2014-12-09, 11:49
Medlem
Motacilla.albas avatar
Vilken vecka!

Tänk om man varit borta en vecka och inte varit inne på denna tråden och kommit hem idag. För en vecka sedan kunde man inte ana vilket enorm jordeskred det blivit. Övertygad att alla sunda diskussioner om opinionen i denna tråd starkt har bidragit till att SD är där de är idag.

PS hittade en roligt dikt igår till min signatur DS
2014-12-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Ska bli mycket intressant. Tack!

Overifierade anonyma tredjehandsuppgifter, vad nu det kan vara värt...

Håller med, oerhört intressant vad Sentio visar. Hur katten ska man tolka det om SD får 15%?
2014-12-09, 12:41
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Det är nästan så att man börjar misstänka att JÅs sjukskrivning enbart är ett taktiskt spel. JÅ framställs som en människa som vem som helst OCH kan nu i viss mån ställa sig över det ofattbara politiska käbblet i Sverige. Nu är jag cynisk och tror inte ens själv på teorin, men det är kittlande att spekulera i det.

Japp. Den tanken har slagit mig många gånger. Under alla omständigheter, om det blir ett nyval och Jimmie kommer tillbaka i februari, så kan inte upplägget vara bättre.

Jimmie Åkessons förtroende ökar mer och mer, även under sjukskrivningen och t.o.m. Göran Persson uttalar sig om att "med den diplomatiske Jimmie Åkesson hade detta inte hänt". Fram till februari kommer SD kanske kunna öka och ligga mellan 17-18% i opinionsundersökningarna, samtidigt som en del tvekar att rösta SD eftersom de kan ha en känsla av att partiet blivit "nyfacistiskt utan Jimmie". Kommer han tillbaka, så kommer det att stärka SD ännu mer. Jimmie är ju t.ex. en mycket mer känd person än vad David Batras fru är, och Jimmies återkomst kan dra SD förbi moderaterna, till Sveriges näst största parti. (Sicket underbart parlamentariskt läge vi kan få i mars med ett S på 27%, ett SD på 24% och ett M på 21%.)
2014-12-09, 13:28
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Håller med, oerhört intressant vad Sentio visar. Hur katten ska man tolka det om SD får 15%?

Då ligger SD på 15-18% naturligtvis ... Lite off-topic kanske, men jag tror på en än större ökning nu när det blev känt att idioterna i Moderaterna framförde AKB som partiledarkandidat. Jag vet att det ska röstas den 10e januari så dom kan ju teoretiskt rösta nej och kuppa stämman. M är ju det parti som har flest invandringskritiker i sina led; de blödde även 10 procentenheter till SD i septembervalet, så då tar vi och nominerar en asylkramare som Kinberg Batra? Hur fan tänker moderaterna?

Nu är det bara dax att öppna popcornen och sätta sig och vänta på att M är tredje största parti. Det partiledarvalet måste vara opinionsdrivande för SD. Varför? För att jag säger så.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-09 kl. 13:41.
2014-12-09, 13:52
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Overifierade anonyma tredjehandsuppgifter, vad nu det kan vara värt...

Vore val inget underligt om de skulle fa 15% i OU pa Fredag med tanke pa att SD hade 12.9% i valet, och fick 13,5% av Demoskop och 17.7% av Yougo nu i Dec.
Skulle SD fa 20% redan nu i OU, ja da kan man nog undra hur man skall tolka det och vad ett nyval kan generera for resultat.
2014-12-09, 13:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Inte säkert det blir nyval om Sd ligger jättehögt i mätningarna innan valet.

Jag kanske har missförstått, men utan nyval krävs ett misstroendevotum mot S-regeringen, det är inget som Alliansen och SD avser att göra. Ett annat är att statsministern avgår och begär regeringens entledigande. Det har inte heller hänt. Det tredje är att sittande regering regerar med en alliansbudget. Det är också en situation som statsministern har sagt är omöjlig.

Återstår nyval, visst, det är ett spel med tokhöga insatser men jag har svårt att se att statsministern kan backa på sitt löfte att formellt utlysa extra val den 29e december. Det kom någon vettskrämd "Statsministern har tolkat lagen fel"-artikel på SvD brännpunkt av någon självupplevd förståsigpåare som framförde något nonsensargument och pratade om att extraval är tänkt att bara nyttjas vid extraordinära situationer.

Jag kanske förenklar situationen, men jag ser faktiskt ingen väg tillbaka för Löfvén från nyval som inte är så politiskt skadlig så att den skulle vara framkomlig.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-09 kl. 14:02.
2014-12-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag kanske har missförstått, men utan nyval krävs ett misstroendevotum mot S-regeringen, det är inget som Alliansen och SD avser att göra. Ett annat är att statsministern avgår och begär regeringens entledigande. Det har inte heller hänt. Det tredje är att sittande regering regerar med en alliansbudget. Det är också en situation som statsministern har sagt är omöjlig.

