Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
DITT metaforiska yxskaft och DIN metaforiska spade i DIN semantiska akrobatik. Du refererar till den strawman om mig du ljugar ihop. Hittills har ditt navelskådande inte presenterad några legitima "helheter" annat än "helheten" semantisk akrobatik. Lös dina egna problem först. Vilket du inte gör genom att agera wannabe-guru.
Du kan ta och lägga ditt guru-snack åt sidan, då man bara för att man vet något och diskuterar detta på nätet inte är någon guru eller wannabe-guru (som du försöker få det till) utan en debattör eller meningsmotståndare i sakfrågor.
De problem jag själv har kvar att lösa i mitt liv och leverne berör bl.a. dig och det du förespråkar och vill försvara - det är därför jag diskuterar med dig, begriper du inte det? Se det lite ur en annan människas perspektiv. Du utgör ett problem för andra, i och med det du förespråkar som kollektiv troskap, framför individuell vetskap.
Du kanske inte ser vad det är du själv "håller för sant" (d.v.s. tror på)? Det är bara något du kan inse själv eller på egen hand då det gäller din insikt om ditt egna beteende.
Att du förhåller dig till "akademisk definition" av objektivitet säger mig att du är för vetenskap, då den, likt vetenskapen, tror sig kunna ha innebörden av objektivitet "inringat", så att säga. Metaforerna du ville (eller vill) tillskriva mig är dina. Jag har också förmågan att diskutera i metaforer och allegorier men jag föredrar att vara saklig i diskussion - medan du kommer mothuggandes med dina bildliga liknelser som svar då du inte har något att komma med.
Istället för erkänna att du helt enkelt inte kan besvara ett argument försätter du med ett "bildspel" du inte ens vet innebörden utav, menar jag. Anser du att det är tvärtom, så låt oss ta debatten om de bilspel av yxhugg, hink och spadar och svingandet av sig själv i romerska ringar på sakligt vis - istället för att fortsätta skådespela i en teater som blir alltmer farsartad då du uppenbarligen inte vill stå för vad du skriver i diskussion med mig. Jag kan ha fel, och jag kan erkänna då jag har det - men kan du detta? Det är frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Och din semantiska akrobatik skulle vara ett konstruktivt alternativ? Har du lagt av med navelskådandet?
Du skickar återigen "bilder" med orden/uttrycken du skriver som jag menar att du inte begriper vad de innebär. Och det finns alternativ till att "svänga sig fram i romerska ringar" och använda metaforer man själv inte kan (eller vill) förklara. Jag har försökt förklara den alternativa vägen för dig, men allt blir väldigt "dimmigt och diffust" för dig när jag och du kommer in på detta område och då väljer du att "rygga tillbaka", för det jag talar/skriver om, är för dig tydligen ett okänt eller oupptäckt område i eller av verkligheten.
Förstår du vad jag menar?
mvh
Mattias