Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Jag tror Löfven är villig att bryta vilket löfte som helst, nu när han kämpar för sin överlevnad som partiledare.
Jag tror att en av de få saker Björklund har rätt i är som han sa "S är bara intresserade av samarbete om dom får leda regeringen". Jag har också sagt tidigare att det var ett idiotiskt misstag av historiska propotioner att gå till val på en nyligen fälld budget med en nyligen fälld regering.
Citat:
Sossarna börjar nu så sakta dumpa MP.
Jag tror att "window of opportunity" för att dumpa MP är förbi, det skulle spä på det redan allvarliga trovärdighetstappet som vi sett ske hos S-MP i partiledarundersökningen som kom nyligen. Åkesson gick framåt och andra gick bakåt trots att Åkesson bara suttit hemma i morgonrocken.
Trovärdighetstappet är illa nog redan, och jag tror att det blir svårt som fan att reparera, och skulle dom göra en till "V" med MP så blir det nästintill omöjligt att säga någonting om sina avsikter med trovärdighet efter det.
Problemet är som alltid för S att dom vill äta bara-vi-har-makten-kakan och ha den kvar.
Citat:
I så fall kommer Löfven bli överlycklig och gå med på vad som helst, kanske rentav att Batra blir statsminister och han själv vice statsminister.
Här är vi inte överrens i analysen. Att lämna ifrån sig regeringsmakten efter 3 månader i 4 år till (eller kanske 3.5 då) skulle svida för mycket för S efter 8 års makthunger. Hade det varit en framkomlig väg för S att få biträdande statsminister-posten hade dom redan dumpat MP, och suddat ut alla influenser av Vänsterpartiet med det stora suddgummit i en omarbetad budget.
Även i dom tweets du länkar till är det lite "definitivt kanske"-tonläge. V gjorde man sig av mig på en måndagsförmiddag dagen efter valdagen. S skickar dock mer "mixed messages" än en schizofren needy fjortis, så jag håller med om att läget är svårläst