2013-01-18, 01:37
Medlem
KingNowAndThens avatar
Vux - Elektriker/Liknande.

http://www.lernia.se/Utbildning/Utbildningar/Vuxenutbildning-komvux/Utbildning-till-elektriker/Stockholm-Ornsberg/

Börjar med en länk till en utbildning jag fått upp ögonen för som verkligen fått upp mitt hopp att man inte behöver vara fast bland butiks/lager jobb.
Utan kan vidareutbilda sig till ett mer utvecklande och givande yrke fast man som jag hoppade av gymnasiet.
Har sett på deras hemsida att det finns utbildning till de flesta punkter inom bygg, hotell samt fordonsbranscherna de har även omvårdnadsprogram inriktning psykiatri.

*Det jag undrar är om det finns andra sidor som har större utbud av yrken man kan utbilda sig till, med samma upplägg som dessa. Att man endast läser det väsentliga och att det icke gör något att man hoppade av gymnasiet. (http://www.studentum.se/ har jag även kollat in, och de har liknande utbud som lernia.)

*Sedan den lite tråkigare sidan av det så har jag narkotikabrott samt skadegörelse i mitt belastningsregister. Kan det sätta några käppar i hjulet för mig. Tänkte speciellt om man läser sig till elektriker med inriktning "Larm och säkerhet".

*Till sist, vill jag bara göra lite gratis-reklam för dessa utbildningar då det verkligen tände hoppet hos mig.

Hoppas ni har några fina förslag till mig och alla andra där ute som hoppat av gymnasiet och vill få ett utvecklande yrke som inte bara är en plåga 9-5.

Bor i Stockholm och har lägenhet här, så skulle helst inte flytta. Tanken är att ta CSN-lån för att plugga heltid 1,5 år som dessa utbildningar oftast ligger på. Hoppas dock att det finns något annat yrke att välja än de som finns som utbud där. Om jag hittar något som passar vad gör då ett csn-lån på 126,000 kr ( med en ränta på cirka 1,3%) om 2 år när jag står där med fast inkomst ett utvecklande arbete och kanske även en bättre vardag.
Senast redigerad av KingNowAndThen 2013-01-18 kl. 01:42.
Citera
2013-01-18, 03:02
Medlem
Babben87s avatar
Dessa yrkesprogram är de som finns. Det är din kommun som står för att hjälpa dig som har hoppat av gymnasiet att få ett vettigt arbete. Elektriker kan gå långt och tjäna mycket pengar, men självklart kan det också vara ett tungt arbete beroende på vad man håller på med. Lernia är egentligen det enda jag vet om och du är klok att göra ett studieval och ta lån för att i framtiden kunna betala av det enligt din plan med CSN när du är färdigutbildad. Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Lycka till!
Citera
2013-01-19, 20:46
Medlem
KingNowAndThens avatar
Tacksam för svar! . Bumpar upp ämnet lite för att se om någon annan vet om andra liknande utbildningar.
Citera
2013-06-29, 13:14
Medlem
Maskinteknik/elektriker

Hej har nu sökt maskinteknik Högskoleingenjör till hösten som ja ska hoppa på och plugga för att sedan om jag tycker de är roligt plugga vidare för civil när jag väl är klar. Vet dock inte om de är "min grej", avundsjuk på de som vet exakt va de vill göra, men ska testa och se.
Tänkte höra hur lön skillnaden ser ut om jag till exempel skulle bli maskin hög/civil än om jag skulle bli elektriker?
Är de sant att de även går att plugga vidare efter elektriker kurser för att bli något högre där?
Citera
2013-06-29, 14:04
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Psycho
Hej har nu sökt maskinteknik Högskoleingenjör till hösten som ja ska hoppa på och plugga för att sedan om jag tycker de är roligt plugga vidare för civil när jag väl är klar. Vet dock inte om de är "min grej", avundsjuk på de som vet exakt va de vill göra, men ska testa och se.
Tänkte höra hur lön skillnaden ser ut om jag till exempel skulle bli maskin hög/civil än om jag skulle bli elektriker?
Är de sant att de även går att plugga vidare efter elektriker kurser för att bli något högre där?
Om du hoppar på hög.ing och sedan vill läsa mera så läser du till en master. Det är inte exakt samma sak som civilingenjör som är ett svenskt påhitt. Men du kan se dem som ekvivalenta då man utomlands översätter en civilingenjörsexamen till MSc (Master of Science).

