2014-12-08, 15:29
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det sista meddelandet du citerar är bortplockat från chatten i tilläggsprotokollet daterat 141020. Jag tror inte att det är Madleen som skriver och är orolig, utan att det är ett meddelande som Amani skickade till Rami från sjukhuset medan man undersökte Yara. (Om det är ett meddelande till Madleen så måste Amani på något sätt dessförinnan ha talat om att något hänt Yara, men något sådant meddelande finns ingenstans.)

Om man tittar på extraktionsrapporten i beslagsprotokollet för den mobil (Samsung) som Amani hade på sig då hon greps, så ser man att hon mellan 23:02 och 23:07 (då hon befann sig på sjukhuset) ringde elva samtal till Ramis nummer - 0709660042 - utan att få svar. Enligt fup ringde Ramis telefon medan han väntade med polisen utanför huset. Han förklarade att det var Amani som ringde men tilläts inte svara.

Extraktionsrapporten finns i Röd mapp, sid 1043 och framåt:
http://minfil.org/4dPbgab1b3/Rod_Mapp.pdf

Du kan naturligtvis ha rätt. Ett par frågetecken bara:

Varför skulle Amani skicka sms till Rami och fråga hur det är med Yara?

Varför är det uteslutet att Rami fick kontakt med Mohammed och att han kan ha informerat Madleen?

På vilket sätt skulle det faktum att Amani försöker nå Rami 11 ggr mellan 23:02 och 23:07 belägga att Madleen inte försökte få kontakt med Amani innan?
Citera
2014-12-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Amanis advokat tog upp det där i rätten och hävdar att det är skrivet tidigare men av oklar anledning gått iväg/loggats senare.

Åh, tack för den upplysningen! Jag ska försöka leta rätt på det förhöret.
Citera
2014-12-08, 15:36
Medlem
Rami får max några års fängelse. Han kommer ordna det för sig där. Kriminalvården kommer antagligen hjälpa Prince Rami med juridikstudierna. Han kan i lugn och ro pyssla om sig själv (sitt EGO). Det blir gym och solariebänk varvat med studier i egen takt.

Lagad mat varje dag. Socialsekreterarna kommer kivas om vilka av dem som får närvara när småprinsarna ska ha umgänge med storPrincen!

Till skillnad från rapporterna (journalerna) socialsekreterararna skrivit när de små pojkarna träffat sin mamma Amani Madi-
-kommer rapporterna sammantaget ge en bild som RAMI VILL HA!

Han kanske inte vill ha sina småpojkar...förrän han har hittat någon att DUMPA DEM PÅ tillsvidare och då hjälper socialsekreterarna Prince Rami med det också.

SOCIALTJÄNSTENS BEDÖMNINGAR blir som RAMI VILL. Detta är min bedömning...
Senast redigerad av commandaria 2014-12-08 kl. 15:51.
Citera
2014-12-08, 15:46
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Självfallet står hon inte vi någon vägg ett par minuter innan sekvensen från badrummet hon hade varit död en längre tid när ambulanspersonalen tog över och innan dess måste hon varit medvetslös i timmar.

Det var en kommentar till att Rami skulle kunnat tro att Amani höll upp Yara och att han därför också skulle kunnat tro att hon vid tillfället var vid liv. Själv lutar jag fortfarande åt att Rami är huvudansvarig för dödsmisshandeln
Citera
2014-12-08, 15:48
Medlem
Citat:
Det var en kommentar till att Rami skulle kunnat tro att Amani höll upp Yara och att han därför också skulle kunnat tro att hon vid tillfället var vid liv. Själv lutar jag fortfarande åt att Rami är huvudansvarig för dödsmisshandeln

Samma här!
Citera
2014-12-08, 15:54
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Intressant att forska i sidospår men stort tack till Pethrus för att du tar dig tid och energi och dämpar dem när de är för orimliga med din kunskap i tragedin.

