2014-12-08, 11:11
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hej! Vad du verkar vill ha sagt är att man kan gå igenom en vägg om det är ett hål i den som man kan kliva igenom och att det behöver inte vara en dörr i vanlig bemärkelse? Ja?

Är inte detta en bit ifrån vad tråden ursprungligen handlade om, i betydelsen att de två forskarna endast betonar att man funnit vad man i hjärnan skulle kunna kalla en gps?
Det är en bra bit från vad tråden ursprungligen handlar om men denna fixering vid "omöjligheten att gå genom väggar" är ju något som BJ, H.B.B. och Bogomil envist förfäktat en tid så jag tog den debatten med.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad är det som främst gör att du inte tror på hjärnans kapacitet att kunna orientera sig i olika rum? En orienteringsförmåga som är intimt förknippad med minnen, enligt dem själva. Jämför med fåglar, flyttfåglar, är inte det oerhört mycket mer avancerat i hänseendet kompass än människans liknande förmåga? De kan ju flytta till Sydamerika eller Afrika under vintern och hitta till exakt samma dunge år efter år och sedan hitta hem till Europa eller ett kallt Norden igen. HUR går det till, kan man fråga sig. Varför skulle människan vara så mycket sämre rustade?

Jämför även med Alzheimer. Ett av de första tecknen på det är att man tappar sin orienteringsförmåga (samma celler som för minnet). Det är nog tur att man har den där gps:en.
Utan en mental identitet (jaget) och dess mer eller mindre medvetna skaparförmåga ser jag inte människan kunna orientera sig alls i sin egen tillvaro - att hjärnan skulle göra det åt henne finner jag osannolikt då jag vet hur min egen medvetenhet och mitt eget jag skapar något helt annat än den gps-liknande kartfunktion som beskrivs i samband med den aktuella forskningen.

Människan är ingen maskin, hur gärna vetenskapen än vill få henne till att bli ett reservdelsobjekt för andra, i det längre loppet.

mvh
Mattias
Citera
2014-12-08, 11:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Det är en bra bit från vad tråden ursprungligen handlar om men denna fixering vid "omöjligheten att gå genom väggar" är ju något som BJ, H.B.B. och Bogomil envist förfäktat en tid så jag tog den debatten med.

Trams. Din närmast solipsistiska subjektivitet ledar naturligvis till frågan om objektivitets-konceptet.

Du slingrer dig bara.
Citera
2014-12-08, 11:27
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trams. Din närmast solipsistiska subjektivitet ledar naturligvis till frågan om objektivitets-konceptet. Du slingrer dig bara.
Att jag, personligen, inriktar mig på att subjektiviteten hos dem som påstår att det objektiva är något subjektivt - gör inte på något vis mig subjektiv i min bedömning om detsamma. Det gör mig endast bekämpandes en kollektivt missvisande uppfattning om vad objektivitet och verklighetens natur innebär. Sedan kan du ju ta fantasins krafter så långt du bara kan, men dessa frångår verklighetens natur.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-08 kl. 11:29.
Citera
2014-12-08, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att jag, personligen, inriktar mig på att subjektiviteten hos dem som påstår att det objektiva är något subjektivt - gör inte på något vis mig subjektiv i min bedömning om detsamma. Det gör mig endast bekämpandes en kollektivt missvisande uppfattning om vad objektivitet och verklighetens natur innebär. Sedan kan du ju ta fantasins krafter så långt du bara kan, men dessa frångår verklighetens natur.

Jajaja. Det subjektiva är objektivt, eftersom det objektiva är subjektivt; vilket egentligen betydar att det subjektiva ÄR subjektivt, men på ett objektivt sätt (iblant åt andra hållet, men det är för dom avancerade). Och härav följar att vi kan bortse från det objektiva utan när det är objektivt objektivt, vilket vill säga subjektivt.

Och HUR man kan komma fram till denna fenomenala insikt: Jo man tittar på sin navel och på (filmen)Matrix och sen identificerar man sig med Keanu Reeves och flygar och går genom vägger och spöar upp agent Smith med demagogi och saker.
Citera
2014-12-08, 13:18
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jajaja. Det subjektiva är objektivt, eftersom det objektiva är subjektivt
Det subjektiva är endast objektivt om du omtalar begreppet för subjektivitet, d.v.s. kan begripa vad subjektivt innebär - och det begreppet är endast en del av den objektiva verklighetsuppfattningen (alla begripliga begrepp), medan objektiviteten är något som omfattar allt.

Det objektiva är aldrig subjektivt, då det iom en subjektivisering frångår sin objektivitet.

