ålder, röker, dricker fulöl, umgås med andra WT och är obildade som fan. WT klankar ner på andra samhällsklasser. De tror att kontorsarbetare vänder papper och deras barn är stökiga, dåligt uppfostrade och likadana som sina föräldrar. WT har värdelös koll på ekonomi. De köper dyr elektronik men bör egentligen köpa helt andra saker. WT är ju i särklass den samhällsklassen som är vidrigast av de 3.

Detta är mina åskådningar, inte direkt någon empirisk studie.
Senast redigerad av Ripples 2014-12-13 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in