2014-12-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja det är en gåta?? Det går väl att kombinera isolation, frustration och förljugenhet möjligen?

Och kombinera med att ljuga i förhör under 7 månader? För ljuger gör dem. Människosmuggling kräver också en hel del även om man inte är kapten på skutan.

Så de kanske inte är ett frustrerade, isolerade förstagångsfall vi har att göra med? Det kanske är en felaktig hypotes från början till slut?
Citera
2014-12-07, 14:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men Varför ville Yaras förädrar så jävla gärna till Sverige? De hade jobb o var en "normal" familj i Palestina! Fattar inte

Det är väl hur som helst tryggare här. Tillgång till mediciner och sjukvård inte minst.
Sen tror jag också att det var stressande för Yara efter bombningarna, men vad som var huvudanledningen är väl svårare att veta. Säkerligen en kombo av flera orsaker.
Citera
2014-12-07, 14:24
Medlem
Skolpersonal vittnar, P4 Blekinges liverapportering. Citat:
Daniel Kjellander: Kvinnans advokat: "Kan du berätta om händelsen?" Vittnet: "Jag var i klass tre sedan kom en lärare och ropade på mig. Jag såg att Yara grät och hon skrek med mycket hög röst. Jag försökte lugna henne men naturligtvis lyckades jag inte eftersom hon skrek med hög röst. Jag tog henne till toan. Det fanns mycket blod i hennes ögon och rivmärken, ni vet när man trillar eller ramlar"
14:39, 4 December 2014

Jag tänker att det kanske var enda gången som Yara ostraffat kunde ge uttryck för smärta. Hon slog sig och fick skrubbsår i skolan, där ingen kom efter henne med en elsladd om hon skrek. Hon visste att hon skulle bli omplåstrad och tröstad den gången. Troligen enda gången på det dryga året hon bodde här. Stackars flicka.
Citera
2014-12-07, 14:29
Medlem
[Q i finfina Bioföräldrarnas "DEAL" (köpslåendet) med Amani Madi så skulle Yara passa upp A M och Rami. SVENSKA STATEN skulle stå för kostnaderna, det är min uppfattning.
Fjäskandet för Yaras bioföräldrar SKICKAR FEL SIGNALER!
Senast redigerad av commandaria 2014-12-07 kl. 14:35.
Citera
2014-12-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Hur ska de veta detta??
Inte ens med riktigt nära vänner och släktingar vet man alltid om någon är misshandlad (se Amanis och Ramis relation). Jag tycker det låter osannolikt. Och förstår inte resten heller. HUR skulle de rimligtvis kunna ha dessa kunskaper? Instinkt?

Men, hallå. De skickade hit det mest värdefulla de hade, sin egen dotter. De påstår sig ha haft kontakt med henne hela tiden, tills hennes laptop pajade. Oklart när. Kunde de inte skaffat en ny dator till henne istället för att gå med på Madis villkor om hur kontakten skulle skötas. Med mera.
Senast redigerad av nantale 2014-12-07 kl. 14:40.
Citera
2014-12-07, 14:39
Medlem
Citat:
Att paret gärna visade sig utan bilder på Yara vet vi.

Men bioföräldrarna innan Yara skickades över? Finns det bildmaterial som är anmärkningsvärda därifrån menar du?

Jag har bara sett klassiska familjebilder.

Jag ska förklara det som är normalt på ett pedagogiskt sätt:

Det jag menar med bilder är att folk fotograferar allt nu för tiden. Eftersom det inte kostar pengar fylls telefonerna med en massa bilder.

Med föräldrar på Gaza, och barnet i Sverige så är det märkligt hur kontakten skedde mellan Yara och hennes föräldrar. Det är inte "normalt". De har ju alla Facebook och tillgång till datorer och iphone.

De bilder som finns är en sak. Men det som är graverande är avsaknaden av allt som är det normala i fall som detta när man är ifrån varandra. Bilder är ett enkelt sätt att hålla kontakt och skicka som en hälsning. Bilder berättar var man är, vad man gör, och med vem.

Jag vet hur jag håller kontakt med de jag bryr mig om, och vad som skulle orsaka mig oro. Jag kan bli orolig, när de jag bryr mig om är ute på stan eller på resa. Min omgivning har stor respekt för min oro. Jag har också respekt för deras oro. Det löses med snabba mail tills man får mer tid, kan tala längre över telefon eller kan träffas.

