2014-12-12, 01:25
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Är det någon som kommer ihåg från tidigare år hur 26e och 27e december kommer bli?

26e är fredag och dagen efter juldagen. 27e är lördagen innan nyår.

Kommer det vara stendött dessa två dagar?
Är ju inte samma varje år.. om 27e är tisdag så ä det ju dött men om 27e är lördag så lär det finnas att göra även om det inte blir som någon vanlig lördag då alla varit ute på juldagen och kommer gå ut på nyår. Så skulle säga att det blir en kass lördag jämfört med vanlig lördag.
Citera
2014-12-12, 17:59
Medlem
naavys avatar
Hej är det svårt att ta taxilegget? hur snabbt kan man göra det?
Citera
2014-12-12, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naavy

Rent teoretiskt kan du göra det på 2 dagar.
Men en rimligare och troligare tid är 2-4 veckor.
Citera
2014-12-12, 20:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naavy

Svårt? Nej.

Hur lång tid det tar? Så lång tid det tar tills du fått tid för alla prov och utfört dessa förutsatt att du hinner plugga in allt tills dess.
Citera
2014-12-13, 05:40
Medlem
Nån som vet hur detta gick till

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20014861.ab
Citera
2014-12-13, 21:08
Medlem
www.aftonbladet.se/nyheter/article19188086.ab
Citera
2014-12-14, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Nån som vet hur detta gick till

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20014861.ab

Mercedes, blatte, rodkorning = idiot!
Citera
2014-12-14, 19:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Mercedes, blatte, rodkorning = idiot!

Är ju en bmw

Annars hade jag tippat på någon som kör fort mitt i natten och inte vet vad högerregeln är. Eftersom han kör fort så hinner inte personen från sidan reagera. Man ser ju inte långt runt hörnen mitt i stan direkt.

Det är ju trotts allt en konstant fara när man kör i stan.

Men ska jag vara ärlig har jag blivit bra på högerregeln först på senare år.
Citera
2014-12-15, 09:46
Medlem
Tunnelbanans avatar
Har en polare på 28 år som vill börja köra taxi omgående, polaren är lättlärd och ambitiös. Polaren vill utbilda sig så snabbt och undrar vad han ska göra . STEG för STEG. Går det bra att plugga på egen hand med inköpt litteratur och sedan boka proven och hoppas på det bästa eller måste man gå på massor olika kurser på diverse trafiksskolor?

Tacksam för svar!
Citera
2014-12-15, 10:36
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelbanan
Har en polare på 28 år som vill börja köra taxi omgående, polaren är lättlärd och ambitiös. Polaren vill utbilda sig så snabbt och undrar vad han ska göra . STEG för STEG. Går det bra att plugga på egen hand med inköpt litteratur och sedan boka proven och hoppas på det bästa eller måste man gå på massor olika kurser på diverse trafiksskolor?

Tacksam för svar!

Jag skulle tipsa om att köpa Taxiboken

köpa "övningsprov" på nätet, t.ex. http://teoriprov.com/ (kostar vad ett riktigt teoriprov kostar, men du kan öva typ 100 gånger och vid fel svar får du information om vad som är rätt svar).

Det som behövs genomföras är tre teoriprov, varav ett är kartläsning.

Uppkörning ska genomföras

Läkarintyg ska genomföras och senare bifogas med din ansökan om taxilegitimation.

Sen om det blir godkänt är det bara passfoto och signatur som saknas.

Man fixar allt för omkring 5000 kr och på två-tre månader, kan gå snabbare, kan bli billigare, kan ta längre tid, kan bli dyrare.
Citera
2014-12-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Jag skulle tipsa om att köpa Taxiboken

köpa "övningsprov" på nätet, t.ex. http://teoriprov.com/ (kostar vad ett riktigt teoriprov kostar, men du kan öva typ 100 gånger och vid fel svar får du information om vad som är rätt svar).

Det som behövs genomföras är tre teoriprov, varav ett är kartläsning.

Uppkörning ska genomföras

Läkarintyg ska genomföras och senare bifogas med din ansökan om taxilegitimation.

Sen om det blir godkänt är det bara passfoto och signatur som saknas.

Man fixar allt för omkring 5000 kr och på två-tre månader, kan gå snabbare, kan bli billigare, kan ta längre tid, kan bli dyrare.
Kan bara instämma i detta!
Jag läste teori på nätet, tror det kostade ca 190:- och man kunde göra hur många tester som helst under en tremånadersperiod. Värt varje krona kan jag säga!
Köpte taxiboken och läste igenom, lättsåld när jag var klar.

Teoriproven var inga problem om man hade varit noggrann med pluggandet innan.
Kartprovet var för mig okänt innan, och var lite klurigt, men ändå hyfsat lätt med lite sunt förnuft.
Uppkörning inget svårt heller egentligen. Förutom att visa att man kan allt grundläggande, ska man kunna köra "mjukt och fint" och behärska ecodriving.

Ecodriving anser jag inte att man behöver gå utbildning.
Man kan förenklat säga att man ska motorbromsa så mycket som är möjligt, och köra på höga växlar och låga varv.
STR har en app för ecodriving, man kan använda den och se lite hur man själv klarar ecodriving.

Från det att jag bestämde mig att ta taxileg tills jag hade det tog kanske runt 2 månader.
Man ska få tid för proven, samt läkartid, och papper skall skickas till transportstyrelsen i omgångar. (eller om det var trafikverket)

Kunskapsprov 3x325:- 975:-
Uppkörning 800:-
Lån av bil uppkörning 400:-
Tillverkning av taxileg 150:-
Fotografering hos trafikverket 80:-
Ansökningsavgift 1200:-
Taxiboken 390:-
Teori körkortonline.se 190:-
Läkarintyg 500:- (Kan variera kraftigt)
Summa: 4685:-

Tror jag fått med allt...
Citera
2014-12-15, 21:47
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Hehe, taxi boken va lätt och köpa

Mitt leg har hamnat på vänt då jag inte har nåt jättekapital till det och bara läkarbesöket skulle gå på 1300 spänn. Så det sket sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in