2014-12-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Finner mängder med saker som starkt berör och intresserar mig i denna tragedi.

-Vad är dessa 2 varelser (de misstänkta) för personer? Finner alla vinklingar om vilka personer dessa är intressant.

Människor som dem kommer tyvärr alltid att finnas och intressant/viktigt är då hur är vårt skyddsnät för att skydda/hjälpa utsatta personer, speciellt barn fungerar.

-Skolan med all personal. Varför efter olika märkliga skador på Yara, extrem frånvaro, personlighetsförändring, nedstämdhet, noll umgänge på sin fritid med andra barn, stöld av frukost på Willys, gjorde de inte en tidigare grundligare utredning? OM de till ex. före 30 april tvingat henne till skolsystern och denne tvingat/klätt av henne kläderna så hade väl skador och därmed allt uppdagats?
-Skyller INTE rektorn, han anmälde som han skulle till en tragisk passiv socialtjänst. Att man hängde ut honom har fått mig att gråta. Hur skötte socialtjänsten utredningen om familjen? Hur skötte de uppföljningen? Hur tillvara tog de anmälningar från privatpersoner, skola, polis?
-Finner utfallet i rättegången mindre intressant då flickan är död och det Svenska samhällets skyddsnät fallerade. Möjligen kan stackarn hjälpa Karlskrona och oss andra att utvecklas. De åtalade hade inget liv före och de har inget liv efter domen.

-

Jag tycker att man borde belysa detta mer än vad man gjort. Sånt här har en tendens att falla i glömska rätt så fort förutom för de anhöriga.

Detta är skamfläck för Sverige. Det är något som ska belysas ofta. Myndigheter som misslyckats så fatalt och sedan hänger ut en människa som skulle skuldbeläggas och i detta fallet blev det stackars rektorn. Det är nästan som en Hollywood film.
Citera
2014-12-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Enligt en undersökning som Unicef gjorde 2003 så misshandlades i snitt 10 barn till döds i Sverige per år. Och på senare tid har det kommit fram att barnmisshandel har ökat. En personal på mina döttrars förskola slutade arbeta där och sade sedan att det var på grund av att det var så många "fall", alltså, barn som far illa. Det ser så mörkt ut och något måste verkligen göras, i detta nu blir barn vanvårdade och misshandlade och utnyttjade i Sverige utan att bli hjälpta

Visst, Sånt ökar. När ekonomin och samhället i stort har det svårt så avspeglas det hos de enskilda familjerna. Så är det i dystra tider.

Medans sådant sker ser vi politiker sitta i sandlådan och beskylla varandra med nonsens.
Citera
2014-12-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ska förklara det som är normalt på ett pedagogiskt sätt:

Det jag menar med bilder är att folk fotograferar allt nu för tiden. Eftersom det inte kostar pengar fylls telefonerna med en massa bilder.

Med föräldrar på Gaza, och barnet i Sverige så är det märkligt hur kontakten skedde mellan Yara och hennes föräldrar. Det är inte "normalt". De har ju alla Facebook och tillgång till datorer och iphone.

De bilder som finns är en sak. Men det som är graverande är avsaknaden av allt som är det normala i fall som detta när man är ifrån varandra. Bilder är ett enkelt sätt att hålla kontakt och skicka som en hälsning. Bilder berättar var man är, vad man gör, och med vem.

Jag vet hur jag håller kontakt med de jag bryr mig om, och vad som skulle orsaka mig oro. Jag kan bli orolig, när de jag bryr mig om är ute på stan eller på resa. Min omgivning har stor respekt för min oro. Jag har också respekt för deras oro. Det löses med snabba mail tills man får mer tid, kan tala längre över telefon eller kan träffas.

Ett barn på besök hos släkt, mor- eller farföräldrar ringer på kvällen, berättar om sin dag och för att säga godnatt. I bland mycket korta samtal, ibland längre. Skulle jag inte höra något efter några dagar skulle jag bli orolig, efter några månader skulle helvetet braka lös, och år finns inte med på kartan i min sinnevärld.
Såhär tror jag att de allra flesta tycker att det ska vara i en familj. Kärlek, respekt och genuin omtanke i PRAKTIKEN. Alltså inte tomma ord som vilseleder socialsekreterare och journalister.
Citera
2014-12-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till VemKom

Du undrade varför de (Rami och Amani Madi) inte gjorde sig av med flickan.

