Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Att paret gärna visade sig utan bilder på Yara vet vi.
Men bioföräldrarna innan Yara skickades över? Finns det bildmaterial som är anmärkningsvärda därifrån menar du?
Jag har bara sett klassiska familjebilder.
Jag ska förklara det som är normalt på ett pedagogiskt sätt:
Det jag menar med bilder är att folk fotograferar allt nu för tiden. Eftersom det inte kostar pengar fylls telefonerna med en massa bilder.
Med föräldrar på Gaza, och barnet i Sverige så är det märkligt hur kontakten skedde mellan Yara och hennes föräldrar. Det är inte "normalt". De har ju alla Facebook och tillgång till datorer och iphone.
De bilder som finns är en sak. Men det som är graverande är
avsaknaden av allt som är det normala i fall som detta när man är ifrån varandra. Bilder är ett enkelt sätt att hålla kontakt och skicka som en hälsning. Bilder berättar var man är, vad man gör, och med vem.
Jag vet hur jag håller kontakt med de jag bryr mig om, och vad som skulle orsaka mig oro. Jag kan bli orolig, när de jag bryr mig om är ute på stan eller på resa. Min omgivning har stor respekt för min oro. Jag har också respekt för deras oro. Det löses med snabba mail tills man får mer tid, kan tala längre över telefon eller kan träffas.
Ett barn på besök hos släkt, mor- eller farföräldrar ringer på kvällen, berättar om sin dag och för att säga godnatt. I bland mycket korta samtal, ibland längre. Skulle jag inte höra något efter några dagar skulle jag bli orolig, efter några månader skulle helvetet braka lös, och år finns inte med på kartan i min sinnevärld.