Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Min poäng är väl snarare att vi kanske missbedömer paret. Jag är ju också påverkad av tråden. Men förklaringarna framför allt till upptrappningen förklaras i olika normala termer. Depression, isolering, osv. Det kanske är helt fel.
Jag har hakat upp mig på smugglingen av flera orsaker. Amina kan inte ha smugglat "litegrann". Det går inte i den verksamheten. Antingen är en/båda inblandade i människosmuggling eller så är de inte det.
Om Amina ev. båda är människosmugglare så talar vi om ett par som inte platsar i de förklaringsmodeller vi haft. Och det är det jag menar med antingen eller. Likaledes att de la ner mycket tid på att dölja flickans skador för biofamiljen. Men fortsatte att skada henne. Och visade inte minsta tecken på att vilja göra sig av med flickan.
Det hade varit rätt enkelt att skicka henne till andra släktingar under en eller annan förevändning. Varför gjorde de inte det? Om hon var en belastning och ställde till problem.
Ville de behålla Yara och i så fall varför. De ekonomiska vinsterna verkar ha varit obefintliga. Behöll de flickan för att skada henne? För att de ville det? (talar inte om mordet det var oavsiktligt)
Utan möjlig sadism.
Om de är människosmugglare eller sadister så har vi andra motivbilder och förmodligen andra utlösande faktorer till mordet.
Ja det är en gåta
Bidraget de fick var inte stort säger du och nä det kanske det inte var, men allt är relativt å andra sidan. Jag har förut skrivit att Amani fick ta ansvaret (vilket hon skötte dåligt) för Yara och Rami behöll de pengarna som kom för att lägga på sig själv, dvs. cigg, droger, alkohol och resor utan familjen. Rami har i något förhör sagt att Amani ville veta hur mycket han handlade för för att hon var arg på honom och tyckte att han brände för mycket pengar (sant eller icke vet vi ej) typ.
Det måste ha irriterat henne att hon ficka ta hand om Yara medan han tog bidraget för henne. Tror att hon tog ut aggressionen på lilla tösen.
MEN precis som du säger så fattar jag ändå inte varför de behöll henne? Bidraget skulle ju snart försvinna när föräldrarna skulle hit på anknytning eller i annat fall skulle Yara tillbaka till sommaren. De kanske var oense i frågan? Rami ville ha henne så länge som möjligt och Amani hatade det?