Och du kan genom det mänskliga sinnets fantasi subjektivisera, utifrån objektiva förhållanden i verkligheten ELLER utifrån subjektivt bedrägliga förhållanden och drömvärldar för att känna något i verkligheten. Det gäller bara att förstå vad det är som är bedrägligt, osanning och som leder mänskligheten, genom hennes känslobaserade vilseledning, i fördärvet.

Vad fanskapet i henne själv och i det hon bygger är, alltså.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-08 kl. 13:26.
Citera
2014-12-08, 22:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=MattiasBeming|51398117]

Citat:
Utan en mental identitet (jaget) och dess mer eller mindre medvetna skaparförmåga ser jag inte människan kunna orientera sig alls i sin egen tillvaro - att hjärnan skulle göra det åt henne finner jag osannolikt då jag vet hur min egen medvetenhet och mitt eget jag skapar något helt annat än den gps-liknande kartfunktion som beskrivs i samband med den aktuella forskningen.

Människan är ingen maskin, hur gärna vetenskapen än vill få henne till att bli ett reservdelsobjekt för andra, i det längre loppet.
Tyvärr förstår du inte själv vad du dillar om här - att du har så otroligt svag förmåga att förstå och än svårare med tolkning och så här otroligt barnsligt får för dig att DU "behöver se på dig som en maskin" är ju helt å hållet din egen förskyllan, du klarar inte ens av att RELATERA till vad forskningen faktiskt säger.. du helt enkelt föfrstår inte ämnet.

Här får du en uppfriskning i BASIC common sense! och detta har du, VAD DU ÄN TYCKER, VILL eller HUR DU ÄN slår-bakut // detta är ÖVERORDNAT ditt ego/din självkänsla och självupskattning.. bara så du vet.

Here we go :

Autonoma nervsystemet
Vegetativa nervsystemet, Visceral-efferenta systemet, Preganglionära nervceller, Postganglionära nervceller
Man brukar säga att det autonoma nervsystemet är den del av vårt nervsystem som står utanför viljans kontroll och som reglerar en stor mängd olika inälvsfunktioner.

Det autonoma nervsystemet delas upp i
1/ en sympatisk (sympaticus) del
2/ en parasympatisk (parasympaticus) del samt i
3/ det enteriska nervsystemet ("bukhjärnan").

1/ och 2/ förmedlar signaltrafik från det centrala nervsystemet ut till de olika organsystemen.

Förbindelsen mellan centrala nervsystemet och ett mottagande organ består, i princip, av två seriekopplade nervcellstyper:
a/ preganglionära och
b/ postganglionära nervceller.

a/ De preganglionära nervcellernas cellkroppar bildar kärnor i det centrala nervsystemet och deras nervtrådar (axoner) lämnar det centrala nervsystemet med olika kranial- och spinalnerver. Väl utanför skallen och kotpelaren tar sig de tunna preganglionära nervtrådarna, ofta på mycket krångliga vägar, fram till sina slutstationer d.v.s. till de postganglionära nervcellerna.

b/ De postganglionära nervcellernas cellkroppar bildar de autonoma/visceral-efferenta ganglierna.

Sympaticusdelen har bl.a. förmågan att försätta kroppen i högsta alarmberedskap; ger "adrenalinkicken".

Parasympaticusdelen är bland annat inblandad i olika utsöndringsfunktioner.

Det enteriska nervsystemet svarar, mer elller mindre helt på egen hand, för mag-tarmkanalens funktioner.

Såväl sympaticus och parasympaticus har komponenter i både det perifera och det centrala nervsystemet.

Talas det om det autonoma nervsystemets uppbyggnad(anatomi) syftar man vanligtvis på dess delar i det perifera nervsystemet.

Det är numer vanligt att även känselintrycken från inälvorna (den viscerala afferensen) räknas till det autonoma nervsystemet.

Tidigare räknades enbart den viscerala efferensen (dvs sympaticus och parasympaticus) till det autonoma nervsystemet.

Det här ovan , detta har du INGEN möjlighet att omtolka eller fritolka, då det inte är qualia.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-08 kl. 22:23.
Citera
2014-12-08, 23:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
BASIC common sense forts.

Genom att REFLEXERNA har karaktären av negativa feedbackkretsar, förefaller det som om äveenden enklaste MOTORISKA reaktion skulle ha ett syfte (t.ex att medveteet plocka upp en bibel, att välja att läsa den.. framför annat)

De syften som driver där4emot mer komplicerade motoriska aktioner kallas DRIFTER eller med gemensamt namn ; motivation.

