2014-12-07, 22:46
Medlem
longbow4ys avatar
Ryssland försöker påverka/splittra EU.

Den största möjliga insatsen i det är det ingen som tagit upp: Kaliningrad. Ostpreussen.

Där bor nu 400.000 ryssar. Före andra världskriget 2 miljoner Tyskar och Litauer.

Om Ryssarna skulle börja förhandla med Tyskland om Preussens framtid skulle Tyskland inte kunna stå emot och Tyskland skulle släppa alla krav om Krim.

Jag tror detta kan komma fortare än vad vi anar. Kaliningrad får Tysk/Rysk överhöghet och splittringen inom EU ökar. Tyskar och Ryssar blir kompisar. Igen.
Citera
2014-12-07, 22:50
Medlem
Quipus avatar
Vindkraft är ett skämt, solpaneler på våra breddgrader ett ännu större skämt. Biobränsle och vattenkraft våldtar naturen å det grövsta. Kärnkraft är helt överlägset och som tur är förstår Finlands riksdag det till skillnad från miljömuppsinfekterade pallervantar i Sverige och Tyskland
Citera
2014-12-07, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Den största möjliga insatsen i det är det ingen som tagit upp: Kaliningrad. Ostpreussen.

Där bor nu 400.000 ryssar. Före andra världskriget 2 miljoner Tyskar och Litauer.

Om Ryssarna skulle börja förhandla med Tyskland om Preussens framtid skulle Tyskland inte kunna stå emot och Tyskland skulle släppa alla krav om Krim.

Jag tror detta kan komma fortare än vad vi anar. Kaliningrad får Tysk/Rysk överhöghet och splittringen inom EU ökar. Tyskar och Ryssar blir kompisar. Igen.

Tja, jag var inne på detta när Krimkrisen började. NATO skulle ha kunnat rulla in i Kaliningrad och blott lämnat tillbaka enklaven på villkor att Ryssland återlämnade Krim. Skulle detta ändå inte ske så skulle Tyskland och Polen fått förhandla fram en lämplig lösning. Dessutom betraktar sig kaliningradbona sig främst som européer. De kan utan svårighet följa västerländska TV sändningar och vill leva som man gör i Tyskland och Sverige. Demonstrationerna emot Putler började i Kaliningrad. Så en äkta folkomröstning, med år av öppen och demokratisk debatt skulle förmodligen resultera i en utbrytning ifrån Ryssland.

Men det är knappast troligt att Putler skulle förhandla bort den sista landplätten som återstår av det sovjetiska imperiet i östra Europa.
Citera
2014-12-07, 23:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Vindkraft är ett skämt, solpaneler på våra breddgrader ett ännu större skämt. Biobränsle och vattenkraft våldtar naturen å det grövsta. Kärnkraft är helt överlägset och som tur är förstår Finlands riksdag det till skillnad från miljömuppsinfekterade pallervantar i Sverige och Tyskland

vindkraft är inte något skämt. Den står nu för 10 TWH är inget skämt och detta kommer att öka, snabbt. När folk funderar på att gå att gå och köpa ett eget vindkraftverk, så kommer de istället hem med solpaneler, alltså även på våra breddgrader.

Vattenkraft förändrar naturen, men det gör även stadsbebyggelse.

Bio bränsle är ungefär lika "farligt" som skogsavverkning, nej, mindre farligt då restprodukter ifrån just skogsavverkning kan användas.

Jaaa, Finland är beroende av såväl gas som kärnkraft ifrån Ryssland, bra strategiskt tänkt!

Och sedan importerar man KOL. Man har 13 kolkraftverk. Jävligt bra för miljön, eller hur???

Det borde väl inte förvåna någon att över 70 procent av den kol som Finland importerar kommer ifrån, gissa vem?

2025 så räknar man med att kärnkraften skall utgöra 60 procent av elkonsumtionen. Det kan man iof ha åsikter om. Men ni kan väl gissa vilket land som bygger dessa kärnkraftverk

På tolv år har Finland faktiskt ökat andelen förnyelsebar energi, med två procentenheter, till "hela" 28 procent! "wov" i Sverige ligger andelen på 51 procent!

