2014-12-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Jag tror SDs höga siffra helt enkelt beror på att färre Sverigedemokrater har svarat på undersökningen, och 19% av de som svarat tänker överge partiet i mars. Kanske är det enklare för en kappvändare att svara ärligt med att man överger partiet och "komma ut" med att man var sverigedemokrat tidigare.

Jag tror inte att det är riktiga sverigedemokrater som sagt att de röstat SD och nu ska byta. Jag deltog själv i den där undersökningen och övervägde en kort stund att av taktiska skäl påstå att jag röstat MP och nu skulle byta till SD. Jag svarade dock korrekt att jag röstade SD och ska göra det i mars också.

Ca 1600 personer deltog i undersökningen och drygt 200 borde därför vara sverigedemokrater. 19 % av dessa ger att cirka 40 personer uppgett att de röstat SD och nu ska byta. Det är inte alls omöjligt att 20-30 personer egentligen hör till sjuklövern men vill sänka SD i undersökningen.

Det finns flera siffror och värden från den undersökningen som aldrig redovisades. Hur många sa sig ha röstat på SD och hur många skulle byta till SD? Det fick vi inte veta.

Cornucopia har haft en egen undersökning på sin blogg och han redovisar alla siffror och jämför med sin egen undersökning i valet i september:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/valprognos-extra-val-2015-m-c-och-sd.html
Där åker påde KD och FP ut och SD får 19,6 procent och 86 mandat.
2014-12-09, 07:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
SIFOs undersökning saknar relevans liksom SIFO tyvärr alltid gör när det gäller att mäta SDs opinion.
Att 19 procent av de som röstade på SD i September funderar på att byta parti är så uppenbart felaktigt att det blir löjligt när andra undersökningar klart visat att SDs sympatisörer var de som var mest nöjda med att partiet fällde budgeten samt att endast fem procent kunde tänka sig att rösta på annat parti samt Sentios undersökningar som visat att partiet för närvarande kan tänkas ha över 16 procent av väljarsympatierna.

SIFO har rätt i att partiets väljare är lättflyktiga...TILL partiet då.
SDs röstutveckling saknar motstycke i modern svensk politisk historia och då blir det så.

Har man en gång börjat rösta på SD så fortsätter man i betydligt högre utsträckning att göra det än vad som är fallet med något annat parti.

SIFO visar sig ännu en gång helt undermåliga.

Bra inlägg, och så är det. Vi har hört i otaliga tidigare undersökningar att SD'are är bland de mest övertygade, när de väl har lagt sin röst på partiet en gång. Man har liksom tagit steget över.

Och nu plötsligt så kommer SIFO dragandes med en undersökning som säger precis tvärt om. Som man dessutom i Aktuellt-studion sväljer med hull och hår helt okritiskt. Troligtvis har SIFO viktat sina siffror efter hur mycket partiets siffror har förändrats sedan senaste valet. Ju större förändring (+ eller -), desto mer bytes-benägna är sympatisörerna menar man, och så viktar man upp siffran därefter. Därför får SD en relativt hög siffra, just för att så många bytte TILL partiet i riksdagsvalet 2014.
2014-12-09, 08:10
Medlem
Efter regeringskrisen – nu rasar väljarnas förtroende för de rödgrönas partiledare.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article19989377.ab

"När det kommer till det andra nya namnet i undersökningen, SD:s vikarierande partiledare Mattias Karlsson, uppger 14 procent av de tillfrågade att de känner stort eller mycket stort förtroende. Men 61 procent av de tillfrågade uppger samtidigt att de har litet eller inget förtroende alls för Karlsson.

Förtroendet för Jimmie Åkesson ökar, trots sjukskrivningen: 23 procent av de tillfrågade uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för Åkesson. Det kan jämföras med 16 procent dagarna före valet."

Ökningen i förtroende för Åkesson är ett kvitto på att
SD gått framåt stort i opinionen sedan valet.
Det indikerar ett stöd på 17,7% i opinionen.
2014-12-09, 08:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Sverigedemokraterna växer i opinionen och nu är man så desperat att man skall börja ändra i regeringsformen för att försöka spela bort sverigedemokraterna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/alliansen-planerar-for-en-minoritetsregering/

Det börjar lukta odemokratiskt riktigt ordentligt nu.

Istället konstaterar alliansledarna att förändringar måste göras i riksdagsordningen, genom att ändra lagar och genom överenskommelser för att förhindra att ett liknande läge som det som nu har uppstått ska kunna uppstå igen.

Ja de söker alla vägar som kan användas för att runda demokratin nu och detta är mitt enskilt största argument för att rösta på SD.

I skolan för rätt länge sedan fick jag lära mig att demokratin inte är något självklart som vi kan ta för givet alltid kommer finnas, vi måste istället kämpa för och värna den varje dag.

