Citat:
Jag har inga kontakter med något rysk parti, vare sig det är "Rodina" eller något annat, Ryssland och ryssar vill inte ta över hela Europa, eller något område överhuvdtaget, det handlar om att man vill behålla sitt stormaktstatus som världens 2:e, sedan hur det går till kan vi diskutera hur länge som helst, och förmodligen utan någon praktiskt resultat.
Med "Rodina" så menar jag förstås "fosterlandet" inte något politiskt parti där denna ord ingår i partibeteckningen.
Problemet med Ryssland är att man vill var åtminstone "tvåa" i världen. Men Ryssland har inte alls lika många strängar att spela på sin lyra, blott två, i motsatts till USA som närmast är att likna vid en "Cittra". Med bara militära maktmedel, (inklusive den, i mina ögon, klumpiga ryska propagandan), och energimakt, kommer man inte långt.
Putlers agerande mot Ukraina har nog skadat Ryssland mer än tvåträngsspelandet hjälp Ryssland.
Istället för agera så borde Ryssland gjort som Kina och försökt skapa fler strängar att spela på, innan man utmanar USA, EU eller Indien.
Sedan kan man diskutera huruvida Kina kan skapa tillräckligt många strängar att spela på. Diktaturen försvårar civilsamhällets initiativ och hämmar innovationskraft. Men å andra sidan så finns det andra asiatiska länder som är diktaturer, eller tidigare varit det och som klarat av innovationsbiten. Sydkorea och Taiwan är solklara exempel på detta, men så är de nu också moderna äkta demokratier. Indien har en hel del utvecklingsarbete kvar, men har å andra sidan ändå en ganska stor tjänstesektor. När landet nått Kinas nuvarande nivå så tvivlar jag inte på att de dessutom kommer att ha tillgång till en enorm innovationskraft. Och detta är alltså bara en sträng av många möjliga.
Sverige saknar en tillräcklig stor befolkning för att kunna vara en stormakt, men med 100000 invandrare per år, som väljer att skaffa barn när de kommit till Sverige, (utrikesfödda kvinnor har ett summerat fruktsamhetstal på 2,18 barn per kvinna) , så kan detta fixas, förvånansvärt snabbt.
För det mest kritiska i längden kommer att vara om vi kan höja det summerade fruktsamhetstalet, över 2,1 barn per kvinna,
Om vi når en befolkning på 20 miljoner samtidigt som det summerade fruktsamhetstalet skulle komma upp till tre barn per kvinna, så skulle befolkningen, oundvikligen, komma att tredubblas på endast två generationer. Till det kommer också om invandringen fortsätter i samma relativa takt, som bara det, ger en befolkningstillväxt på en procent per år. Min gissning är att samhället, rätt förberett skulle kunna klara en, befolkningstillväxt, ifrån invandringen och den naturliga befolkningstillväxten, sammanlagt på 2-2,5 procent. Naturligtvis ökar givetvis också det summerade fruktsamhetstalet om invandrarna väljer att skaffa (fler) barn när de kommit till Sverige. Saker och ting kan alltså gå förvånansvärt fort.
(Men nu har jag flutit ut alldeles för mycket i demografiska diskussioner som bör diskuteras i en annan tråd.)
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-11-26 kl. 00:35.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-11-26 kl. 00:35.