2014-12-01, 15:48
Medlem
Goesta37s avatar
Det är säkerligen olagligt på något sätt.

Jag minns när jag var yngre så pendlade jag med 2 klasskompisar via tåg från skolan. Vi skulle kliva av på våran station och precis vid utgången så var ett skåp upplåst där det fanns massa olika knappar och spakar och blinkande lampor.

Givetvis började jag och min gode vän att dra i samtliga spakar samt trycka på alla knappar. Hela tåget släcktes ner och kom inte från station på ett bra tag tydligen (Vi sprang givetvis asap därifrån)

En vän som åkte tåget till nästa station sade att konduktören kommit fram till honom och bett om våra namn och telefon nummer då hon såg att vi sprang ifrån tåget samt att vi suttet med den personen innan.

Han sade att han inte kände oss men konduktören var tydligen fly förbannand och började tjata om höga straff samt mumla om terror brott och shitt.
Citera
2014-12-01, 16:33
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simp00
När jag drog i nödbromsen så låstes dörrarna upp så då var det bara att dra i handtaget.

Vore ju lite värdelöst om du inte kunde komma ut ur tåget om något hände på riktigt?`

De låses inte upp före tåget står stilla, då borde du inte behövt ramborulla av tåget i farten?
Citera
2014-12-01, 16:40
Medlem
cyberbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Dörrarna låses innan tåget börjar rulla, hur fick du upp en dörr i farten?

Verkligen? Jag har hoppat på ett tåg i farten en gång och då öppnat dörren utifrån och klivit in. Kanske inte är låsta utifrån då? Eller har detta ändrat sig de senaste åren? Det var kanske 10-15 år sedan jag hoppade på i farten?
Citera
2014-12-01, 16:52
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberbanan
Verkligen? Jag har hoppat på ett tåg i farten en gång och då öppnat dörren utifrån och klivit in. Kanske inte är låsta utifrån då? Eller har detta ändrat sig de senaste åren? Det var kanske 10-15 år sedan jag hoppade på i farten?

Jodå, de låses 30 sek innan tåget rullar, och det går inte at öppna utifrån, ett av de lagliga skälen att dra i nödbromsen är ju just om någon hoppat på tågtrappen när tåget rullar och sedan inte kan komma in pga låsningen, när tåget stannat kan dörren öppnas.

Citat:
Aktiverad av resenär/tågpersonal
Resenärer och tågpersonal har i resandevagnar möjlighet att utlösa nödbroms.
Situationer där detta tillgrips kan vara vid brand, misstänkt akut fordonsfel,
upptäckt öppen dörr, resenär utanför stängd dörr under färd (klivit på efter start
och ej lyckats öppna dörr p.g.a. förregling). Dessa situationer är dock mycket
sällan förekommande

Förregling är ju det där med att dörren är låst strax innan avgång och inte låses upp före tåget står stilla igen.
Citera
2014-12-02, 01:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Hur kan det bli sabotage om man drar i nödbromsen? menar ni att bromskivorna slits ut eller att bromsbackarna tar slut fortare?
Vid nödbroms kan det bli så kallade "hjulplattor" som innebär att hjulen måste svarvas om. Risken för detta är nog större om nödbromsen slås till i hög fart.
Citera
2014-12-02, 11:10
Medlem
simp00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Jodå, de låses 30 sek innan tåget rullar, och det går inte at öppna utifrån, ett av de lagliga skälen att dra i nödbromsen är ju just om någon hoppat på tågtrappen när tåget rullar och sedan inte kan komma in pga låsningen, när tåget stannat kan dörren öppnas.

Förregling är ju det där med att dörren är låst strax innan avgång och inte låses upp före tåget står stilla igen.

Men det är väl klart att dörrarnas förregling öppnas vid nödbroms. kan ju ha varit vad som helst som har hänt då måste ju folk kunna ta sig ut.
Citera
2014-12-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Nej, sabotage eftersom tåg går på ett extremt strikt schema, det är inga egentliga sakskador man syftar på. Det förstör ett avancerat tidsschema och skapar problem på andra områden än i just det aktuella tåget. Dessutom saboterar man tågresan som tjänst, vilket är just det som folk på tåget har köpt.

Jag antar att det är på det sättet man motiverar det till sabotage. Man saboterar helt enkelt SJs möjlighet att ge sina kunder en bra tjänst.

aha ok nu fattar jag
Citera
2014-12-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Hur kan det bli sabotage om man drar i nödbromsen? menar ni att bromskivorna slits ut eller att bromsbackarna tar slut fortare?