Kommer fram till att följande sannolikt händer efter kl. 2100.

Även en människa som Rami skulle ta den gnutta halmstrå som finns genom att ringa 112 om det fanns något, något hopp för Yaras liv. Det finns inte någon logik i hans agerande efter kl. 2100 om han tror att hon lever. Däremot klarnar en hel del om han vet något annat.

Tänker på:
Att bl.a. ringa Yaras pappa Mohammed i Palestina. Exakt vad i helv... ska han kunna bidra med hundratals mil från Karlskrona för att rädda Yara? Är han sjukvårdare som skall ge råd för att rädda? Det är rimligt att han vill få kontakt med de biologiska föräldrarna men kanske EFTER att ambulanspersonalen anlänt!?!?
Att han filmar.
Ambulans personalen vittnar om att det var ett märkligt beteende att sitta i trappan och röka.
Det är Amani som ringer 112 med sin bristfälliga svenska. Varför skall Rami ringa ambulansen om hon redan är död?
Han stod på balkongen och pratade med någon i en lågmäld ton enl. en mycket trovärdig granne.

Jag tänker att av någon anledning VET han att Yara är avliden. Hur? Har han sett, eller själv kvävt Yara med kudden som avslutning?

Amani har av någon anledning inte förstått. Då blir även hennes beteende lite mer begripligt, till ex. varför hon i alla förhör och rättegången upprepar att hon verkligen har försökt rädda Yara. Det har hon ju utifrån sig själv. Något gjorde hon vid madrassen, något gjorde hon i duschen, hon ringde ambulansen, hon uppvaktade ambulanspersonalen, hon sms:ar Rami kl. 23.02, där skriver hon: Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne Hoppas och be till gud på det bästa.
Tror inte att det sms:et är ett spel.

Dvs. det har fortfarande inte gått upp för henne. Problemet är att Yara är död sedan timmar så i alla andras mening blir det obegripligt när hon påstår att hon gjort allt.

Rami gör inga egentliga försök vad jag förstår eftersom han vet? Gissar att det är Rami som försöker få goda råd via laptopen och en förvirrad Amani ägnar sig åt viss städning av blod efter kl 21.30 eftersom hon vill få dit utomstående-ambulans, hon tror att Yara lever. Att det sannolikt är Amani som städar till viss del grundar jag på att just Rami tidigt berättar om kaveln och sladden. Hade det varit Rami som städade hade han sannolikt fått bort mordvapnen?

Tror i mycket som du
Citera
2014-12-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Just detta gör att jag har lusläst Tidslinjen. Även om det skulle vara så att rätten kommer fram till att det inte går att bevisa att Rami har slagit Yara denna dag så har han bevisligen inte ens försökt att rädda Yara. Hans icke-agerande efter filmningen utgör ett definitivt bevis att han "underlåtit" att ens försöka, därför bör han dömas till samma straff som Amani. Dvs mord eller dråp.

Tidslinjerna är ett mycket värdefullt dokument som visar på att båda hade möjlighet att slå ihjäl Yara och ingen av den gjorde något för att hindra denna tragedi, som pågått under lång tid.

Det är åklagarens bristande tidslinje som försätter henne i en situation där åtalet ofta framstår som dåligt underbyggt. Men de får nöja sig med de utredarna de har, och de har ingen förmåga som Pethrus.

Det är verkligen synd om dem alla i Blekinge tingsrätt, på båda sidor, som saknar viktiga underlag, som underlättar när man ska beta av vad som ska styrkas med bevisningen, och vad åklagaren lyckats styrka.
Citera
2014-12-08, 15:56
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Åh, tack för den upplysningen! Jag ska försöka leta rätt på det förhöret.

Finns i ljudfilen med advokaternas sakframställan
Citera
2014-12-08, 16:12
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Du kan naturligtvis ha rätt. Ett par frågetecken bara:
Varför skulle Amani skicka sms till Rami och fråga hur det är med Yara?

