2014-12-11, 11:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Två procentenheter får räknas som en stor ökning. De hade omöjligen kunnat vikta upp dem till Yougovs nivåer i ett hopp.

Det är en ordentlig spridning mellan de olika mätningarna numera.

Före valet var spridningen ungefär 1,6 veckan före valet. Spridningen verkar vara ungefär samma numera. 12-13% i dom flesta mätningar, 16-18% i andra. Så spridningen håller sig ganska konstant.

När det gäller mätningen som publiceras i AFAbladet så verkar den märklig.

V ned 2%. Skulle vara vänsterfolk som går till S då?

S borde tappa, inte öka.

Aliansen som helhet går bra och kommer troligen därför inte att försöka stoppa något eventuellt nyval.

Dom skulle nog kunna regera ganska problemfritt eftersom SD och resten av riksdagen inte jobbar så bra ihop.
2014-12-11, 11:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Aftonhoran är såssarnas främsta propagandamegafon och Sverige Tycker-mätningarna är en nykomling i branschen!

Det är därför svårt att sätta en korrekt siffra på deras inkompetens- och/eller propagandakoefficient!

Erfarenhetsmässigt och sannolikt kan man rimligen dock öka SD:s stöd på 14 % med minst ytterligare några procentenheter!!!
2014-12-11, 11:08
Medlem
Månsans avatar
Man måste vara vaksam, med subtila små språkliga trick kan man alltid antyda att SD:s ökning kanske inte är så stor trots allt

TT skriver:

är Alliansen åter störst......
Totalt får de borgerliga partierna.....
Socialdemokraterna går dock framåt och får nu 31 procent.....

Miljöpartiet backar och landar på 5,8 procent.....
Största raset bland de rödgröna står Vänsterpartiet för.....
De har nu 4,2 procent, en tillbakagång med 2 procentenheter....

Moderaterna får 26,9 procent... Däremot backar Folkpartiet med...

Så långt inga förbehåll, alla siffror framställs som kalla fakta. För SD lägger man dock in "enligt mätningen" som om undersökningen beträffande just SD ska tas med en nypa salt, och gärna betraktas som för högt. Här görs plötsligt en liten skillnad mellan mätningen och verkligheten.

Sverigedemokraterna går enligt mätningen fram från 12 till 14 procent.

Möjligen är jag väl konspiratoriskt, men jag tycker mig se ett mönster?
2014-12-11, 11:13
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Får bilder av Hitler i Bunkern som flyttar runt flaggor på kartan utan bäring på verkligheten. Är det där AB befinner sig nu?

Haha ja. Och sossarna. De går omkring med det där ansträngda leendet som på den där festen de hade i bunkern i filmen Der Untergang, strax före Valborg 1945.

Det borde vara riktigt komiskt, men hela historien känns mest makaber.

Jag tror på en riktig jäkla käftsmäll den 22 mars som för mycket lång tid framöver ritar om den politiska kartan. Jag tror också att AB, som du skriver, och andra är medvetna om det. Desperationen lyser i deras ansikten.

Allt, precis allt handlar om SD nu.
2014-12-11, 11:20
Medlem
Jag tycker det viktigaste målet för SD är att bli ULTRAvågmästare, d.v.s. att man är så stort att man kan fälla vilken regeringsbudget som helst även om oppositionen inte lägger en gemensam budget.

I den här mätningen får alliansen 43,4. SD kan om man röstar på en S-budget komma upp i 45. Alltså kan man fälla en alliansregering.

De rödgröna har 41. Om SD röstar på Moderaternas budget kommer man upp i 40,9. Man behöver alltså ytterligare en tiondels procent för att kunna fälla en rödgrön budget.

När SD är ultravågmästare är det inte längre någon idé att bilda en traditionell höger- eller vänsterregering.
2014-12-11, 11:31
Medlem
B. Mystics avatar
Intressanta diskussioner här. Men ser inget om att status.st verkar ligga nere? Någon bitter miljövänsterkommunist som hackat? Eller, är det bara jag?
2014-12-11, 11:40
Avslutad
Werner & Werner - Vad hände med Sentio?

Intressant med Inizio. "Kraftig ökning" låter som mer än 2 %, markant ökning i rådatan inte otänkbart. Som ni kanske förstått längtar jag efter Sentio...
2014-12-11, 11:40
Medlem
PatriaNostras avatar
Här kommer lite mediesiffror.

Sökparametrarna ”senaste 7 dagarna” och ”svensk tryckt press” på Retreiver* ger följande resultat i storleksordning för sökorden nedan**:

”Sverigedemokraterna”, 2105 träffar
”Socialdemokraterna”, 1480 träffar
”Moderaterna”, 1182 träffar
”Vänsterpartiet”, 746 träffar
”Miljöpartiet, 627 träffar
”Folkpartiet”, 502 träffar
”Centerpartiet”, 417 träffar
”Kristdemokraterna”, 275 träffar
”Feministiskt Initiativ”, 82 träffar

Jag tycker det ger en tydlig indikation på vilken politik som uppfattas som relevant just nu. SD leder med hästlängder såklart men intressant är också att V omskrivs mer än MP och FP mer än C. Det här kommer att få stort genomslag i opinionen.

*Retriver är en databas för mediebevakning (MSM) http://www.retriever-info.com/sv/

**Jag har uteslutit sökningar på förkortningar som ”SD”, ”S” osv då det är svårt att avgränsa sökresultaten för relevans. Siffrorna gäller för 2014-12-11 kl 11:30.
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-12-11 kl. 11:42.
2014-12-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Intressanta diskussioner här. Men ser inget om att status.st verkar ligga nere? Någon bitter miljövänsterkommunist som hackat? Eller, är det bara jag?

Status.st har inte gått ner helt. Den finns på http://privat.bahnhof.se/wb492673/index.html

2014-12-11, 12:32
Medlem
trailblasers avatar
Bekräftat!

Sentio kommer imorgon.
2014-12-11, 12:39
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohämmad2
Status.st har inte gått ner helt. Den finns på http://privat.bahnhof.se/wb492673/index.html

Danke. Är det maintenance på vanliga sidan?
2014-12-11, 12:55
Medlem
trailblasers avatar
Var nyss i kontakt med Arve på Sentio för att få hans åsikter på varför de prickar SD så bra och varför svensk media vägrar ta i dem.

Citat:
Vi måler på web. De fleste andre måler på telefon.
Vi bommet med 0,2 prosentpoeng i 2010 og 0,2 i 2014.
Men ingen trykker vår målinger fordi vå måler SD höyt (og rett).

Är det inte ganska patetiskt det hela? Här har vi ett institut som nästan har prickat SD 100% två val i rad, och svensk media vägrar handskas med dem för att de ger SD för höga siffror!?
Senast redigerad av trailblaser 2014-12-11 kl. 12:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in