Citat:
Ursprungligen postat av
fchansa
RBL-Ingolstadt 0-1. Härligt. Håll dem borta från toppen!
Håller inte riktigt med, även om Ingolstadt är ett bayerskt lag. Tycker att det är bra om "någon" vill satsa pengar på ett fotbollslag, oavsett om det är Abramovitj eller Matuschek.
Däremot är det viktigt att det finns regler och där är Financial Fair Play ett viktigt, men hittills lite svagt instrument. Den enkla regeln att du inte får spendera mer än du tar in över en viss tid (går att diskutera varför det skall vara tre istf ett år) begränsar möjligheten att köpa sig titlar till ett minimum.
Hiur länge dröjde det innan Chelsea vann CL efter Abramovitj klev in i klubben? Och hur mycket kostade det? Alldeles för länge och alldeles för mycket! När kommer RBL att gå upp i 1. BL? Hur mycket har Bayer 04/Wolfsburg/Hoffenheim vunnit hittills?
VfL blev mästare 2009, Leverkusen lyckades förlora DFB-Pokal/1. BL (Haching!!!)/CL 2002 och Hoffenheim blev Herbstmeister (Olé!) en endaste gång. Köpelag är rätt ofarliga och extremt överskattade, men visst bidrar de till underhållningsvärdet av fotboll.
Jag tror inte att RBL går upp i år, kanske nästa, eller näst-nästa - men det spelar ingen roll, för en bra fotbollsspelare vill vinna titlar och de kommer bara att få lovande och oprövade spelare.
Framför allt så ser jag hellre ett RBL som drivs på ett sunt ekonomiskt sätt än ett HSV som har fjärde bästa finanserna i 1. BL men spelar en skitfotboll och sköter klubben på ett bedrövligt och dilettantiskt skitsätt.
Men det är bara mina två Pfennig, en god kväll till alla Bratwurst-Wichser!
Edit: dippsi, förlåt de hårda orden mot HSV och grattis till en välförtjänt vinst, men en spade måste ibland kallas för en spade.