Och ja, det är inte lätt att veta vad man ska gå för vägar. Jag vet själv inte riktigt vilka vägar jag ska ta, mer än att jag har ett brinnande intresse för matematik och fysik. Man vill ju såklart göra de rätta valen, men det är inte lätt alla gånger. Man får pröva sig fram och inse att det är omöjligt att göra det rätta valen livet igenom. Är du sugen tycker jag du ska prova. Blir det fel får du göra det bästa möjliga av situationen tills dess att du har möjlighet att göra en korrigering.

Jag tycker det är relativt vanligt att folk byter och hoppar av program vid universitet. Men det är ingen som bryr sig, de flesta studenterna är så pass empatiska att man vet att människor har olika intressen och att man ibland känner att man är på fel ställe. Många respekterar det till 100 % och dem som inte gör det suger ändå.

Du kan nog räkna med en högre lön som ingenjör än elektriker. Man får även väga in inkomstbortfallet och studielånen då man studerar.

Kikar man på våran generations föräldrar runtomkring mig så tycker jag att högskolepoäng korrelerar relativt dåligt med inkomst. Många har ingen utbildning men har ändå jobbat sig en bra bit upp i organisationer. Jag tycker dock det pekar väldigt mycket åt det hållet att man i dagsläget har en otrolig fördel av att ha en examen om det är lite högre tjänster du är ute efter.
Senast redigerad av c^2 2013-06-29 kl. 14:10.
Citera
2013-06-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Om du hoppar på hög.ing och sedan vill läsa mera så läser du till en master. Det är inte exakt samma sak som civilingenjör som är ett svenskt påhitt. Men du kan se dem som ekvivalenta då man utomlands översätter en civilingenjörsexamen till MSc (Master of Science).

Och ja, det är inte lätt att veta vad man ska gå för vägar. Jag vet själv inte riktigt vilka vägar jag ska ta, mer än att jag har ett brinnande intresse för matematik och fysik. Man vill ju såklart göra de rätta valen, men det är inte lätt alla gånger. Man får pröva sig fram och inse att det är omöjligt att göra det rätta valen livet igenom. Är du sugen tycker jag du ska prova. Blir det fel får du göra det bästa möjliga av situationen tills dess att du har möjlighet att göra en korrigering.

Jag tycker det är relativt vanligt att folk byter och hoppar av program vid universitet. Men det är ingen som bryr sig, de flesta studenterna är så pass empatiska att man vet att människor har olika intressen och att man ibland känner att man är på fel ställe. Många respekterar det till 100 % och dem som inte gör det suger ändå.

Du kan nog räkna med en högre lön som ingenjör än elektriker. Man får även väga in inkomstbortfallet och studielånen då man studerar.

Kikar man på våran generations föräldrar runtomkring mig så tycker jag att högskolepoäng korrelerar relativt dåligt med inkomst. Många har ingen utbildning men har ändå jobbat sig en bra bit upp i organisationer. Jag tycker dock det pekar väldigt mycket åt det hållet att man i dagsläget har en otrolig fördel av att ha en examen om det är lite högre tjänster du är ute efter.

Tacksam för svar, som dig låter ju teknisk fysik perfekt, min syrras kille går de sista året nu, skulle aldrig själv orka med all den matten men om du gillar de så är de ju bara att köra
Ja, för mig känns de som ja måste börja plugga så att ja får reda på hur de är, om ja inte tycker om de får jag hoppa på nästa sak som ligger i mitt intresse nästa år, går ju inte vänta allt för länge och tänka över vad man ska göra.

Vad är inkomstbortfall för något?

Jag hörde av en polare att man kunde efter elektriker bli besiktningsman, men det kanske är svårt att bli?
Citera
2013-11-19, 03:40
Medlem
Authenticators avatar
Utbilda mig till elektriker, inriktning??

