Citat:
Det är en bra bit från vad tråden ursprungligen handlar om men denna fixering vid "omöjligheten att gå genom väggar" är ju något som BJ, H.B.B. och Bogomil envist förfäktat en tid så jag tog den debatten med.Hej! Vad du verkar vill ha sagt är att man kan gå igenom en vägg om det är ett hål i den som man kan kliva igenom och att det behöver inte vara en dörr i vanlig bemärkelse? Ja?
Är inte detta en bit ifrån vad tråden ursprungligen handlade om, i betydelsen att de två forskarna endast betonar att man funnit vad man i hjärnan skulle kunna kalla en gps?
Är inte detta en bit ifrån vad tråden ursprungligen handlade om, i betydelsen att de två forskarna endast betonar att man funnit vad man i hjärnan skulle kunna kalla en gps?
Citat:
Utan en mental identitet (jaget) och dess mer eller mindre medvetna skaparförmåga ser jag inte människan kunna orientera sig alls i sin egen tillvaro - att hjärnan skulle göra det åt henne finner jag osannolikt då jag vet hur min egen medvetenhet och mitt eget jag skapar något helt annat än den gps-liknande kartfunktion som beskrivs i samband med den aktuella forskningen. Vad är det som främst gör att du inte tror på hjärnans kapacitet att kunna orientera sig i olika rum? En orienteringsförmåga som är intimt förknippad med minnen, enligt dem själva. Jämför med fåglar, flyttfåglar, är inte det oerhört mycket mer avancerat i hänseendet kompass än människans liknande förmåga? De kan ju flytta till Sydamerika eller Afrika under vintern och hitta till exakt samma dunge år efter år och sedan hitta hem till Europa eller ett kallt Norden igen. HUR går det till, kan man fråga sig. Varför skulle människan vara så mycket sämre rustade?
Jämför även med Alzheimer. Ett av de första tecknen på det är att man tappar sin orienteringsförmåga (samma celler som för minnet). Det är nog tur att man har den där gps:en.
Jämför även med Alzheimer. Ett av de första tecknen på det är att man tappar sin orienteringsförmåga (samma celler som för minnet). Det är nog tur att man har den där gps:en.
Människan är ingen maskin, hur gärna vetenskapen än vill få henne till att bli ett reservdelsobjekt för andra, i det längre loppet.
mvh
Mattias