Det har inte föresvävat dig att Sverige och Tyskland kan ha både goda miljömässiga och geo-strategiska skäl att satsa på förnyelsebar energi?

Nä, jag tänkte väl det!
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-12-07 kl. 23:23.
Citera
2014-12-07, 23:38
Medlem
Quipus avatar
Sverige kan förstöra sina vattendrag i en helt annan utsträckning än vad Finland kan och vill. Tysklands strategi tycks innebära att vara Europas i särklass största miljöbov, bra jobbat. När Sverige lägger ner sin kärnkraft kommer det skitiga kolet att förpesta luften än mer. Skitbra strategi det med. Finland borde bygga ännu fler kärnkraftverk så vi kunde sälja ren energi till er, man vill ju ha andningsbar luft i nordeuropa
Citera
2014-12-08, 09:42
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hur som helst så är jag jävligt irriterad över att Finland är så undfallande gentemot Putlers fascistiska Ryssland. Och jag är också jävligt irriterad på att Finland, promp, måste skaffa en ny kärnkraftsanläggning när du vindkraft kommer att bli ekonomiskt lönsamt om fem, max tio år. När solpaneler ständigt blir mer effektiva, (svensk uppfinning som "givetvis" gått vidare till Kina), och billigare. Samt när så väl Finland som Sverige kryllar av biobränsle och vattenkraft.
Jag är också besviken. Jag tycker att Finland borde genast genomföra ett förebyggande bombanfall med alla tillgängliga medel på samtliga ryska militära anläggningar inom 400 km från den finska gränsen.
Citera
2014-12-08, 09:52
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:

Ryssland är det enda land som ockuperar europeiska nationers territorium. Kaliningrad, Karelen, Krim, Donbass... Det är helt uppenbart att endast våld löser problem som Ryssland skapat. Förhandla med tjuvar och lögnare går inte.
Citera
2014-12-08, 10:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ryssland är det enda land som ockuperar europeiska nationers territorium. Kaliningrad,

Om vi ska räkna in Kaliningrad här blir det ju ganska svettigt för Polen, med tanke på att 1/3 av hela det landet består av ex-tyska provinser som annekterades samtidigt som Kaliningrad.

Visserligen är Kaliningrad en förhållandevis oppositionell del av Ryssland och har av naturliga skäl större intresse av att samarbeta med EU än någon annan del av Ryssland.

Men med detta sagt så var kommunisterna största parti senast jag kollade opinionsundersökningar därifrån...kanske ingen pro-västlig fyrbåk trots allt?

St Petersburg är och har alltid varit Rysslands västvänligaste del, anti-gaypropagandalagar eller ej. Det är också St Petersburg-regionen som hade varit så otroligt bra för de nordiska länderna att utöka samarbetet med, och naturligtvis även minst lika bra för StP.
Citera
2014-12-08, 11:47
Medlem
HerroFruBolls avatar
Jag är helt övertygad om att Stefan Löfvén hämtat inspiration från Putin när han satt som sitt övergripande mål = att splittra alliansen. Putins outtröttliga ansträngningar att splittra EU utgör där ett "föredöme".
Citera
2014-12-08, 13:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Om vi ska räkna in Kaliningrad här blir det ju ganska svettigt för Polen, med tanke på att 1/3 av hela det landet består av ex-tyska provinser som annekterades samtidigt som Kaliningrad.

Visserligen är Kaliningrad en förhållandevis oppositionell del av Ryssland och har av naturliga skäl större intresse av att samarbeta med EU än någon annan del av Ryssland.

Just därför jag tror att Ryssarna kommer att ta upp frågan med Tyskland. För att reta Polen och så splittring inom EU. Tyskland skulle aldrig kunna låta bli att återfå Ostpreussen om frågan kommer på tal. Och ryssarna kommer bakvägen in i EU handeln via Ostpreussen. Samtidigt som de säkrar Krim.
Citera
2014-12-08, 17:13
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Just därför jag tror att Ryssarna kommer att ta upp frågan med Tyskland. För att reta Polen och så splittring inom EU. Tyskland skulle aldrig kunna låta bli att återfå Ostpreussen om frågan kommer på tal. Och ryssarna kommer bakvägen in i EU handeln via Ostpreussen. Samtidigt som de säkrar Krim.

