Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Sverigedemokraterna växer i opinionen och nu är man så desperat att man skall börja ändra i regeringsformen för att försöka spela bort sverigedemokraterna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/alliansen-planerar-for-en-minoritetsregering/
Det börjar lukta odemokratiskt riktigt ordentligt nu.
Istället konstaterar alliansledarna att förändringar måste göras i riksdagsordningen, genom att ändra lagar och genom överenskommelser för att förhindra att ett liknande läge som det som nu har uppstått ska kunna uppstå igen.
Ja de söker alla vägar som kan användas för att runda demokratin nu och detta är mitt enskilt största argument för att rösta på SD.
I skolan för rätt länge sedan fick jag lära mig att demokratin inte är något självklart som vi kan ta för givet alltid kommer finnas, vi måste istället kämpa för och värna den varje dag.
Det finns som jag ser det främst två sätt vi kan förlora demokratin på:
1. Genom att en främmande makt intar oss med våld
2. Genom att vi själva gradvis ger upp demokratin och då kommer det att börja med att nagga den i kanten för något som uppfattas som "en god sak"
Det här förslaget är varken det första eller sista angreppet mot demokratin som vi kommer se. Det mest anmärkningsvärda hittills är den totala indoktrineringen vi ser från media. Ingen traditionell media tar sin uppgift om objektiv granskning av makten på något som helst allvar, istället medverkar de med full kraft och utan att skämmas till att sprida en förljugen bild som inte tillåts att bemötas (annat än på fria forum som här).
Alla dessa antidemokratiska krafter måste slås tillbaks när det fortfarande är möjligt. Det är som med droger, det är lätt att tycka att jag kan stoppa det när jag vill men plötsligt en dag märker man att det inte går och då är det för sent.