• 1
  • 2
2014-12-12, 05:12
Medlem
Organicss avatar
Tja. Lite pinsam tråd men aja, som man bäddar får man ligga.

Har Aldrig direkt varit den mest skötsamme om mina tänder. Jag borstar 1 gång om dagen och ibland tar jag munskölj. Va hos Tandläkaren för inte så länge sen, lagade lite hål och han sa också att jag måste börja använda tandtråd. Har nog aldrig använt tandtråd regelbundet så jag tänkte aja vafan dags å ändra på sig. Jag fixade sådana plackers. Jag använde en plackers på mellan några av mina bakre tänder och efter att rengjort så luktade plackersen som självaste döden.
Var nära på att spy, så jävla illa luktade det. Det går inte riktigt att beskriva.. Nu undrar jag om jag e körd elller om detta kommer försvinna om jag regelbundet använder plackers? Jag vet att detta kanske verkar som en dum fråga men fan den lukten fick mig att börja undra om mina tänder ens lever fortfarande. har för övrigt inte ont i någon tand eller liknande. MVH Skamsen jävel
Citera
2014-12-12, 05:33
Medlem
Det är samlingar av bakterier och diverse rester av allt du samlar på dig i munnen som förmodligen legat där och blivit en bakteriehärd mellan tänderna dina, eftersom du inte använt tandtråd Om jag vore du skulle jag definitivt börja tandtråda oftare och borsta minst två gånger om dagen, så som man ska göra Lycka till!
Citera
2014-12-12, 05:37
Medlem
AlfaQhards avatar
Oroa dig inte, det du luktade på var den biprodukt som bakterier utsöndrar när de naturligt bryter ner mat som sitter fast mellan tänderna. Bakterierna i sig är helt ofarliga för dig, men det är restprodukten som skadar tandköttet och tänderna om du inte gör dig av med dem. Kör rent med tråd och skölj så dödar du dem tillfälligt.
Senast redigerad av AlfaQhard 2014-12-12 kl. 05:39.
Citera
2014-12-12, 05:42
Medlem
Organicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Oroa dig inte, det du luktade på var den biprodukt som bakterier utsöndrar när de naturligt bryter ner mat som sitter fast mellan tänderna. Bakterierna i sig är helt ofarliga för dig, men det är restprodukten som skadar tandköttet och tänderna om du inte gör dig av med dem. Kör rent med tråd och skölj så dödar du dem tillfälligt.

Härligt att höra. Detta blev fan en väckarklocka!
Citera
2014-12-12, 06:06
Medlem
1. köp en mjuk tandborste.

2. Colgate tandkräm

3. tandtråd - ica ( liten blå ask ) den tandtråden går bra mellan glest och tätt mellan tänderna.

4. köp FLUX. ( finns på apotek )

nu borstar du mjukt och lugnt och försiktigt 2 gånger / dag. Morgon och kväll.

du minskar tandsten, minskar tandläkarräkningarna och du får bättre andedräkt. = luktar gott.
Citera
2014-12-12, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organics
Härligt att höra. Detta blev fan en väckarklocka!

Jag minns själv samma sak när jag började använda tandtråd. Det stank något så förskräckligt illa så att det inte går att beskriva med ord.

Jag använder tandtråd dagligen sedan flera år tillbaka, men dom gånger jag glömmer tandtråden i ett par tre dagar så kan jag fortfarande känna en svag doft av denna vedervärdiga stank.
Senast redigerad av DaCrap 2014-12-12 kl. 06:16.
Citera
2014-12-12, 08:00
Medlem
Om man får ont i en tand är den oftast körd. Det blir rotfyllning och tandens rot dödas. Tanden fungerar sedan 10-20 år med varierande problem sedan får den oftast dras. Inte kul att i 50 års åldern börja få gluggar i garnityret!

Så för helvete sköt era tänder!

1 köp en eltandborste
2 borsta varsamt.
3 använd tandtråd 1 ggr per dag
4 använd en Waterpik 1 ggr per dag.
5 skölj med ett munskölj varje dag.
6 använd flour regelbundet.

Gör man detta så får man iprincip inga hål.

PS
Waterpik är det bästa som hänt, man får bort de mikroskopiska "smulorna" och bakterier som man inte riktigt ser, som en högtryckstvätt för tänderna. Munskölj sist blir en kemisk rengöring.

Waterpik
http://www.waterpik.com/oral-health/...losser/WP-100/

Annars kan man se ut såhär!
http://s138.photobucket.com/user/mis...outh1.jpg.html
Citera
2014-12-12, 09:02
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Colgate tandkräm
Enligt ett test så fick Aquafresh tandkräm 5/5 vad gäller skonsamhet och 4/5 vad gäller rengöring. Zendium tandkräm fick 4/5 vad gäller skonsamhet och 5/5 vad gäller rengöring.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersAnka
Waterpik är det bästa som hänt, man får bort de mikroskopiska "smulorna" och bakterier som man inte riktigt ser, som en högtryckstvätt för tänderna.
Kan emaljen skadas? Hur blir det för de som inte har emalj?
Senast redigerad av bergochdal 2014-12-12 kl. 09:14.
Citera
2014-12-12, 09:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
2. Colgate tandkräm
Varför Colgate?
Citera
2014-12-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Enligt ett test så fick Aquafresh tandkräm 5/5 vad gäller skonsamhet och 4/5 vad gäller rengöring. Zendium tandkräm fick 4/5 vad gäller skonsamhet och 5/5 vad gäller rengöring.

Kan emaljen skadas? Hur blir det för de som inte har emalj?

Har man ingen emalj så är nog tänderna rätt körda va?
Citera
2014-12-12, 10:19
Bannlyst
Vi vet redan att orena tänder stinker som fan.

Bra ändå att du börjat hålla koll på munnen. Borsta tänderna varje kväll och använd tandtråd!
Senast redigerad av Taff 2014-12-12 kl. 10:29.
Citera
2014-12-12, 18:01
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organics
...Jag använde en plackers på mellan några av mina bakre tänder och efter att rengjort så luktade plackersen som självaste döden.
Var nära på att spy, så jävla illa luktade det. Det går inte riktigt att beskriva.. Nu undrar jag om jag e körd elller om detta kommer försvinna om jag regelbundet använder plackers? Jag vet att detta kanske verkar som en dum fråga men fan den lukten fick mig att börja undra om mina tänder ens lever fortfarande. har för övrigt inte ont i någon tand eller liknande. MVH Skamsen jävel

Ju värre det luktar och ju mer blod som kommer från tandköttet - ju viktigare att du använder tandtråd. Det blöder alltid mest i början, använder tandtråd själv och om jag slarvar ett par dagar så kan det blöda om jag gör det dagligen knappt alls.

För att få fason på det hela kan du använda tandtråden 2 ggr om dagen tills det blivit mycket bättre, sen så räcker det med 1 gång om dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in