Hejsan hoppsan allihopa!
Nu är det så att jag börjar se ljuset i slutet av tunneln som arbetslös och ska mest troligen få utbilda mig till elektriker via AF, då jag inte är så speciellt insatt i hur det är att jobba som elektriker söker jag nu eran hjälp!

Det jag söker svar på är vilken inriktning jag "borde" gå, det jag är ute efter är väll egentligen storkovan/vart det finns mest jobb men samtidigt vill jag göra något som är någorlunda underhållande

Det jag har och välja mellan som ska avgöra mitt framtida yrkesliv under dom kommande 3-5 åren är följande:

• Industrielektriker (Rikttid 57 veckor)
  • Servicetekniker installation (Rikttid 57 veckor)
  • Servicetekniker fastighet (Rikttid 34 veckor)
  • Larmtekniker (Rikttid 57 veckor)
  • Larmmontör (Rikttid 34 veckor)
  • Automationstekniker (Rikttid 57 veckor)
  • Installationselektriker (Rikttid 57 veckor)
  • Hissmontör (Rikttid 54 veckor)
  • Skåpsmontör (Rikttid 20 veckor)
  • Elektronikmontör (Rikttid 20 veckor

Så vad tror ni gubbar som har erfarenhet utav detta yrke?
Självklart är det svårt för er att bestämma åt mig men jag är mer ute efter tips och råd!

Tack på förhand // Authenticator
Citera
2013-11-19, 04:50
Medlem
Gå från + och gå mot -
Citera
2013-11-19, 07:18
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Jag är i grunden installationselektriker, men fick efter ett antal år ett jobb som linjemontör på ett elverk. Att jobba på ett elverk på den tiden jag började var inte fel. Nu vette katten.

Å andra sidan hade jag en fördel som hade en elutbildning, mot en del av mina arbetskompisar som hade haft alla möjliga yrken innan de började på elverket och inte hade några större elkunskaper.

Industri eller installation skulle jag tycka va intressantast.

Sen beror det naturligtvis på hur gammal du är.

Efter två år på yrkesskola i 17/18-årsåldern kunde man i princip ingen ting - mer än i teorin.
Citera
2013-11-19, 07:59
Medlem
Är installationselektriker och varit det i 7 år nu och tror det är det säkraste valet om du vill ha jobb.
Tror också det är den bästa basen att utgå ifrån steget från installationselektriker till Industrielektriker, Servicetekniker och Servicetekniker installation är minimalt om ens någon skillnad.
Skåpmontör är like enformigt som kassan på ica och att bara syssla med larm blir snabbt enformigt.

Om du är ung och inte har rotat dig ännu skulle jag rekommendera att gå installationselektriker och sen så snabbt som möjligt göra bort första lärlings året i Sverige för att sen dra till Norge.
Finns gott om jobb där och om du är driftig och duktig finns det pengar att hämta.
Citera
2014-01-13, 16:45
Medlem
Flygplans elektriker

Tjena FB!

Är en kille på 18 år och läser 2:a året på el-och Energiprogrammet. Jag läser också så jag kan bli högskole behörig. Har tänkt på att bli flygplanselektriker men min fråga är, Om man nu ska bli det, vilken högskola måste man gå och vilken ''linje'' måste man läsa? Är det ett jobb som man lätt kan få jobb i etc.?

MVH
Dino
Citera
2014-05-05, 13:24
Medlem
Bli elektriker Lernia

Hallå! Läser ekonomi på gymnasiet i åk3 men betygen ser inte så lovande ut och har ingen lust att plugga vidare. Ångrar mig att jag inte valde el istället för ekonomi. Såg att Lernia har en vuxenutbildning till elektriker på 65 veckor som jag förstått ska motsvara 3 år på gymnasiet http://www.lernia.se/utbildning/stockholm/el-installation-och-energi/utbildning-till-elektriker-16690/

Men nu till frågan, är det någon som här som vet hur skolan/utbildningen är? Kommer jag kunna få jobb efter denna utbildning?(Har ingen koll hur de funkar)

Mvh Fleboss!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in