Om hjulen låser sig (vilket är risk för vid nödbroms) kan man få s.k slag i hjul och då måste man svarva om hjulen. Det är inte billigt.
Citera
2014-12-08, 00:59
Medlem
Polare drog i nödbromsen för dom hade packat så mycket väskor i gången att han inte ens hann att komma fram till dörren. När personalen frågade han vad han höll på med så svarade han bara ser du dom här jävla väskorna eller!? Gör matten själv!
Han fick inga böter.
Citera
2014-12-08, 01:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det här måste vara en hypotetisk fråga ställd av någon söderut som aldrig varit i Västerbotten eller Norrbotten. Det går nämligen inga tåg de 27 milen mellan Umeå och Luleå.

Kustbanan slutar i Umeå (järnvägen går i inlandet istället). Det vet alla här uppe. Tåget stannar därför automatiskt i Umeå. Det fortsätter inte norrut. Finns ju inga järnvägsspår för den att åka på. Så man kan helt enkelt inte dra i nödbromsen för att man missat stiga av i Umeå.

Hur gör man då om man vill åka mellan Umeå och Luleå? Jo, man åker med kustbussen. Det tar runt 5 timmar. Under tiden passerar man kommuner/städer som t ex Robertsfors, Skellefteå och Piteå. I bussen plingar du på stoppknappen om du vill av. Det finns ingen nödbroms, men snälla busschaufförer kan släppa av dig längs vägen om du missat din hållplats (läs somnat).

Men nog om det. TS, bra frågeställning även om den är påhittad. Aldrig fel att få veta hur det ligger till.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2014-12-08 kl. 01:24.
Citera
2014-12-08, 01:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det här måste vara en hypotetisk fråga ställd av någon söderut som aldrig varit i Västerbotten eller Norrbotten. Det går nämligen inga tåg de 27 milen mellan Umeå och Luleå.

Kustbanan slutar i Umeå (järnvägen går i inlandet istället). Det vet alla här uppe. Tåget stannar därför automatiskt i Umeå. Det fortsätter inte norrut. Finns ju inga järnvägsspår för den att åka på. Så man kan helt enkelt inte dra i nödbromsen för att man missat stiga av i Umeå.

Hur gör man då om man vill åka mellan Umeå och Luleå? Jo, man åker med ustbussen. Det tar nog runt 5 timmar. Under tiden passerar man kommuner/städer som t ex Robertsfors, Skellefteå och Piteå. I bussen plingar man på stoppknappen om man vill av. Det finns ingen nödbroms, men snälla busschaufförer kan släppa av en längs vägen om man missat sin hållplats (läs somnat).

Men nog om det. TS, bra frågeställning även om den är påhittad. Aldrig fel att få veta hur det ligger till.
Det finns tåg Umeå-Luleå. Dessa går dock i inlandet upp till Boden och därifrån till Luleå. Dock är non-stop tåg inte möjligt då alla dessa tåg måste stanna i boden för att byta riktning. Sedan att tåget pga. omvägen via järnvägen i inlandet tar längre tid än bussen är en annan sak.
Citera
2014-12-08, 01:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det finns tåg Umeå-Luleå. Dessa går dock i inlandet upp till Boden och därifrån till Luleå. Dock är non-stop tåg inte möjligt då alla dessa tåg måste stanna i boden för att byta riktning. Sedan att tåget pga. omvägen via järnvägen i inlandet tar längre tid än bussen är en annan sak.

Nu tror jag att kanske en promille åker tåg den sträckan (buss är det vanligaste transportmedlet), men att Luleå, 27 mil bort, skulle vara nästa hållplats efter Umeå är ju rent skärt påhitt från TS sida. Nästa station är Vännäs 3 mil utanför Umeå. Sen är det Vindeln, Bastuträsk, Jörn och då är vi fortfarande halvvägs och inte i Norrbotten där Luleå ligger. Det är för övrigt 27 mil mellan Malmö och Göteborg - och däremellan finns ett antal järnvägsstationer. Ingen påstår väl att nästa hållplats efter Malmö är Göteborg...Så att TS skulle ha dragit i nödbromsen i Umeå för att inte hamna i Luleå klingar märkligt i mina öron.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2014-12-08 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in