Ett barn på besök hos släkt, mor- eller farföräldrar ringer på kvällen, berättar om sin dag och för att säga godnatt. I bland mycket korta samtal, ibland längre. Skulle jag inte höra något efter några dagar skulle jag bli orolig, efter några månader skulle helvetet braka lös, och år finns inte med på kartan i min sinnevärld.
Citera
2014-12-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja det är en gåta?? Det går väl att kombinera isolation, frustration och förljugenhet möjligen?

Antingen finner man det sannolikt att Amani stal två gånger eftersom hon blev upptäckt i Sverige två gånger. Eller så finner man det sannolikt att det skett fler gånger. Utan upptäckt. Antingen så tror man att Amina "hjälpt till" som smugglare litegrann. En gång. Som upptäcktes. Eller så finner man det sannolikt att hon "hjälpt till" helvetes massa fler gånger. Utan upptäckt. Osv

Antingen så är Amina ett förvirrat isolerat frustrerat psykfall som inte vad vad hon gör. Eller så är hon inte det. Antingen så är Rami en otursdrabbad stackars svag man. Eller något mycket värre.

Antingen eller. Inte både och. Om du menar att så är fallet får du argumentera för hur det går ihop.
Citera
2014-12-07, 14:42
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Och kombinera med att ljuga i förhör under 7 månader? För ljuger gör dem. Människosmuggling kräver också en hel del även om man inte är kapten på skutan.

Så de kanske inte är ett frustrerade, isolerade förstagångsfall vi har att göra med? Det kanske är en felaktig hypotes från början till slut?

Ja möjligt! Isolation är ju ett ord som vi på Flashback valt att applicera på Amanis leverne.
Att de som står åtalade ljuger är inget uppseendeväckande, jag hade åtminstone inte förväntat mig något annat.
Citera
2014-12-07, 14:44
Medlem
bits1975s avatar
Det som är så sorgligt, jag tänker på det som någon skrev om att Yara när hon slagit sig illa i skolan kunde få ge utlopp åt sin smärta, och bli omplåstrad och tröstad på ett sätt som hon inte fick hemma hos morbrodern och frun, det som gör det ännu sorgligare tycker jag är det som en klasskamrat vittnade om, att hon faktiskt BLEV slagen i skolan också, han nämnde ju en incident med en annan pojke som på skolgården kastade sten på Yara, och när han inte hittade fler stenar gick han över till geggamojja, då försökte den andra klasskamraten protestera, och sa, akta hon kan få i ögonen, och sprang för att hämta en vuxen, den utagerande pojken sade även till Yara, lägg handen här, vilket hon gjorde, då hade han smällt till med en stor sten, och den andre pojken, vittnet, berättade att Yara hade gråtit mycket.

Man önskar att man hade varit där, att man hade vetat, hon fick ju ingen fristad någonstans, orkar snart inte läsa mer :-(
Citera
2014-12-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men, hallå. De skickade hit det mest värdefulla de hade, sin egen dotter. De påstår sig ha haft kontakt med henne hela tiden, tills hennes laptop pajade. Oklart när. Kunde de inte skaffat en ny dator till henne istället för att gå med på Madis villkor om hur kontakten skulle skötas. Med mera.

Maktbalansen i relation till paret? Paret har ju makten över familjen när Yara en sjuåring väl landat. Det kanske gäller att hålla sig väl. Paret kan ju strypa kontakten när som helst. Vilket de gjorde av och till.

Föräldrarna har varit fruktansvärt omdömeslösa men vissa kunskaper kan de inte haft. Och Rami och Amani var ju skickliga i att få allt att låta "normalt".
Citera
2014-12-07, 14:53
Medlem
Citat:
Maktbalansen i relation till paret? Paret har ju makten över familjen när Yara en sjuåring väl landat. Det kanske gäller att hålla sig väl. Paret kan ju strypa kontakten när som helst. Vilket de gjorde av och till.

Föräldrarna har varit fruktansvärt omdömeslösa men vissa kunskaper kan de inte haft. Och Rami och Amani var ju skickliga i att få allt att låta "normalt".
Bioföräldrarna förtjänar inte det nitiska fjäskandet från godhetspoängssökarna!
Citera
2014-12-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Bioföräldrarna förtjänar inte det nitiska fjäskandet från godhetspoängssökarna!

Att leta efter logik har mycket lite med "poäng" att göra.

Vad tyder på att föräldrarna sålt Yara till paret?? Vad tyder på detta förutom att du tycker så??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in