Citat:
Ursprungligen postat av
Fanatiker.
SVT presenterade precis en SIFO undersökning. Var tredje väljare kan byta parti i nyvalet.
"1.603 personer har intervjuats i undersökning och bland annat fått svara på frågan ”Kommer du att rösta på samma parti i extravalet 2015 som du gjorde i riksdagsvalet 2014, eller byta parti?”.
66 procent av de tillfrågade svarade att de kommer att rösta på samma parti, 14 procent säger att de kommer att byta parti och 20 procent svarade att de fortfarande är osäkra.
– Det här visar att läget är ganska öppet trots att det bara är tre månader från föregående val och öppnar upp för rörelser som kan överraska partierna, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till SVT."
http://www.svt.se/nyheter/sverige/svt-sifo-manga-osakra-valjare-infor-nyvalet
Jag är lite rädd för att sådana här för oss positiva nyheter kommer göra att Steffe drar sig ur nyval. Å andra sidan så lär väl alliansen gilla detta.
Edit: Inte helt säker på att det bara var positivt för SD. Läste detta:
"Hos Sverigedemokraternas väljare säger hela 19 procent att de kommer byta parti.
– Men det här är ändå ingen indikation på att de kommer att gå dåligt för Sverigedemokraterna. Det är ett parti vars väljare har en stor rörlighet och de kan mycket väl få väljare från andra partier."
Jag har lite svårt att få SIFO's undersökning att gå ihop gällande att 19% av SD's väljare skulle vara benägna att byta parti.
Om man hört Peter Santesson på demoskops resonemang kring varför SD var svårare att mäta inför valet 2014 jämfört med 2010 så har han en teori att de 5.7% som röstade 2010 är mer nationalistiska (övertygade sverigedemokrater) än de som tillkommit mellan 2010 och 2014. Alltså var de mer benägna att ange SD i opinionsundersökningar än de som tillkommit mellan 2010 och 2014. De är helt enkelt så övertygade om att SD är rätt så de skiter mer i vad andra tycker.
De som tillkommit mellan 2010 och 2014 är mer försiktiga att uppge SD av olika anledningar. Inte ens när de gjort undersökningar efter valet och ställt frågan vilket parti de röstade på i september svarar de SD, de väljarna är helt enkelt spårlöst borta.
Om denna teori stämmer vilken iaf jag faktiskt håller som trolig så har jag svårt att förstå hur SIFO:
1. Lyckats få tag i väljare som uppger att de röstat SD.
2. De personer SIFO lyckats få tag i som uppgett att de röstat SD, alltså de som vågat uppge det, borde alltså vara de som är starkt övertygade Sverigedemokrater ( troligtvis många av de 5,7% som röstade SD redan 2010.)
3. Av dessa som vågar svara att de röstat SD skulle sedan hela 19% hävda att de ska byta parti i extravalet.
Vad skulle SD gjort fel som skulle få dessa personer att byta parti i extravalet? De har snarare visat handlingskraft och satt "hårt mot hårt", vilket dessa personer som vågar uppge att de röstat SD bör uppskatta enormt.
Jag får inte detta att gå ihop. Känns inte troligt helt enkelt.