Många drifter och beteenden, t.ex att söka mening... är s.k homeostaqtiska.

Något förhållande i kroppen - en INRE STIMULUS - utlöser via RECEPTOR aktivitet i nervsystemet.

Relativ brist på t.ex vatten i organismen, påverkar NATRIUMRECEPTORERNA.

När dessa påverkar nervsystemet tillräckligt kraftigt. leder det till förnimmelse oh höjer också aktiveringsnivån.

Appetitivt födosökande.

Andra appetitiva beteenden som sökanddet efter dryck, leder t.ex till att man får syn, på vatten i glas.. Denna yttre stimulus utlöser konsummatoriskt beteende som ofta utgörs av en serie reflexer.

Men andra homeostatiskt drivna betenden än vattenintaget är t.e temperaturr4egleringen, urineringen, anding, vila och sömn.

Homeostatisk motivation utgör också en negativ feedbackkrets.

Men EXPLORATION : nyfikenhet , hör också till det homeostatiskt drivna beteendet...

Man kan påvisa att brist på nya retningar nedsätter nervsystemets funktion!

SENSORISK ISOLERING - att ligga still i timmar, dagar, inpackad i mörkt ljudisolerat rum, åstadkommer i sådan extrem form, och i olika grader ifrån extremen... så småningom HALLUCINATIONER och FÖRÄNDRINGAR i hjärnbarkens... elektriska svar på retningar SAMT förlångsammar EEG:s vakenrytm t.o.m flera dygn efter sensoriskt trauma.

Sedan sociala beteenden, (att t.ex välja att plocka upp en bibel, framför annan litteratur)
Maternalt beteende
Parningsbeteende
Aggressivt och defensivt beteende
Hierarkiskt beteende
Teritorrialt beteende = betenden som befrämjar överlevnad.

Förnimmelser vilka sorterar under sociala beteenden kallas EMOTIONER el AFFEKTER - men typiskt för sociala beteenden är också att de YTTRE RETNINGARNA utgörs av kommunikation mellan individerna.

Har visat sig att nonverbal kommunikation påverkar socialt beteende mkt starkt! tonfall, mimik, bröring, tårar och dofter ex.vis.

Men gemensamt för beteenden, är hypothalamus centrala ställning. Olika stimuleering utlöser olika aggressivt beteende: miner. krroppsställning, motoriska aktioner och autonom reaktioner.

Skador i hypothalamus, kan meedföra föränrade sexuella beteenden.

T.ex ... kastrering av en sexualförbrytare ändrar int4e hans sexuella intresseriktning... - men gör honom dock overksammare och mera trög.

Minnet är A och O !!!

INLÄRNING, innebär att beteendet ÄNDRAS på basen av erfarenhet!!

Tiddigare förnimmeler bevaras men påverkar senare aktioner, du har inte kontroll över hela minnesbanken!!! över alla stimulin som tolkas och sorteras!

Så TS sitter i fabulerande ton, påstår sig ha sådan introspektiv förmåga att ha sådan kontroll och självkontroll, att en person med sådan kontrolförmåga... inte skulle förmå leva utan stressas sönder/till döds. (finns ingen levande sådan : savant är ett atypiskt fenomen i denna gren)

men, TS/M.B fabulerar RELIGIÖST i allt tal om "egot" : TROR att en "extern maktbas" utövar budskapande-kontroll gentemot hans ständigt förtrippade-förädlande ego : en slags tanke som gäller väl "infiltrering" ... och hämtar sina förstärkningar ur religiös dogma.

Vidare....

HABITUATION, är den enklaste formen av inlärning, slå upp det i Bergwalls ordlista M.Beming!!

Jag tänker inte fortsätta hur länge som helst.. men klart är att även autonoma reaktioner, påverkas av inlärning och mest studerat är då BETINGNINGEN av autonoma responser.

För sinnesinformationen är the immediate memory livsviktigt... dvs början av denna mening måste hållas i minnet tills slutet har lästs, för att man ska förstå dess innebörd.

När man därefter läst följande mening är en exakta ordalydelsen i föregående mening redan borta ur det omedelbara minnet men innebörden finns kvar, (får man hoppas, men begär inte).

Immediate memory ; för bl.a hålla siffrorna i minnet.

Sedan har du Recent memory , Stable memory, Remote memory.. som är synnerligen varaktigt.

Minnen sitter alltså i från tidig barndom till livets slut men gäller inte bara minnesbilder som kan återkallas till medvetandet, utan i minst lika hög grad INLÄRDA MOTORISKA aktioner - automatiska handlingar.