Det finns som jag ser det främst två sätt vi kan förlora demokratin på:
1. Genom att en främmande makt intar oss med våld
2. Genom att vi själva gradvis ger upp demokratin och då kommer det att börja med att nagga den i kanten för något som uppfattas som "en god sak"

Det här förslaget är varken det första eller sista angreppet mot demokratin som vi kommer se. Det mest anmärkningsvärda hittills är den totala indoktrineringen vi ser från media. Ingen traditionell media tar sin uppgift om objektiv granskning av makten på något som helst allvar, istället medverkar de med full kraft och utan att skämmas till att sprida en förljugen bild som inte tillåts att bemötas (annat än på fria forum som här).

Alla dessa antidemokratiska krafter måste slås tillbaks när det fortfarande är möjligt. Det är som med droger, det är lätt att tycka att jag kan stoppa det när jag vill men plötsligt en dag märker man att det inte går och då är det för sent.
2014-12-09, 08:24
Medlem
lirareflashbacks avatar
Tycker det ar intressant att se att stodet for JA har okat sen valet.
Man far hoppas att han kommer tillbaka lagom till valet och att man attackerar honom ordentligt (vilket han naturligtvis inte bara ar forberedd pa utan kommer att kunna hantera battre an nagonsin, om han val valt att komma tillbaka) vilket kommer att ge ordentliga sympatisiffror for SD.
Blir egentligen inte forran man verkligen utlyst nyval (kan ju ske tidigast 29 dec) som opinionssiffrorna borjar bli ordentligt intressanta.
Kan man fa runt 17-18% i samtliga undersokningar som presenteras efter nyar, ja da kan det bli ett oerhort intressant val dar SD kanske tom far 20%. Far hoppas pa det.
2014-12-09, 08:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Efter regeringskrisen – nu rasar väljarnas förtroende för de rödgrönas partiledare.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article19989377.ab

"När det kommer till det andra nya namnet i undersökningen, SD:s vikarierande partiledare Mattias Karlsson, uppger 14 procent av de tillfrågade att de känner stort eller mycket stort förtroende. Men 61 procent av de tillfrågade uppger samtidigt att de har litet eller inget förtroende alls för Karlsson.

Förtroendet för Jimmie Åkesson ökar, trots sjukskrivningen: 23 procent av de tillfrågade uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för Åkesson. Det kan jämföras med 16 procent dagarna före valet."

Ökningen i förtroende för Åkesson är ett kvitto på att
SD gått framåt stort i opinionen sedan valet.
Det indikerar ett stöd på 17,7% i opinionen.

Ja att 7Ks ledare tappar kraftigt i förtroende samtidigt som JÅ går starkt frammåt trots att han varit sjukskriven talar sitt tydliga språk, SD har gått kraftigt fram seda valet.

Samtidigt ser vi att det bara är vänsterblockets ledare som tappar kraftigt och detta gäller även Sjöstedt trots att V inte är med i regeringen. Detta betyder med all säkerhet att folk är ordentligt besvikna på hur vänsterblocket har klarat uppgiften.

Det är förstås därför inte det minsta förvånande att se att de senaste OI indikerar dött lopp mellan alliansen och vänstern fast med lägre röstsiffror för de båda. Vi får se om de vågar slå ihop två förlorare och därmed bli ännu större förlorare.

Om de har det minsta förstånd kommer de nu definitivt inte göra ett blocköverskridande samarbete men vi ska inte överskatta deras analysförmåga.
2014-12-09, 09:25
Medlem
SmokeOns avatar
Förtroendet för Åkesson är alltså 5 procentenheter större för Jimmie Åkesson än vice statsminister Åsa Romson.

Ska bli ytterst intressant att ta del av kommande OU.
2014-12-09, 10:42
Medlem
PatriaNostras avatar
Någon som har koll på schemaläggning för kommande OU? Kommer det något före Jul? Med tanke på det politiska läget i landet känns det minst sagt ljummet på denna front, tycker jag.
2014-12-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Någon som har koll på schemaläggning för kommande OU? Kommer det något före Jul? Med tanke på det politiska läget i landet känns det minst sagt ljummet på denna front, tycker jag.

Någon hade läst att Sentio skulle komma på fredag. En kommentar på avpixlat/exponerat som hade kontaktat Sentio och frågat.
2014-12-09, 11:26
Medlem
Goldwaters avatar
Det är nästan så att man börjar misstänka att JÅs sjukskrivning enbart är ett taktiskt spel. JÅ framställs som en människa som vem som helst OCH kan nu i viss mån ställa sig över det ofattbara politiska käbblet i Sverige. Nu är jag cynisk och tror inte ens själv på teorin, men det är kittlande att spekulera i det.
2014-12-09, 11:37
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Någon hade läst att Sentio skulle komma på fredag. En kommentar på avpixlat/exponerat som hade kontaktat Sentio och frågat.

Ska bli mycket intressant. Tack!
2014-12-09, 11:47
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Kan man fa runt 17-18% i samtliga undersokningar som presenteras efter nyar, ja da kan det bli ett oerhort intressant val dar SD kanske tom far 20%.
Inte säkert det blir nyval om Sd ligger jättehögt i mätningarna innan valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in