2014-12-07, 20:14
Medlem
Jag var inne på banken i slutet av augusti för att få ett förslag på hur jag ska placera mina pengar de närmaste 3-6 åren. Jag har fortfarande inte placerat något då jag är skeptisk till förslaget.

Bankens förslag:
270k ska jag placera Nordea Futura
30k i Nordea Indexfond global

Sen skall jag månadsspara
20% Nordea emerging stars
20% Nordea european small and mid cap
30% Nordea Indexfond global
30% Nordea nordic ideas equity fund

Jag är mycket skeptisk om futura. Hur hade ni gjort om ni hade 300k ni vill placera på något sätt?
Sen angående månadssparandet så kan jag väl spara i andra liknande fonder som har lägre avgifter?
Tex hittade jag det här på fb, det verkar mycket bättre? Fast hur skall fördelningen vara i så fall på ett ungefär?

Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag
Spiltan Räntefond Sverige
SPP Europa
SPP USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Tusen tack, kom gärna med andra andra förslag till en nybörjare!
Citera
2014-12-07, 20:37
Medlem
Köp en bostadsrätt i ett område som växer, hyr ut denna och låt hyresgästen bo sjysst men betala både din ränta (som är redigt låg just nu) och amorteringar.

Säg att du köper för 1,8 miljoner. Då använder du 270 av dina 300
då lånar du 1,54 miljoner.
Detta skulle kosta dig (med 2% ränta som lätt går att få just nu) 30600/år dvs 2550kr/månad. Sen är det väl rimligt att du amorterar lika mycket varje månad dvs: 5100 i månaden + typ 3500 i Föreningsavgift

Sen tar du 10000 i hyra och gör en vinst på 1400:-/månad

på så vis får du riktigt bra avkastning och har en bostadsrätt som växer i värde som du kan sälja när du behöver få loss pengarna

win win win win
Citera
2014-12-07, 20:42
Medlem
Smakkers avatar
Dina alternativ är mångdubbelt bättre än Nordeas fonder. Mycket bra
Kom ihåg att sprida ut dina inköp över en lång period för att inte riskera att köpa på toppen (vi är på all time high just nu). Köp för 20,000 i månaden eller så.
Citera
2014-12-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderzzon91
Jag var inne på banken i slutet av augusti för att få ett förslag på hur jag ska placera mina pengar de närmaste 3-6 åren. Jag har fortfarande inte placerat något då jag är skeptisk till förslaget.

Bankens förslag:
270k ska jag placera Nordea Futura
30k i Nordea Indexfond global

Sen skall jag månadsspara
20% Nordea emerging stars
20% Nordea european small and mid cap
30% Nordea Indexfond global
30% Nordea nordic ideas equity fund

Jag är mycket skeptisk om futura. Hur hade ni gjort om ni hade 300k ni vill placera på något sätt?
Sen angående månadssparandet så kan jag väl spara i andra liknande fonder som har lägre avgifter?
Tex hittade jag det här på fb, det verkar mycket bättre? Fast hur skall fördelningen vara i så fall på ett ungefär?

Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag
Spiltan Räntefond Sverige
SPP Europa
SPP USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Tusen tack, kom gärna med andra andra förslag till en nybörjare!

SSP tror jag inte på, Swedbank tvivelaktigt. Fördelning är svårt att bestämma då det beror på din riskpreferens (och investeringshorizont). Vad vill du göra med pengarna och när? Är det pensionssparande så är ju praxis att i början ha väldigt stor andel aktier för att sedan balansera om portföljen till större andel räntepapper ju äldre du blir. Då måste alltså bestämma själv där.
Citera
2014-12-07, 20:49
Medlem
Key.s avatar
Det är en stor risk att investera i börsen just nu.

Jag skulle lagt ca 200 k på den högsta räntan jag kan hitta med fria uttag och insättningsgaranti t ex Santander.