De var bidragsberoende och svårt frustrerade, hade inte tillräckligt med kunskap eller resurser att ordna det för

Nja paret hade en hel del kunskaper och färdigheter. Yara gav mycket lite utdelning men många problem. Paret kunde ha hittat på en utmärkt förklaring till varför flickan inte kunde stanna hos dem. Det gjorde de inte. De behöll henne. Dolde och sminkade över skador. Och fortsatte att misshandla.

Istället för att dumpa henne på några andra släktingar i Sverige eller få henne hemskickad.
Citera
2014-12-07, 16:57
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nja paret hade en hel del kunskaper och färdigheter. Yara gav mycket lite utdelning men många problem. Paret kunde ha hittat på en utmärkt förklaring till varför flickan inte kunde stanna hos dem. Det gjorde de inte. De behöll henne. Dolde och sminkade över skador. Och fortsatte att misshandla.

Istället för att dumpa henne på några andra släktingar i Sverige eller få henne hemskickad.

Kan det ha varit den till tidens ände stigmatiserande vanäran som avhöll dem?
Citera
2014-12-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Madleen ville inte att andra skulle SE hur "traumatiserade" Yara UTNYTTJADES i DERAS DEAL!

Den "nedplockade" Rami satt i en RÄVSAX och exploderade tillsammans med sin förbrukade Sverigebiljett.
Så ser jag detta.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-07 kl. 17:04.
Citera
2014-12-07, 16:58
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
Visst, Sånt ökar. När ekonomin och samhället i stort har det svårt så avspeglas det hos de enskilda familjerna. Så är det i dystra tider.

Medans sådant sker ser vi politiker sitta i sandlådan och beskylla varandra med nonsens.

Ja, och fortfarande sätts inte barnens bästa först, tydligen så träffade aldrig någon av Yaras handläggare henne ensam, inte en enda gång. De borde ha gjort oanmälda besök! Det där har många vuxna som överlevt misshandel och vanvård som barn, vittnat om, och massa år senare verkar det fortfarande inte praktiseras oanmälda besök.
Citera
2014-12-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Men det är väl ändå ingen som någon gång har framfört åsikten att bioföräldrarna VILLE att Yara skulle få ett helvete och slutligen torteras till döds. Den uppfattningen har TILLSKRIVITS somliga som velat diskutera ansvarsfrågan och det orättmätiga i att använda ett värnlöst barn för sina EGNA syften, alldeles oavsett bevekelsegrund och förhoppningar

Det har hävdats och hävdas att familjen visste vilket helvete flickan hade i Sverige. Jag tillhör dem som inte tror att de visste eller var medvetna om det.
Citera
2014-12-07, 17:08
Medlem
Citat:
Madleen ville inte att andra skulle SE hur "traumatiserade" Yara UTNYTTJADES i DERAS DEAL!

Den "nedplockade" Rami satt i en RÄVSAX och exploderade tillsammans med sin förbrukade Sverigebiljett.
Så ser jag detta.

Cynism och raseri ...
Citera
2014-12-07, 17:09
Medlem
Citat:

Vilket DEAL??????

Har du några belägg för att det förekom ett deal mellan paret och biofamiljen. Ett deal där paret alltså hade rätt att utnyttja (hur då) Yara med biofamiljens goda minne?

Söker du kanske "ondhetspoäng" eller snarare "förvirringspoäng"? Eftersom det aldrig förekommit några uppgifter om ett sådant deal. Hade varit sensationellt så visa gärna var du fått den uppgiften.
Citera
2014-12-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Kan det ha varit den till tidens ände stigmatiserande vanäran som avhöll dem?

De kunde ha gjort det med hedern i behåll. Om man nu inte tror att det är svårt för paret att ljuga. Och stjäla flera gånger gick bra utan att hetsa upp sig över vanäran. Varför behöll de Yara?
Citera
2014-12-07, 17:15
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du kan länka till de bilder du sväljer med hull och hår, eller påstår du sett.
Visst kan jag göra det. Och jag tycker att Yara ser ut som vilken glad liten tjej som helst. Jag kan inte föreställa mig att Madleen och Mohammed kände någon oro när de såg hur fint hon hade det i den vackra och fridfulla sjöstaden där borta i Sverige.

http://minfil.org/Ddf1h9beb8/IMG_8957_1_.JPG
http://minfil.org/E0f5h2b7b3/IMG_8958_1_.JPG
http://minfil.org/F3f4heb4b8/IMG_8967_1_.JPG
http://minfil.org/G9fahfb5ba/IMG_8977_1_.JPG
http://minfil.org/H0f5habeb0/IMG_8988_3_.JPG
http://minfil.org/Ief2h3b8b1/IMG_8997_1_.JPG
http://minfil.org/J3feh0b9b4/IMG_8990_1_.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto