2014-11-19, 14:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Slängde iväg ett PM till moderatorn i fråga för att få ordning på den tråden. Responsen kan inte kallas annat än utmärkt!
Då kanske det bara handlar om att moderatorn ifråga inte hunnit med att åtgärda RP och tråden i tid. Sånt händer och det är bra att skicka iväg ett PM, vi hinner inte riktigt läsa alla trådar så en påminnelse är aldrig fel.
Citera
2014-11-19, 16:43
Medlem
ischs avatar
Olika forumdelar kräver olika nivåer. Så pass enkelt är det.

Kan passa på att belysa faktumet att även nivån på användarna är rätt varierande.
Citera
2014-12-10, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Kan passa på att belysa faktumet att även nivån på användarna är rätt varierande.

Jag upplever nog att nivån är otroligt ojämn det är sk. fingertoppskänsla som avgör.

Måste säga att ABoK är ett föredöme för hela FB, det är svårmodererat och många användare där. Samtidigt glider trådarna ofta ut i många andra ämnen vilket såklart måste tillåtas.

Sämst modererat delforum är nog Flashback ändå. Mycket snarstucket och mycket aggressivt moderatorskollektiv som får härja fritt.

Som sagt, arbetet blir inte bättre än de som utför. Admin kanske borde låta bli att ta in arbetslösa bokstavskombinationer* i sin skara och söka mer brett, eller tom ge ersättning för utfört arbete ?

Slavarbete = kvalitet ? ...knappast...

*
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-12-10 kl. 11:14.
Citera
2014-12-10, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Jag är en ganska intelligent, välinformerad och välformulerad medlem. Trots det får jag massor av varningar av vissa moderatorer och inga varningar av andra. Det är ganska uppenbart att de som varnar mig ogillar mina åsikter och inget annat. Dåligt.

Det finns ett forum där jag aldrig har fått varning för OT, trots att jag ofta har gjort mig skyldig till det. Sedan finns det ett annat, där jag får OT-varning när det inte var OT eller kanske ett par meningar i inlägget var OT men det allra mesta var enligt topic. Riktigt kasst.
Citera
2014-12-10, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är en ganska intelligent, välinformerad och välformulerad medlem. Trots det får jag massor av varningar av vissa moderatorer och inga varningar av andra. Det är ganska uppenbart att de som varnar mig ogillar mina åsikter och inget annat. Dåligt.

Det finns ett forum där jag aldrig har fått varning för OT, trots att jag ofta har gjort mig skyldig till det. Sedan finns det ett annat, där jag får OT-varning när det inte var OT eller kanske ett par meningar i inlägget var OT men det allra mesta var enligt topic. Riktigt kasst.

Så är det nog för många som skrivit mycket. Trots att det inte är officiellt så samarbetar moderatorerna mycket inofficiellt på olika nivåer. På delforat ABoK tycker jag det funkar kanon.
Medans i Flashback funkar det apa.

Det är personligt i meningen också hos moderatorer. Är det en apa som modererar blir resultatet dito. Där tycker jag inte du skall ta din åsikt som styrande, utan titta på hur denne någon beter sig.

Väldigt ofta finns ett enormt självbekräftelsebehov bakom. Det är nog ganska speciella "typer" som jobbar gratis som "städare" på FB. Några gillar ordning och reda, några är bittra som en arbetsskadad förtidspensionär.

Resultatet varierar, Admin är ansvarig.
Citera
2014-12-10, 11:32
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag upplever nog att nivån är otroligt ojämn det är sk. fingertoppskänsla som avgör.

Måste säga att ABoK är ett föredöme för hela FB, det är svårmodererat och många användare där. Samtidigt glider trådarna ofta ut i många andra ämnen vilket såklart måste tillåtas.

Sämst modererat delforum är nog Flashback ändå. Mycket snarstucket och mycket aggressivt moderatorskollektiv som får härja fritt.

Som sagt, arbetet blir inte bättre än de som utför. Admin kanske borde låta bli att ta in arbetslösa bokstavskombinationer* i sin skara och söka mer brett, eller tom ge ersättning för utfört arbete ?

Slavarbete = kvalitet ? ...knappast...

*
Metaforumet måste modereras stenhårt annars blir det kort sagt oläsligt. OT föder OT och av någon anledning så verkar just detta forum dra till sig extra mycket användare som har svårt att skilja på vad som passar i en tråd och vad som inte gör det.

Den dagen admin börjar betala oss moderatorer för att moderera så hoppar jag av. Admin kan ställa helt andra krav på mig och mina kollegor vad gäller hur ofta vi är inloggade, hur snabbt ett inlägg ska raderas, hur aktiv man ska vara i outlaw med mera. För att det ska vara värt en "anställning" så ska jag ha en högre timlön än den jag har på mitt nuvarande jobb och det har jag svårt att se att forumets budget håller för.
Citera
2014-12-10, 11:35
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Eftersom det inte bara är de moderatorer som har delat ut varningar som röstat i dina 2.01-omröstningar så är det inte bara de moderatorer som du påstår inte tycker om dina åsikter som anser att du brutit mot 0.XX-reglerna vid ett flertal tillfällen. En varning är i sig ingenting att bry sig om, det är en påminnelse om att vi har ett regelverk att följa, det är först när man fortsätter att bryta mot regelverket som man riskerar att bli avstängd. För att man ska kunna bli avstängd krävs det en omröstning bland moderatorerna och där går man då igenom dina varningar. Skulle det framkomma att någon inte modererat utifrån regelverket utan ifrån en personlig agenda så uppmärksammas detta.
Citera
2014-12-10, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Eftersom det inte bara är de moderatorer som har delat ut varningar som röstat i dina 2.01-omröstningar så är det inte bara de moderatorer som du påstår inte tycker om dina åsikter som anser att du brutit mot 0.XX-reglerna vid ett flertal tillfällen. En varning är i sig ingenting att bry sig om, det är en påminnelse om att vi har ett regelverk att följa, det är först när man fortsätter att bryta mot regelverket som man riskerar att bli avstängd. För att man ska kunna bli avstängd krävs det en omröstning bland moderatorerna och där går man då igenom dina varningar. Skulle det framkomma att någon inte modererat utifrån regelverket utan ifrån en personlig agenda så uppmärksammas detta.

Jag har en känsla av att i de fall som jag har varnats är inlägget sällan anmält av en vanlig medlem utan det är en moderator själv som har gjort det. I de sektioner där jag sällan eller aldrig får varningar är det förmodligen moderatorer med självdistans som inte tar sådana initiativ annat än när trådar spårar ur rejält.
Citera
2014-12-10, 11:44
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Jag har en känsla av att i de fall som jag har varnats är inlägget sällan anmält av en vanlig medlem utan det är en moderator själv som har gjort det. I de sektioner där jag sällan eller aldrig får varningar är det förmodligen moderatorer med självdistans som inte tar sådana initiativ annat än när trådar spårar ur rejält.
Vem som RP:ar ett inlägg har inte med saken att göra. Det är den enskilda moderatorns bedömning som i slutändan är avgörande för om varningar ska delas ut för brott mot 0.0x eller ej.
Citera
2014-12-10, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Metaforumet måste modereras stenhårt annars blir det kort sagt oläsligt. OT föder OT och av någon anledning så verkar just detta forum dra till sig extra mycket användare som har svårt att skilja på vad som passar i en tråd och vad som inte gör det.

Den dagen admin börjar betala oss moderatorer för att moderera så hoppar jag av. Admin kan ställa helt andra krav på mig och mina kollegor vad gäller hur ofta vi är inloggade, hur snabbt ett inlägg ska raderas, hur aktiv man ska vara i outlaw med mera. För att det ska vara värt en "anställning" så ska jag ha en högre timlön än den jag har på mitt nuvarande jobb och det har jag svårt att se att forumets budget håller för.

Du har nog rätt och då kanske det är de mest snarstuckna bokstavskombinationerna som passar att moderera på Flashback-forat, så har jag inte tänkt. Bra där.
Typ AS-människor som dessutom inte har jobb och hinner med. Kort sagt en eller ett par idioter.
Jag är själv inte så aktiv där, men de få gånger så har jag märkt en enorm lättstötthet.

Som moderator behöver man distans både till användare och sig själv för bästa resultat. Där ligger ABoK långt framme.

Jag ser inget problem i att en ersättning utgår, eller annan premie, du kan enkelt tacka nej till den om du tycker annat, eller hur ?
Eller varför inte omröstning där de mest omtyckta moderatorerna koras som en morot/förebild för de sämre bemedlade. Kanske med en resa eller annat i potten...

Något behöver göras åt kvaliteten, det håller du ändå med om ?
Citera
2014-12-10, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Vem som RP:ar ett inlägg har inte med saken att göra. Det är den enskilda moderatorns bedömning som i slutändan är avgörande för om varningar ska delas ut för brott mot 0.0x eller ej.

Det är ju just det! Småaktiga viktigpettrar varnar när de hittar en enda bokstav som med extrem skitnödighet kan tolkas som OT.

Sedan finns det moderatorer som Hamilkar, som inte har sådana hävdelsebehov, utan bara går in när det verkligen behövs.
Citera
2014-12-10, 12:01
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du har nog rätt och då kanske det är de mest snarstuckna bokstavskombinationerna som passar att moderera på Flashback-forat, så har jag inte tänkt. Bra där.
Typ AS-människor som dessutom inte har jobb och hinner med. Kort sagt en eller ett par idioter.
Jag är själv inte så aktiv där, men de få gånger så har jag märkt en enorm lättstötthet.

Som moderator behöver man distans både till användare och sig själv för bästa resultat. Där ligger ABoK långt framme.

Jag ser inget problem i att en ersättning utgår, eller annan premie, du kan enkelt tacka nej till den om du tycker annat, eller hur ?
Eller varför inte omröstning där de mest omtyckta moderatorerna koras som en morot/förebild för de sämre bemedlade. Kanske med en resa eller annat i potten...

Något behöver göras åt kvaliteten, det håller du ändå med om ?
Jag förväntar mig inte att du ska förstå varför vissa väljer att lägga ner sin fritid på att arbeta frivilligt som moderatorer, styrelseledamöter i en förening, för missing people eller vad fan det nu är. Det jag dock pekar på är att kraven på ovan nämnda frivillig arbeten blir betydligt större om det utgår något slags belöning. Om jag tackar nej till en premie så är det jag som tackar nej, kravet från admin skulle säkerligen kvarstå och jag får skylla mig själv som inte tog emot premien. Kravet på prestation ökar så fort man får någonting för att det blir gjort. Jag gör det här på min fritid, de dagar jag inte känner för att moderera så gör jag inte det. Med en lön/premie/whatever skulle jag inte kunna göra på det viset utan att bli ifrågasatt av admin och användarna.
Hur skulle en sådan omröstning gå till? Hur skulle man se till att moderatorerna faktiskt utförde sitt uppdrag istället för att försöka vinna röster i en tävling med priser? En moderator behöver varken vara omtyckt eller hatad för att göra ett bra jobb, huvudsaken är att man modererar efter regelverket och modererar konsekvent. Delar jag ut en varning till dig för ett ot-inlägg ska även alla andra användare få en varning för likadana ot-inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in