Sedan skulle jag sakta köpa fysiskt silver för 100 k för (ca 5-10 k varje månad) eller dela upp det kvartalsvis beroende på vart silverpriset är på väg men ladda på när priset är nere.

Anledningen till fria uttag från sparkontot är så att du snabbt kan komma åt dem när du sen ska investera i börsen (efter den krashat).

Då är det bara att gå in i Avanza zero t ex och köpa massa stora bolag som är säkra.

Silver kommer skydda dina övriga tillgångar vid en stor krash också, du kan liksom inte ha allt i fiat valutor och monopol låtsaspengar.

En börskrash kan ske när som helst speciellt när alla aktier är övervärderade just nu med dålig politik som tyder på att staten är i ett desperat läge att driva upp den vilket inte är så bra alls.

Den går upp så länge deras policy håller men så fort "the printing press" har stannat så kommer den falla.
Senast redigerad av Key. 2014-12-07 kl. 21:01.
Citera
2014-12-07, 21:24
Medlem
Att köpa en bostadsrätt är inte aktuellt nu men tack för tipset. Det kanske blir aktuellt i framtiden.

Om 3-6 år ska jag köpa hus är min plan då ska en viss del av pengarna användas.

Den där kraschen tycker jag att folk har pratat om i ett år nu. Kommer den snart eller är folk bara oroliga?
Hur som helt låter det klokt att lägga en stor summa på räntekonto.
Fast mitt månadssparande jag tänkt börja med 10 000/månad kan jag väl lägga på fonder och på så sätt köpa i både dalar och toppar? Eller är det smartare att bara spara på sig och invänta nästa krasch som 2009 och då investera allt man sparat på sig?
Citera
2014-12-07, 21:31
Medlem
knut_1s avatar
En idé kan vara att gå in på något fondtorg och kolla avgifter. Knappast de fonder som föreslagits dig som har lägst avgifter, snarare de som Nordea tjänar mest på att du köper. Sedan att lägga sparpengen ´en bloc´ är, som tidigare sagts, kanske inte heller det bästa; kanske 2-5% av sparpengen plus månatliga sparandet per månad i de fonder du väljer?
Citera
2014-12-07, 21:47
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Att köpa en bostadsrätt är inte aktuellt nu men tack för tipset. Det kanske blir aktuellt i framtiden.

Den där kraschen tycker jag att folk har pratat om i ett år nu. Kommer den snart eller är folk bara oroliga?
Fast mitt månadssparande jag tänkt börja med 10 000/månad kan jag väl lägga på fonder och på så sätt köpa i både dalar och toppar? Eller är det smartare att bara spara på sig och invänta nästa krasch som 2009 och då investera allt man sparat på sig?

Det är risk du får överväga.

Kolla in denna fond t ex den klarade senaste finanskrisen 2008.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/4741/brummer-multi-strategy
https://brummer.se/brummer-multi-strategy

Det är helst såna fonder du vill titta på, med långt trackrecord och undvika dom som startat precis vid 2008 efter krisen.

Men som sagt historisk avkastning är inte = framtida avkastning glöm inte det när du investerar.

Sedan vill du slippa fonder med höga förvaltningsavgifter de urholkar värdet på dina investeringar.
Senast redigerad av Key. 2014-12-07 kl. 21:57.
Citera
2014-12-07, 21:52
Medlem
cleanusers avatar
Misstänker att du tagit dina alternativa fonder från ett av mina inlägg, så jag behöver knappast säga att jag gillar dom . Jag har dom här av ett par enkla anledningar;

1. Dom är billiga. Jag har alla utom Asienfonden och har en snittavgift på 0.14% rakt räknat. "Dina" Nordeafonder har en snittavgift på 1,3% om du skulle investera lika mycket i alla fonder (tror jag hittat rätt siffror, men reserverar mig för att det kan diffa något). Drygt en procents skillnad låter lite, men gör en helvetes massa över tid.