Återstår nyval, visst, det är ett spel med tokhöga insatser men jag har svårt att se att statsministern kan backa på sitt löfte att formellt utlysa extra val den 29e december. Det kom någon skrämd "Statsministern har tolkat lagen fel"-artikel på SvD brännpunkt av någon självupplevd förståsigpåare som framförde något nonsensargument och pratade om att extraval är tänkt att bara nyttjas vid extraordinära situationer.

Jag kanske förenklar situationen, men jag ser faktiskt ingen väg tillbaka för Löfvén från nyval som inte är så politiskt skadlig så att den skulle vara framkomlig.
Helt korrekt sammanfattning av läget, men det är nog inte helt avgjort ännu. DN propagerar varje dag för en samlingsregering i den ena eller andra formen, idag för en S-M-regering.

http://www.dn.se/ledare/fiender-maste-forsonas/

Sentio ska komma på fredag enligt något rykte, och om SD då ligger tokhögt så kan det komma att hända saker. Jag tror Löfven är villig att bryta vilket löfte som helst, nu när han kämpar för sin överlevnad som partiledare. Tycker det påminner lite om hur mycket Juholt var villig att förnedra sig för att få sitta kvar.

Sossarna börjar nu så sakta dumpa MP. Wallström uttalade sig idag om att S går till val som ensamt parti, och så här uttryckte sig Jämtin idag i SvD:

https://twitter.com/viktorbk/status/542299622937743360

Vad som kan hända för att undvika nyval är att alliansen börjar anse att det är bättre att gå ihop med sossarna redan nu istället för efter valet. I så fall kommer Löfven bli överlycklig och gå med på vad som helst, kanske rentav att Batra blir statsminister och han själv vice statsminister.
2014-12-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Då ligger SD på 15-18% naturligtvis ... Lite off-topic kanske, men jag tror på en än större ökning nu när det blev känt att idioterna i Moderaterna framförde AKB som partiledarkandidat. Jag vet att det ska röstas den 10e januari så dom kan ju teoretiskt rösta nej och kuppa stämman. M är ju det parti som har flest invandringskritiker i sina led; de blödde även 10 procentenheter till SD i septembervalet, så då tar vi och nominerar en asylkramare som Kinberg Batra? Hur fan tänker moderaterna?

Nu är det bara dax att öppna popcornen och sätta sig och vänta på att M är tredje största parti. Det partiledarvalet måste vara opinionsdrivande för SD. Varför? För att jag säger så.

tack!

Det är svårt att förstå logiken i strategin att om man tappar hundratusentals väljare på grund av den politik man för att man då fortsätter bedriva samma politik men med en ny partiledare.

Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Vore val inget underligt om de skulle fa 15% i OU pa Fredag med tanke pa att SD hade 12.9% i valet, och fick 13,5% av Demoskop och 17.7% av Yougo nu i Dec.
Skulle SD fa 20% redan nu i OU, ja da kan man nog undra hur man skall tolka det och vad ett nyval kan generera for resultat.

Om vi anser att Sentio träffar bäst i sina OU så har SD 12,9% i valet, 16,7% i oktober, 16,4% i november och efter att man visat rejält med mod och handlingskraft fällt den odugliga S/MP-regeringen som 95% av SDs väljare önskade och åtskilliga från de resterande partierna också så får SD 15%. Det tycker jag vore svårtolkat om det blir utfallet. Nu tror jag inte att de får 15 utan snarare kanske strax under 20%. Spännande är det!
2014-12-09, 14:31
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vilken vecka!

Tänk om man varit borta en vecka och inte varit inne på denna tråden och kommit hem idag. För en vecka sedan kunde man inte ana vilket enorm jordeskred det blivit. Övertygad att alla sunda diskussioner om opinionen i denna tråd starkt har bidragit till att SD är där de är idag.

PS hittade en roligt dikt igår till min signatur DS

SDs beslut att fälla budgeten, sossarnas omogna och ansvarslösa agerande, det upptrissade politiska bråken, Löfvens chockbesked att utlösa nyval och SDs uppgång till 17.7% i yougov. Har allt skett under den senaste veckan?

Otroligt smaklös och omogen "dikt" förresten.
2014-12-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja att 7Ks ledare tappar kraftigt i förtroende samtidigt som JÅ går starkt frammåt trots att han varit sjukskriven talar sitt tydliga språk, SD har gått kraftigt fram seda valet.

Samtidigt ser vi att det bara är vänsterblockets ledare som tappar kraftigt och detta gäller även Sjöstedt trots att V inte är med i regeringen. Detta betyder med all säkerhet att folk är ordentligt besvikna på hur vänsterblocket har klarat uppgiften.

