2014-12-11, 13:50
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tror det blir svårt att bli tredje största parti i valet. Tendensen är att krisen gynnar de tre stora partierna på småpartiernas bekostnad. Feministiskt Initiativ t.ex. är ju nästan helt utraderat i vissa mätningar.
Menar du förbli tredje största partiet, krisen gynnar de två största? Man kan väl förbli det ändå.
Oklart inlägg.
2014-12-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Menar du förbli tredje största partiet, krisen gynnar de två största? Man kan väl förbli det ändå.
Oklart inlägg.

Förlåt. Menar naturligtvis andra största parti.
2014-12-11, 14:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
MP brukar dessutom få lite högre i OU än vid val! Det hade varit fantastiskt att se dem försvinna ur riksdagen. Många som röstar på MP vet inte om att de är extrema invandringsälskare, men hoppas det gått upp för några nu när det framkommit i debatten. Tyvärr har jag hört många politiskt ointresserade där den idiotiska tankegången går i stil med:
Jag tycker om miljö - Miljöpartiet måste vara bäst eftersom de heter som de gör (ovetande om att de flesta partier har minst lika djupgående miljöprogram som Miljöpartiet)

Det hade som sagt varit en dröm om Miljöpartiet hade försvunnit, men jag vågar inte hoppas på det. Gissar på runt 6% i Mars.

Som läget är i opinionen just nu kring invandringsfrågan, så ser det ut ungefär så här:
a. SD, öppet kritiska till massinvandringen och dess konsekvenser, ligger på 15-20%

b. Sen finns det en radikal-feministisk/vänster/mångkulturvurmande grupp som jag bedömer har ca 10%

c. Resterande 70-75% har inte invandringen som sin huvudfråga, men tenderar i princip att hålla med om SD's linje, dvs vi måste minska MENA-invandringen, mer hjälp på plats, värna den svenska sammanhållningen och kulturen.

Gruppen b har ju i princip MP, F! och V att välja på. Denna grupp har börjat göra sig extremt hörd i sociala medier senaste veckorna. Bland annat har Facebook-gruppen "Sverigedemokraterna ut ur riksdagen" skapats och på några veckor fått 127K följare. Dock kom nästan alla under första dygnen och ökningen har nu helt stannat av. Med tanke på att varenda Facebook-användare i Sverige lär ha fått multipla inbjudningar till denna grupp, så är det anmärkningsvärt att de stannade på 127K.

Av mina många vänner på Facebook så är det bara en som är med i denna grupp.

Idag såg jag något kul. Ett stort klotter "Fuck SD" stod skrivet på en fin husvägg. Undrar om det ökar eller minskar stödet för SD, vad tror ni
2014-12-11, 14:37
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bland annat har Facebook-gruppen "Sverigedemokraterna ut ur riksdagen" skapats och på några veckor fått 127K följare. Dock kom nästan alla under första dygnen och ökningen har nu helt stannat av. Med tanke på att varenda Facebook-användare i Sverige lär ha fått multipla inbjudningar till denna grupp, så är det anmärkningsvärt att de stannade på 127K.

Nu är jag så gott som aldrig på Facebook men är den gruppen verkligen ny? Jag har för mig att jag hörde talas om den för mycket längesedan. Hmm...
2014-12-11, 14:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nu är jag så gott som aldrig på Facebook men är den gruppen verkligen ny? Jag har för mig att jag hörde talas om den för mycket längesedan. Hmm...

Funnits sedan 2009.
2014-12-11, 14:40
Medlem
Alltså vad kommer hända om SD når siffror som 20% i extravalet? Kommer vi få se en explosionsartad ökning av hjärtattacker på Södermalm under valnatten?
2014-12-11, 14:41
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Spoiler inför Sentio imorgon.
- Arve på Sentio vad han anser om SD´s målsättning att bli andra största parti.
- Mätningen imorgon
- Vad han tror de kan komma att få i valet i Mars.

Låter grymt trevligt, får se hur mycket högre imorgon. Vart lite skeptisk till över 20% redan i extravalet och i synnerhet till att bli Sveriges andra största parti. Men vore fantastiskt om det skulle bli så!

Hoppas bara S tappar till SD också, annars är det ingen gynnsam situation om vänsterblocket klarar av att regera själva.
2014-12-11, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Låter grymt trevligt, får se hur mycket högre imorgon. Vart lite skeptisk till över 20% redan i extravalet och i synnerhet till att bli Sveriges andra största parti. Men vore fantastiskt om det skulle bli så!

Hoppas bara S tappar till SD också, annars är det ingen gynnsam situation om vänsterblocket klarar av att regera själva.

Om SD får över 20% behöver Alliansen ligga på 29,9% för att rödgröna ska få majoritet. Med andra ord behöver nog KD+FP åka ut och F! komma in. Samtidigt som S går framåt vilket känns ganska otroligt. Stefan Löfvén framstår inte direkt som någon superstjärna.
2014-12-11, 14:46
Medlem
cutlerjrs avatar
[/quote]

Stämmer detta måste man fira imorgon igen. Yougov i lördags med all time high och nu kanske Sentio, fan man kommer sluta som alkis om trenden fortsätter!
2014-12-11, 14:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tycker det viktigaste målet för SD är att bli ULTRAvågmästare, d.v.s. att man är så stort att man kan fälla vilken regeringsbudget som helst även om oppositionen inte lägger en gemensam budget.

I den här mätningen får alliansen 43,4. SD kan om man röstar på en S-budget komma upp i 45. Alltså kan man fälla en alliansregering.

De rödgröna har 41. Om SD röstar på Moderaternas budget kommer man upp i 40,9. Man behöver alltså ytterligare en tiondels procent för att kunna fälla en rödgrön budget.

När SD är ultravågmästare är det inte längre någon idé att bilda en traditionell höger- eller vänsterregering.

ULTRAvågmästare är ett mycket bra ord. Hittade du på det själv?

Jag har redan använt det i en diskussion nu på lunchen. Lite nonchalant sådär, som om varenda människa borde vara bekanta med betydelsen.
2014-12-11, 15:00
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Funnits sedan 2009.

Det är något nytt event som har skapats nu med 127k likes. Som också heter "Sverigedemokraterna ut ur riksdagen" med infon typ att man inte ska rösta på dom nu 2015, buhu. Alltså inte gruppen som syftas på i alla fall.

Och ligger fortfarande på 127k likes.

Gruppen "Sverigedemokraterna ut ur riksdagen" har 370k likes, vad som dock är intressant är att endast runt 500 "pratar" om den. Medans gruppen "Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack!" har nästa 100k likes och 35k som pratar om den.
Senast redigerad av Tickla 2014-12-11 kl. 15:05.
2014-12-11, 15:09
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Aftonhoran är såssarnas främsta propagandamegafon och Sverige Tycker-mätningarna är en nykomling i branschen!

Det är därför svårt att sätta en korrekt siffra på deras inkompetens- och/eller propagandakoefficient!

Erfarenhetsmässigt och sannolikt kan man rimligen dock öka SD:s stöd på 14 % med minst ytterligare några procentenheter!!!
om vi bara helt kallt delar ut 1 procent till varje parti av de 8% osäkra ,och sedan drar bort från de som backar ,delar ut de procenten till de som går mest framåt så blir det direkt intressant.
Löfven torde inte sova gott i det sagerska palatset..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in