2014-12-10, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Förstår ni inte att ni är skapta och att ni en dag ska återvända till Gud.

Nej, det "förstår" vi inte. (1)

Citat:
Förstår ni inte att ni som gör narr av allt som är heligt inte kommer att behandlas som dom som med kropp och själ ägnar sin dyrkan Gud?!

Se (1).

Citat:
Ni lever ett kort jordeliv! Det gör vi allihopa. 100 år som max är ingenting. De mesta av åren räknas knappast. I barndomen och ålderdomen kan vi inte ens ta hand om oss själva och nu sitter några här bakom skärmen och spyr galla över allt som är heligt.

Du kan vara snuttefiltist ... jag är ointresserad.
Citera
2014-12-10, 20:00
Medlem
Ingen kristen som vill ge sina tankar på det som till synes är motsägelser i Bibeln? Vad ska man gå efter om Bibeln ger flertalet diametrala påbud?
Citera
2014-12-10, 20:01
Medlem
Och självklart kan vi inte godkänna några ad hoc-resonemang, för hur skulle väl det se ut?
Citera
2014-12-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Och självklart kan vi inte godkänna några ad hoc-resonemang, för hur skulle väl det se ut?
Jag tror du svarat på din egen fråga
Citera
2014-12-10, 20:15
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Är det bara kristendomen du anser innehålla motsägelser eller finns det andra skrifter som innehåller motsägelser?
Citera
2014-12-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Är det bara kristendomen du anser innehålla motsägelser eller finns det andra skrifter som innehåller motsägelser?

Motsägelser i Koranen:

http://wikiislam.net/wiki/Contradictions_in_the_Quran
Citera
2014-12-10, 20:58
Medlem
Jag kan ta ut ett exempel från sidan. Får en muslim dricka alkohol?

Citat:
Yes, we will drink Alcohol with Allah for an eternity

Surely the pious will be in bliss ... their thirst will be slaked with pure wine sealed.
Qur'an 83:22
Paradise has rivers of Alcohol

A similitude of the Garden which those who keep their duty (to Allah) are promised: Therein are rivers of water unpolluted ... and rivers of wine delicious to the drinkers. .
Qur'an 83:22

Yes

And from the fruit of the date-palm and the vine, ye get out wholesome drink and food: behold, in this also is a sign for those who are wise
Qur'an 16:67

Yes, as long as you're not praying

O ye who believe! Draw not near unto prayer when ye are drunken, till ye know that which ye utter, nor when ye are polluted, save when journeying upon the road, till ye have bathed. And if ye be ill, or on a journey, or one of you cometh from the closet, or ye have touched women, and ye find not water, then go to high clean soil and rub your faces and your hands (therewith). Lo! Allah is Benign, Forgiving.
Qur'an 4:43

Quite bad

O ye who believe! Strong drink and games of chance and idols and divining arrows are only an infamy of Satan's handiwork. Leave it aside in order that ye may succeed.
Qur'an 5:90

Huge sin

They question thee about strong drink and games of chance. Say: In both is great sin, and (some) utility for men; but the sin of them is greater than their usefulness. And they ask thee what they ought to spend. Say: that which is superfluous. Thus Allah maketh plain to you (His) revelations, that haply ye may reflect
Qur'an 2:219

Alcohol is from Satan

O you who believe! Strong drink and games of chance and idols and divine arrows are only an infamy of Satan's handiwork. Leave it aside that you may succeed
Senast redigerad av Frigjord 2014-12-10 kl. 21:00.
Citera
2014-12-10, 21:01
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Motsägelser i Koranen:

http://wikiislam.net/wiki/Contradictions_in_the_Quran
och svaret på "motsägelserna" i Koranen:

http://www.answering-christianity.com/quran/quranerr.htm
Citera
2014-12-10, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

En mycket stor del av kosmos-relaterande och antropomorficerad pådyvlande teism innehållar självmotsägelser; vilket liggar i sakens natur.

Efterhand som den vetenskapliga och logisk-epistemiska världsbilden vinnar mark blir den pådyvlande teism tvungen till att efterrationalisera sina doktriner, vilket oundvikligt ledar till självmotsägelser.

Och t.ex. RKK har insett detta och har flyttat sin "planhalva" till teo-metafysiken.
Citera
2014-12-10, 21:03
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Jag kan ta ut ett exempel från sidan. Får en muslim dricka alkohol?
Kan du peka var i textstycket motsägelsen är? Jag ser inte den.
Citera
2014-12-10, 21:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
och svaret på "motsägelserna" i Koranen:

http://www.answering-christianity.com/quran/quranerr.htm

Har du inga andra svar än cut-and-paste?
Citera
2014-12-10, 21:09
Medlem
Citat:
Kan du peka var i textstycket motsägelsen är? Jag ser inte den.

Det är ju minst sagt tvetydigt, men jag kan leta upp bättre exempel om du vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in