2014-12-07, 22:36
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Vadå stor risk att investera i börsen? Har man en investeringshorisont på 10+ år (eller något i den stilen) så är det inte så jätteintressant hur börsen ser ut just nu.

Till TS: Nej det är inte bättre att invänta nästa krasch. Du har ju ingen aning om när den kommer, det är ju vansinnigt att sitta på en massa silver fram tills dess som Key föreslår.

Är du rädd för att börsen ska krascha så sätt dig på räntepapper så länge. Det ger ju inte så mycket i dagens finansiella klimat, men om det får dig att sova om nätterna så är det tillräckligt! Som jag skrev i mitt första inlägg så måste du ta hänsyn till när du vill använda pengarna också. Vill du använda dom om 2-4 år för att köpa hus eller bil, så ökar självklart risken. Men på långsikt är börsen betydligt stabilare, så om detta är en del av pensionssparandet så ser ju förutsättningarna helt annorlunda ut.

Om en börskrash sker inom 5 år så kommer det ta minst 5-10 år för den från den att ha krashat att nå kursnivåerna den stod på innan krashen skedde förutsätt att börsen har en lika stor positiv trend i framtiden också.

Menar du då att det är smart att investera nu?

Silver kommer bli otroligt värderat i framtiden, det finns ingen annan tillgång som kan skydda dig lika bra just nu i form av handel ifrån den illusionslösa världen av monopol pengar.

Vill du ha riktiga assets ska du köpa sånt som du kan ta på som ädelmetaller och land.
Senast redigerad av Key. 2014-12-07 kl. 23:08.
Citera
2014-12-07, 22:42
Medlem
Isnatts avatar
Har inget tips, men när jag själv bad om råd för nåt år sedan inför ett möte med just nordea så var det nån medlem som skrev att 'vad är chansen att mannen framför dig ger just dig dom bästa råden, och hur stor är chansen att dom bästa fonder som finns är just nordeas?'

Det slutade att jag köpte aktier och fonder via ett eget isk-konto på Avanza. Gick in med 5000:- först och handlade Avanza zero för att 'kolla vad som hände', och handlade senare för 80% av mina tillgångar där. Funkar fint.
Citera
2014-12-07, 22:42
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Om en börskrash sker inom 5 år så kommer det ta minst 5-10 år för den att nå kursnivåerna den stod på innan krashen skedde.

Å andra sidan kanske det aldrig blir en krasch under de kommande fem åren. Det kan t ex bli dippar av varierande storlek, men för en amatör är det svårt att veta när det är läge att gå in om det inte blir nån krasch a la Lehman Brothers 2008.

Sen är ju TS inne på att spara globalt. Om t ex en bostadskrasch i Sverige får inverkan på svenska börsen så har han ju fortfarande ett betydande kapital utanför Sverige. Blir det en global krasch så sitter han hyfsat bra i båten ändå om han sprider ut inköpen ordentligt.

Nån gammal nestor sa: "Bästa tillfället att börja spara var för tio år sen. Det näst bästa är imorgon".. För oss små FB-amatörer är jag nog böjd att hålla med.
Citera
2014-12-07, 22:57
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Å andra sidan kanske det aldrig blir en krasch under de kommande fem åren. Det kan t ex bli dippar av varierande storlek, men för en amatör är det svårt att veta när det är läge att gå in om det inte blir nån krasch a la Lehman Brothers 2008.

Sen är ju TS inne på att spara globalt. Om t ex en bostadskrasch i Sverige får inverkan på svenska börsen så har han ju fortfarande ett betydande kapital utanför Sverige. Blir det en global krasch så sitter han hyfsat bra i båten ändå om han sprider ut inköpen ordentligt.

Nån gammal nestor sa: "Bästa tillfället att börja spara var för tio år sen. Det näst bästa är imorgon".. För oss små FB-amatörer är jag nog böjd att hålla med.

Samtidigt vet du inte hur världen ser ut om 10-15 år vilka problem som uppstår och vilka sociala förändringar som sker samt vilken politik som drivs då.

Börsen kan lika gärna krasha och aldrig nå samma nivåer igen, sätta sig i en negativ trend efter en bubbla så som Japans index Nikkei 225 gjorde på 90-talet.
Senast redigerad av Key. 2014-12-07 kl. 23:04.
Citera
2014-12-07, 23:54
Medlem
Reevess avatar
Värdepappershandel är alltid en risk, ja. Men jag skulle inte hissa röd flagg och avråda från handel pga en eventuell börskrasch.
Citera
2014-12-08, 00:06
Medlem
cleanusers avatar
Nej, jag håller med. Har man ingen magisk spåkula att gå efter så får man gå på fakta och statistik. På 10 års sikt har den svenska börsen alltid gett ett positivt utfall, samma sak med den amerikanska på en 20-års period.
Citera
2014-12-08, 00:33
Medlem
Citat:
Om en börskrash sker inom 5 år så kommer det ta minst 5-10 år för den från den att ha krashat att nå kursnivåerna den stod på innan krashen skedde förutsätt att börsen har en lika stor positiv trend i framtiden också.

Menar du då att det är smart att investera nu?

Silver kommer bli otroligt värderat i framtiden, det finns ingen annan tillgång som kan skydda dig lika bra just nu i form av handel ifrån den illusionslösa världen av monopol pengar.

Vill du ha riktiga assets ska du köpa sånt som du kan ta på som ädelmetaller och land.

Glöm inte att bygga en bunker också inför nästa världskrig.