Jag får nog tvärtom påstå att det är ett fullständigt otänkbart scenario:

Varför skulle Tyskland vilja ha och betala dyrt för en nedgången provins som det inte ens bor tyskar i? Det är bara gamla pensionärer som åker på bussresor dit (och kommer tillbaka besvikna över vad de sett, nämligen ett nästan totalförstört Königsberg).
Varför skulle Ryssland riskera att bli av med, ur deras synvinkel, eget territorium mitt inne i EU, eller den relativt isfria hamnen osv?
Varför skulle Polen ta åt sig? Det är ju inte så att de bestämde att de skulle ta över östra Tyskland, utan vad jag vet Stalin som i ett av sina bisarra folkfördrivningsryck bestämde att Polen skulle kompenseras med dessa områden för att han själv/Sovjetunionen lade beslag på dåvarande östra Polen - som nuförtiden ligger i Litauen, Vitryssland och Ukraina.

Däremot har det funnits ryska planer på att göra enklaven till en slags autonom frihandelszon, "ett ryskt Hongkong" som det lät ett tag. Det kan vara intressant att se om sådana idéer får fäste igen i enklaven, när de eventuellt börjar tro att de skulle klara sig bättre utan Moskva.
Citera
2014-12-08, 20:21
Bannlyst
Jag tänkte mig ge en uppdatering på händelserna kring "Euroasian Union":
Citat:
Kyrgyzstan’s treaty to join Customs Union should respect national interests — PM
BISHKEK, December 8. /TASS/. Kyrgyzstan’s government aims to consider in detail all provisions of its treaty to join the Moscow-led Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan and the Eurasian Economic Union, Prime Minister Joomart Otorbayev said on Monday.
“Russia supports Kyrgyzstan’s accession to integration associations,” Otorbayev said. “We are in advanced talks. We should now resolve some legal issues to prevent collisions while signing the treaty.”
Källa: http://itar-tass.com/en/economy/765768
Citat:
Armenian parliament ratifies treaty on joining Eurasian Economic Union
YEREVAN, December 4. /TASS/. Armenia’s parliament ratified a treaty on joining the Eurasian Economic Union on Thursday.
A total of 103 deputies voted for and seven against with one abstention.
The ratification was supported by all forces represented in the parliament except the Heritage opposition faction.
The document on Armenia’s joining the Eurasian Economic Union was signed in Minsk on October 10.
Källa: http://itar-tass.com/en/economy/765194
Citat:
Eurasian Economic Union set to abandon dollar, euro — reports
MOSCOW, December 2. /TASS/. Transactions in dollars and euros could be banned within the member-states of the Eurasian Economic Union (EEU) — Russia, Belarus, Kazakhstan and Armenia, the Izvestia newspaper reported on Tuesday.
Källa: http://itar-tass.com/en/economy/764631
Citat:
Hungary supports EU-Customs Union dialogue — Lavrov
MOSCOW, November 19. /TASS/. Hungary supports a policy aimed at dialogue between the European Union and the Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said Wednesday after a meeting with his Hungarian counterpart Peter Szijjarto.
“One of the next practical steps as we see it is to start a professional, practical dialogue between structures of the European Union and the Customs Union, structures of the Eurasian Economic Union being formed,” Lavrov said.
Källa: http://itar-tass.com/en/world/760626
Citat:
More Moldovans in favour of joining Customs Union than EU — poll
CHISINAU, November 18. /TASS/. The majority of Moldovan citizens favour their country’s accession to the Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan, as follows from a recent opinion poll, conducted by the Institute for Public Policy in Chisinau.
“If a referendum on the issue took place in Moldova this weekend, about 47% of respondents would vote for the country’s entry into the Customs Union,” Arkady Barbaroshie, the institute’s director, said on Tuesday, adding that 29% would vote against, while another 7% would ignore the plebiscite.
Källa: http://itar-tass.com/en/world/760340
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in