Övergångsminnet och överföringen till bestående minne.... kräver VAKENHET och medvetande.

Under sömnen bildas inte nya bestående minnen, och övergångsminnet av t.ex drömmar är också ofullständigt.

Bara om drömmar omedelbart repeteras i vaket tillstånd kommer man ihåg dem.

Om, hippocampus i et limbiska systemet skadas bilateralt, blir övergångsminnet och överföringen från övergångsminne till bestående minne, svårt störda.

Man kan då minnas händelser, men inte vare sig sammanhang eller kontexter till fullo och

inte heller orsakssamband. Distrahering är också mer påtagligt vid skador.

(kan bli epileptiska utbrott i hippocampus naturligtvis av olika styrka och omfattning, och olika temporärt liksom mer långvarig status ep)

Allt vad medvetande är, har med stimulering och retning och urladdning och flöden att göra- hur man sedan associerar och koordinerar.. kan ha med inlärning att göra. Och med motivation.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-08 kl. 23:35.
Citera
2014-12-09, 01:52
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
då jag vet hur min egen medvetenhet och mitt eget jag skapar något helt annat än den gps-liknande kartfunktion som beskrivs i samband med den aktuella forskningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tyvärr förstår du inte själv vad du dillar om här - att du har så otroligt svag förmåga att förstå och än svårare med tolkning och så här otroligt barnsligt får för dig att DU "behöver se på dig som en maskin" är ju helt å hållet din egen förskyllan, du klarar inte ens av att RELATERA till vad forskningen faktiskt säger.. du helt enkelt föfrstår inte ämnet.

Här får du en uppfriskning i BASIC common sense! och detta har du, VAD DU ÄN TYCKER, VILL eller HUR DU ÄN slår-bakut // detta är ÖVERORDNAT ditt ego/din självkänsla och självupskattning.. bara så du vet.

Vad du i din maskinella tro vill programmera mig med (som om jag vore en maskin - och tro mig, jag begriper hur sådana fungerar) bryr jag mig ju inte om och jag vet att det "kunskapsprogram" á la vetenskapen du håller dig själv programmerad med är teorier utifrån observation av endast en sida (fysisk förändring och påverkan) av en annars så tvåsidig verklighet.

Jag läser inte det du skriver men då du håller vetenskapen och dess teorier om hur verkligheten fungerar för sann och rent av förkastar en psykisk/själslig eller andlig domän, något jag menar vara en icke-fysisk kraft i människan (och i själsvärlden), så vet jag - av egen erfarenhet - att det du påstår endast är sannolika teorier (istället för sanningar) om hur det ligger till och då helt utan hänsyn till vad andekraft i människan och själsstyrka från det döda kan göra för och emot människan i sin fysiska form (kroppen).

Jag vill mena att du saknar den erfarenheten (rätta mig om jag har fel) och då du saknar denna så låter du dig endast indoktrineras (programmeras) likt en maskin utan egna erfarenheter om hur naturen eller det naturliga, när det kommer till människan, fungerar. Du kan plugga in hur mycket av den information du kan hitta om dig själv i egenskap av människa i form av teorier och observera fysiska förändringar (och då främst i andra än dig själv) - men saknar du egen, självupplevd erfarenhet, så menar jag att du inte vet vad du pratar om - utan förmedlar andras teorier och programmering av dig själv och andra. En sorts kopieringsmaskin och repeater på en och samma gång.

Och BASIC (programmeringsspråket) lärde jag mig någon gång på 90-talet då jag lärde mig själv att göra program.

Tro på dig själv när kunskapen handlar om dig själv i egenskap av människa! Övermakten korrumperar, och det gäller alla som tror på den.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-09 kl. 02:02.
Citera
2014-12-09, 02:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Vad du i din maskinella tro vill programmera mig med (som om jag vore en maskin - och tro mig, jag begriper hur sådana fungerar) bryr jag mig ju inte om och jag vet att det "kunskapsprogram" á la vetenskapen du håller dig själv programmerad med är teorier utifrån observation av endast en sida av en tvåsidig verklighet.

Jag läser inte det du skriver men då du håller vetenskapen och dess teorier om hur verkligheten fungerar för sann och rent av förkastar en psykisk/själslig eller andlig domän, något jag menar vara en icke-fysisk kraft i människan (och i själsvärlden), så vet jag - av egen erfarenhet - att det du påstår endast är sannolika teorier (istället för sanningar) om hur det ligger till och då helt utan hänsyn till vad andekraft i människan och själsstyrka från det döda kan göra för och emot människan i sin fysiska form (kroppen).