Det är förstås därför inte det minsta förvånande att se att de senaste OI indikerar dött lopp mellan alliansen och vänstern fast med lägre röstsiffror för de båda. Vi får se om de vågar slå ihop två förlorare och därmed bli ännu större förlorare.

Om de har det minsta förstånd kommer de nu definitivt inte göra ett blocköverskridande samarbete men vi ska inte överskatta deras analysförmåga.

Alliansen vet vartåt det lutar och så också Löfven.
Däri ligger förklaringarna dels till de helt undanglidande svar som idag förmedlades av moderaternas nye ledare över nedgången för dem,AKB,samt också till varför Löfven varit så desperat som han varit efter budgetomröstningen.

Löfven vet att alliansen är på väg att etablera ett samarbete med SD.
Det är ju det helt logiska att göra för dem då sådant på ett effektivt sätt skulle utestänga rödgröna möjligheter till regeringsmakt för vad som kan antas mycket lång tid framåt.

Alliansen har i lönndom självklart noterat SDs explosionsartade ökning både innan och efter riksdagsvalet i September samt att de nogsamt noterat partiets senaste siffror i olika opinionsundersökningar.
Detta parat med kunskapen om att SD inte är NyD i nytappning utan istället är ett parti som är här för att stanna i rikspolitiken gör att alliansen så sakta svänger.

Det går oerhört långsamt såklart eftersom situationen är så delikat efter borgarnas tidigare inmålande i Pkhörnet men svängningen fortgår om än med myrsteg syftandes till att i realtiden hamna under radarn.
2014-12-09, 14:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror Löfven är villig att bryta vilket löfte som helst, nu när han kämpar för sin överlevnad som partiledare.

Jag tror att en av de få saker Björklund har rätt i är som han sa "S är bara intresserade av samarbete om dom får leda regeringen". Jag har också sagt tidigare att det var ett idiotiskt misstag av historiska propotioner att gå till val på en nyligen fälld budget med en nyligen fälld regering.

Citat:
Sossarna börjar nu så sakta dumpa MP.

Jag tror att "window of opportunity" för att dumpa MP är förbi, det skulle spä på det redan allvarliga trovärdighetstappet som vi sett ske hos S-MP i partiledarundersökningen som kom nyligen. Åkesson gick framåt och andra gick bakåt trots att Åkesson bara suttit hemma i morgonrocken.

Trovärdighetstappet är illa nog redan, och jag tror att det blir svårt som fan att reparera, och skulle dom göra en till "V" med MP så blir det nästintill omöjligt att säga någonting om sina avsikter med trovärdighet efter det.

Problemet är som alltid för S att dom vill äta bara-vi-har-makten-kakan och ha den kvar.

Citat:
I så fall kommer Löfven bli överlycklig och gå med på vad som helst, kanske rentav att Batra blir statsminister och han själv vice statsminister.

Här är vi inte överrens i analysen. Att lämna ifrån sig regeringsmakten efter 3 månader i 4 år till (eller kanske 3.5 då) skulle svida för mycket för S efter 8 års makthunger. Hade det varit en framkomlig väg för S att få biträdande statsminister-posten hade dom redan dumpat MP, och suddat ut alla influenser av Vänsterpartiet med det stora suddgummit i en omarbetad budget.

Även i dom tweets du länkar till är det lite "definitivt kanske"-tonläge. V gjorde man sig av mig på en måndagsförmiddag dagen efter valdagen. S skickar dock mer "mixed messages" än en schizofren needy fjortis, så jag håller med om att läget är svårläst
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-09 kl. 14:44.
2014-12-09, 14:42
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Helt korrekt sammanfattning av läget, men det är nog inte helt avgjort ännu. DN propagerar varje dag för en samlingsregering i den ena eller andra formen, idag för en S-M-regering.

http://www.dn.se/ledare/fiender-maste-forsonas/

Sentio ska komma på fredag enligt något rykte, och om SD då ligger tokhögt så kan det komma att hända saker. Jag tror Löfven är villig att bryta vilket löfte som helst, nu när han kämpar för sin överlevnad som partiledare. Tycker det påminner lite om hur mycket Juholt var villig att förnedra sig för att få sitta kvar.

Sossarna börjar nu så sakta dumpa MP. Wallström uttalade sig idag om att S går till val som ensamt parti, och så här uttryckte sig Jämtin idag i SvD:

https://twitter.com/viktorbk/status/542299622937743360

Vad som kan hända för att undvika nyval är att alliansen börjar anse att det är bättre att gå ihop med sossarna redan nu istället för efter valet. I så fall kommer Löfven bli överlycklig och gå med på vad som helst, kanske rentav att Batra blir statsminister och han själv vice statsminister.

Kom det inte en Sentio förra veckan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in