Om man räknar på en snittavkastning på 6% över 30 år och en engångsinvestering med dina 300 000 kr, så kommer du med Nordeas alternativ betala 257 480 kr i avgifter, eller 29,81% på totalbeloppet. Med "mitt" alternativ betalar du 36 672 kr, eller 2,72% på totalbeloppet. Du tjänar således 220 808 kr, givetvis förutsatt att fonderna presterar exakt likadant vilket ju inte går att veta.

En annan sak jag noterade är att Nordeas verkar ha en "uttagsavgift" på runt 1% på flera av de fonder du nämner. Vet inte exakt vad det innebär, men om det innebär att du ska betala 1% på försäljningsvärdet om du säljer fonden så är det ju helt åt helvete. Kolla upp det.

Sen ska man väl inte stirra sig blind på avgifter, framför allt inte på kort sikt. Mina fonder är tänkta för en tidshorisont på 20-30 år. Ska du bara spara i 5 år kan det mycket väl löna sig med en fond med högre avgift som presterar bättre än index under dessa fem år. Där har jag inga tips då jag varken har lust, tid eller nerver för att ha vågat mig på någon mer vågad placering.

2. Det är överlag indexfonder som är passivt skötta. Ska du spara på lång sikt så kommer sannolikt ingen förvaltare prestera bättre än index. Man kan tro att "proffsen" ska klara av det, men slår man ut det över många år så kostar det mer än det smakar, framför allt om man räknar in ovan nämnda avgifter.

Vad gäller inköp så är börsen högt värderad, som flera andra påpekar. Om du är 100% säker på en börskrasch så ska du givetvis vänta med att investera, samt skicka mig ett PM om när och varför det kommer att ske . Det är med andra ord ingen som vet eller kan förutspå detta på ett bra sätt.

Jag hade gjort som Smakker skrev, sprid ut inköpen. 20 000 kr i månaden hade varit i högsta laget för en feg tråkmåns som mig, jag hade gått på kanske 10 000 kr i månaden men det är ju en smaksak.

Men för att sammanfatta; fundera över syftet med sparandet, dvs när vill du komma åt pengarna, och hur du ska placera utifrån det. Läs på, jämför kurvor mellan likvärdiga fonder (https://www.avanza.se/fonder/lista.html) och se för faan till att fråga Nordea om deras uttagsavgift.

Lycka till!
Citera
2014-12-07, 21:54
Medlem
Dubbel...
Senast redigerad av anderzzon91 2014-12-07 kl. 22:00.
Citera
2014-12-07, 21:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Det praktiska med att förutspå krascher är ju alltid att dom "kommer snart". Så förr eller senare kommer ju dessa kraschförespråkare att få rätt. Problemet är ju dock att man aldrig få ta del av uppgången om man lyssnar på dessa.

Personligen tycker jag att det låter dumt att vänta på en krasch som förmodligen kommer dröja rätt länge. När det väl faller måste du dessutom ha modet att gå in med en stor summa pengar, vilket du kanske inte vågar i fall du inte har så mycket erfarenhet.
Citera
2014-12-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Det är en stor risk att investera i börsen just nu.

Vadå stor risk att investera i börsen? Har man en investeringshorisont på 10+ år (eller något i den stilen) så är det inte så jätteintressant hur börsen ser ut just nu.

Till TS: Nej det är inte bättre att invänta nästa krasch. Du har ju ingen aning om när den kommer, det är ju vansinnigt att sitta på en massa silver fram tills dess som Key föreslår.

Är du rädd för att börsen ska krascha så sätt dig på räntepapper så länge. Det ger ju inte så mycket i dagens finansiella klimat, men om det får dig att sova om nätterna så är det tillräckligt! Som jag skrev i mitt första inlägg så måste du ta hänsyn till när du vill använda pengarna också. Vill du använda dom om 2-4 år för att köpa hus eller bil, så ökar självklart risken. Men på långsikt är börsen betydligt stabilare, så om detta är en del av pensionssparandet så ser ju förutsättningarna helt annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in