Jag vill mena att du saknar den erfarenheten (rätta mig om jag har fel) och då du saknar denna så låter du dig endast indoktrineras (programmeras) likt en maskin utan egna erfarenheter om hur naturen eller det naturliga, när det kommer till människan, fungerar. Du kan plugga in hur mycket av den information du kan hitta om dig själv i egenskap av människa i form av teorier och observera fysiska förändringar (och då främst i andra än dig själv) - men saknar du egen, självupplevd erfarenhet, så menar jag att du inte vet vad du pratar om - utan förmedlar andras teorier och programmering av dig själv och andra. En sorts kopieringsmaskin och repeater på en och samma gång.

Och BASIC (programmeringsspråket) lärde jag mig någon gång på 90-talet då jag lärde mig själv att göra program.

Tro på dig själv när kunskapen handlar om dig själv i egenskap av människa! Övermakten korrumperar dig.

mvh
Mattias
Pretty good strawman... kan icke ta dig på allvar, ta en glass och coola ner dig eller be en bön.

du kan inte ens läsa

och... ja, du fabulerar "masksinism, vetenskapism, scientism, och spann å spade , igen : och vad gör du då , jo du ger ESKAPISMEN ett namn!

"How.. to escape... and start contradiction-game" , så eskatolog är du ju inte (krävs för mkt kunskaper där också) , men... desto mer eskapist.

buona notte
Citera
2014-12-09, 02:16
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Pretty good strawman... kan icke ta dig på allvar, ta en glass och coola ner dig eller be en bön. du kan inte ens läsa
Jag kan läsa och det är ingen halmgubbe från min sida - du har inte visat på att ha någon egen åsikt i väsentliga frågor... och har man inte sådana FUNGERAR man (eller kvinna) likt en kopiator eller repeater (upprepare av inmatad information). Sådant förstår man dock först då man begriper hur maskiner (eller halmgubbar) fungerar.

Det du gjort är alltså maskinellt (som jag kan se det) men mycket likt den naturliga fågelskrämma man förr i tiden satte ut på åkern för att ge skadedjuren ett skräckinjagande exempel (bondeuppreparen) ändå, men det är vad du själv gör dig till i vår diskussion och är inte min egen skapelse.

Och om det är något som skapar fantasifulla avspeglingar i det för dig själv omedvetna, i troskapen om att vetenskapens fysiologiska inriktning är den rätta vägen, så är det egen (och så många andras) tilltro om att denna väg förmedlar (eller leder mänskligheten till) sanning, när den inte gör detta. Den leder enbart till ett större kontrollbegär hos dem som tror på och verkar inom den.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-09 kl. 02:52.
Citera
2014-12-09, 14:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad du i din maskinella tro vill programmera mig med (som om jag vore en maskin - och tro mig, jag begriper hur sådana fungerar) bryr jag mig ju inte om och jag vet att det "kunskapsprogram" á la vetenskapen du håller dig själv programmerad med är teorier utifrån observation av endast en sida (fysisk förändring och påverkan) av en annars så tvåsidig verklighet.

Självklart manifesterar väderkvarnskriget mot "scientismen" sig. Det står ju i missionsmanualen.
Citera
2014-12-09, 17:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag kan läsa och det är ingen halmgubbe från min sida - du har inte visat på att ha någon egen åsikt i väsentliga frågor... och har man inte sådana FUNGERAR man (eller kvinna) likt en kopiator eller repeater (upprepare av inmatad information). Sådant förstår man dock först då man begriper hur maskiner (eller halmgubbar) fungerar.

Det du gjort är alltså maskinellt (som jag kan se det) men mycket likt den naturliga fågelskrämma man förr i tiden satte ut på åkern för att ge skadedjuren ett skräckinjagande exempel (bondeuppreparen) ändå, men det är vad du själv gör dig till i vår diskussion och är inte min egen skapelse.

Och om det är något som skapar fantasifulla avspeglingar i det för dig själv omedvetna, i troskapen om att vetenskapens fysiologiska inriktning är den rätta vägen, så är det egen (och så många andras) tilltro om att denna väg förmedlar (eller leder mänskligheten till) sanning, när den inte gör detta. Den leder enbart till ett större kontrollbegär hos dem som tror på och verkar inom den.

mvh
Mattias

Jisses.. rejält insiktslöst här ser jag.

Äsch du kommer med utstuderad falskmyntande sladdertacke-smörja - vevar skitsnack nu för tionde ronden i rad minst.

Jag förhåller mig tack fortsatt till - the life itself. , (the bright side)
Kan man inte genom att blunda och ljuga, se du

din tomte
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-09 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in