Att påstå att "silver kommer bli otroligt värderat i framtiden" är ju rent spekulativt. Det är känns respektlöst att komma och förslå en sådan investering för någon annans (pensions)pengar.
Citera
2014-12-08, 00:44
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Nej, jag håller med. Har man ingen magisk spåkula att gå efter så får man gå på fakta och statistik. På 10 års sikt har den svenska börsen alltid gett ett positivt utfall, samma sak med den amerikanska på en 20-års period.

Historisk avkastning är inte = framtida avkastning.

Vad som helst kan ske, marknaden kan förändras.

Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Glöm inte att bygga en bunker också inför nästa världskrig.

Att påstå att "silver kommer bli otroligt värderat i framtiden" är ju rent spekulativt. Det är känns respektlöst att komma och förslå en sådan investering för någon annans (pensions)pengar.

Det är nog mer spekulativt att tro att börsen kommer vara lika värd som vid nästa bubbla om 15 år.

Vem vill låsa sina pengar i 15 år ens för att få tillbaka dom igen om ens det är möjligt? Det om något borde vara ett "respektlöst" förslag vid ett läge där börsen är på all time high (med högre risk).

Silver och guld har ett historiskt värde, det har inte "börsen".
Senast redigerad av Key. 2014-12-08 kl. 00:57.
Citera
2014-12-08, 15:11
Medlem
Citat:
Det är nog mer spekulativt att tro att börsen kommer vara lika värd som vid nästa bubbla om 15 år.

Vem vill låsa sina pengar i 15 år ens för att få tillbaka dom igen om ens det är möjligt? Det om något borde vara ett "respektlöst" förslag vid ett läge där börsen är på all time high (med högre risk).

Silver och guld har ett historiskt värde, det har inte "börsen".

Egentligen meningslöst att diskutera med dig, du verkar ju inte ens förstå vad det innebär att investera i aktier. Skillnaden gentemot investeringar i ädelmetaller, som du föreslår, är att du investerar i något som i sig självt genererar avkastning. Det betyder att börsen har en starkt positiv trend i långa loppet, då är det kanske inte så intressant att prata om all time highs? Det vore ju underligt om vi inte fick nya sådana till och från.

Självklart styrs priserna av investerarnas, i många fall, irrationella beteenden vilket gör att börsen rör sig upp och ner till nästan oförklarliga nivåer sett med antaganden om rationalitet i bakgrunden. Men i slutändan så är det ju ändå företagens fundamentala värde som styr riktningen på börsen. Det måste vara en jävla djup recession om företagen inte lyckas skapa något värde under en 15-års period, bärandes av hela den svenska (m.fl) arbetskraften.

Vadå historiskt värde? Ska vi gå och köpa antikviteter nu?

F.ö. har jag aldrig rått TS att investera i börsen.
Citera
2014-12-08, 15:49
Medlem
glemmys avatar
Håller helt med dig jackielackiesaki.
Många verkar inte förstå vad det innebär att investera i företag på börsen.
Det är inget nollsummespel där alla pyttsar in pengar tills ATH nås, och därefter exploderar en bubbla. Företag ökar omsättning, får fler kunder, effektiviserar, hittar på nya produkter osv. Värde skapas.

Ta t.ex. S&P500. Hade man gått in på börsen i absoluta toppen runt är 2000, då P/E-tal låg på extrema ~50, så hade man fått vänta till ungefär 2006 innan man var tillbaka på samma.
http://www.indexologyblog.com/wp-content/uploads/2013/08/500TR.jpg
Har man suttit kvar till idag är det ändå en 50% ökning, trots finanskrisen 07-08.

Nu är P/E lite drygt hälften av vad det var då, runt 27 för S&P500. Visst, jämfört med vad medel varit historiskt är det högt, men samtidigt finns uppsida kvar beroende hur det går med ekonomin i framtiden. Man ska inte glömma att det är lite svajigt i världsekonomin just nu men USA verkar ha fått upp farten. Står man helt utanför är risken stor att man får vänta länge, länge på entry.
Citera
2014-12-08, 18:28
Medlem
Purpurhaegers avatar
Du har fått några bra tips och några stolliga. 3 år är inte jättelång investeringshorisont och risken är ganska stor att det kommer en krasch under den tiden och att det inte finns tillräckligt med tid för återhämtning innan du behöver pengarna.

Jag skulle inte köpa och hyra ut en bostadsrätt. Det kan möjligen vara en idé om du kan betala den kontant men att låna 80% verkar vanskligt. Att BR-priserna kraschar kanske inte är så sannolikt men det kan vara svårt att hyra ut den i flera år oavbrutet (behövs tillstånd från föreningen, godkännande av banken, koll på att hyresgästen inte får besittningsrätt mm) och det kan vara svårt att göra det till en hyra som täcker alla kostnader, tex slitage på lägenheten är lätt att glömma att räkna med, och dessutom ger tillräckligt bra avkastning.

Att köpa fysiskt guld eller silver är ren spekulation. Priset är förhållandevis lågt nu jämfört med för ett par år sedan men det finns inget som garanterar att det kommer vara högre om 3 år än det är idag. Dessutom är det krångligt att förvara och handla med fysiskt guld/silver. Du betalar ett överpris när du köper och får ett underpris när du säljer. Om du tror att det ekonomiska systemet kommer kollapsa kan det absolut finnas en idé att investera i ädelmetaller men annars är det inte värt besväret.

Min rekommendation på 3 års sikt blir nog att lägga de 300k i banksparande låst till 3 år. Du får tex 3,25% årlig ränta hos Resurs bank med insättningsgaranti.

För månadssparandet skulle jag kanske ta lite högre risk dela upp det på 1/3 Spiltan räntefond, 1/3 SEB corporate bond SEK, och 1/3 Avanza zero (eller någon annan fond som du tror på).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in