Varför är det uteslutet att Rami fick kontakt med Mohammed och att han kan ha informerat Madleen?

På vilket sätt skulle det faktum att Amani försöker nå Rami 11 ggr mellan 23:02 och 23:07 belägga att Madleen inte försökte få kontakt med Amani innan?
Jag hävdar absolut inte att jag har rätt, utan det här är min tolkning av händelseförloppet. Men jag kan inte förstå varför Madleen skulle skriva: "Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till gud på det bästa." Däremot kan jag föreställa mig att Amani kan ha skrivit till Rami: "Svara då!" Och sedan "Yara allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till gud på det bästa."

Det är inte uteslutet att Rami kan ha fått kontakt med Mohammed, men det handlar om Skypesamtal som väl måste vara "inplanerade". Annars måste Mohammed ha suttit redo vid sin dator. Dessutom borde samtalet ha varat mer än sex-sju minuter och Rami borde inte ha fortsatt att ringa fler personer. Det är så jag tänker.

Att jag inte tror att Amani kontaktat Madleen innan hon försöker nå Rami beror på att inga sådana samtal eller sms till Madleen finns registrerade från hennes Samsung. Men kl 23:02 (då ovanstående meddelande skickas) finns det ett registrerat samtal till Rami. Därför tror jag att det är detta meddelande från Amani till Rami där hon vill att han ska svara och berättar att man just håller på att undersöka Yara.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 16:17.
Citera
2014-12-08, 16:25
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag hävdar absolut inte att jag har rätt, utan det här är min tolkning av händelseförloppet. Men jag kan inte förstå varför Madleen skulle skriva: "Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till gud på det bästa." Däremot kan jag föreställa mig att Amani kan ha skrivit till Rami: "Svara då!" Och sedan "Yara allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till gud på det bästa."

Det är inte uteslutet att Rami kan ha fått kontakt med Mohammed, men det handlar om Skypesamtal som väl måste vara "inplanerade". Annars måste Mohammed ha suttit redo vid sin dator. Dessutom borde samtalet ha varat mer än sex-sju minuter och Rami borde inte ha fortsatt att ringa fler personer. Det är så jag tänker.

Att jag inte tror att Amani kontaktat Madleen innan hon försöker nå Rami beror på att inga sådana samtal eller sms till Madleen finns registrerade från hennes Samsung. Men kl 23:02 (då ovanstående meddelande skickas) finns det ett registrerat samtal till Rami. Därför tror jag att det är detta meddelande från Amani till Rami där hon vill att han ska svara och berättar att man just håller på att undersöka Yara.

Ok. Då förstår jag hur du tänker. Fast det där "Yara allt väl? Tacka Gud för det." är fortfarande helt obegripligt vare sig det är till Rami, Madleen eller någon annan, tänker jag. Något det möjligtvis skulle kunna tyda på är att Amani faktiskt fortfarande inte fattat att Yara är död. Eller?
Citera
2014-12-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ok. Då förstår jag hur du tänker. Fast det där "Yara allt väl? Tacka Gud för det." är fortfarande helt obegripligt vare sig det är till Rami, Madleen eller någon annan, tänker jag. Något det möjligtvis skulle kunna tyda på är att Amani faktiskt fortfarande inte fattat att Yara är död. Eller?

Det måste vara så.

Hon visar under alla förhör ett stort intresse i hur och varför Yara dog. Hon har inte fattat varför under alla förhör.
Citera
2014-12-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Det måste vara så.

Hon visar under alla förhör ett stort intresse i hur och varför Yara dog. Hon har inte fattat varför under alla förhör.
Jag tror säkert att hon fattat.......hon spelar bara teater från början till slut, hon har ju duschat Y klätt om henne klart man märker om barnet andas eller inte, hon är helt införstådd med att Yara dött,men hon kommer aldrig erkänna vad som hände det har hon förträngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in