Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Min poäng är väl snarare att vi kanske missbedömer paret. Jag är ju också påverkad av tråden. Men förklaringarna framför allt till upptrappningen förklaras i olika normala termer. Depression, isolering, osv. Det kanske är helt fel.
Jag har hakat upp mig på smugglingen av flera orsaker. Amina kan inte ha smugglat "litegrann". Det går inte i den verksamheten. Antingen är en/båda inblandade i människosmuggling eller så är de inte det.
Om Amina ev. båda är människosmugglare så talar vi om ett par som inte platsar i de förklaringsmodeller vi haft. Och det är det jag menar med antingen eller. Likaledes att de la ner mycket tid på att dölja flickans skador för biofamiljen. Men fortsatte att skada henne. Och visade inte minsta tecken på att vilja göra sig av med flickan.
Det hade varit rätt enkelt att skicka henne till andra släktingar under en eller annan förevändning. Varför gjorde de inte det? Om hon var en belastning och ställde till problem.
Ville de behålla Yara och i så fall varför. De ekonomiska vinsterna verkar ha varit obefintliga. Behöll de flickan för att skada henne? För att de ville det? (talar inte om mordet det var oavsiktligt)
Utan möjlig sadism.
Om de är människosmugglare eller sadister så har vi andra motivbilder och förmodligen andra utlösande faktorer till mordet.
Jag tänker att Rami och Madi kan ha velat olika med Yara och biofamiljen?
Rami är hopplös och har enkelt kunnat vara det i Sverige, eftersom det inte funnits någon social kontroll. Han har kunnat vara Prince Rami utåt mot släkten och ansvarslös hemma.
Om Madi var den som drev på för att Yara och i förlängningen resten av familjen skulle komma hit, kan det inte vara i en förhoppning att tvinga Rami att skärpa sig genom kontroll från hans släkt?
Det kanske inte Rami var så intresserad av? Skulle hans och Yaras familj komma, så skulle bilden av honom som lyckad prins inför släkten rämna? Han skulle kanske tvingas ta mer ansvar?
Sen är jag övertygad om att passen var tänkta att användas, frågan är om en ev smugglarverksamhet har så mycket med att Yara bodde kvar hos dem att göra?