2014-08-29, 14:48
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
En teori till varför SD är lägre hos den yngre befolkningen kan kanske vara att andelen invandrare är mycket högre i de yngre åldrarna. En annan förklaring kan vara att de yngre ofta har en och annan invandrad bekant och får dåligt samvete av att rösta på dem. En tredje förklaring kan vara att yngre bor i storstäder i högre utsträckning, och storstadsbor tenderar vara individualister i högre utsträckning än vad de är nationalister.
Det du skriver stämmer säkert, det finns åtminstone stöd för det. En annan faktor är att unga är mer naiva och ser sällan hindren i vår värld.

Sen är det väl så att SD ändå är ganska starka bland unga killar. De fick också ganska höga resultat i skolvalet men det kanske är i linje med vad de får i riksdagsvalet: http://skolval2014.se/valresultat/
2014-08-29, 14:51
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nja, 3 veckor före EU-valet 2014, gissade Sifo 4.1%

Inkompetenskoefficient: 9.7/4.1 = 2.37
10.1% x 2.37 = 23.9%

Man ska inte jämföra med de mätningar som var gjorda dagen före valet.
Där är vi inte ännu, och kan därmed inte jämföra korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Opinionsinstituten har inte en chans att hänga med i svängarna! Det kan mycket väl bli en skräll av Junilistan-typ från 2004. Två dagar innan EU-valet 2004 slog Junilistan rekord i en SIFO-mätning som presenterades den 11 juni och fick hela 5,2%! Men de fick inte vara med i slutdebatten på TV. Två dagar senare var själva valet och de fick 14,5%!! En total superöverraskning. Speciellt märklig eftersom det varken borde finnas en Bradley eller omvänd Bradley-effekt. Jag har inte läst hur opinionsinstituten kunde ta så fel, men de måste ha gjort extremt dåliga viktningar. Medvetet eller omedvetet?

All bets are off vad gäller SD i detta riksdagsval. Om det inte rullas upp en gigantisk skandal kring SD de närmaste dagarna så är över 15% som i en ask. Och med opinionsinstitutens tillkortakommanden kring Junilistan 2004, är heller inte 20% en omöjlighet.

Inkompetenskoefficient 2004: 14,5/5,2 = 2,78

Det är alltså fullt möjligt med en Inkompetenskoefficient på 2-2,5.

Ett resultat likt det sannfinnländarna gjorde 2007 och 2011 är inte alls omöjligt för Sd i Sverige.
Citat:
I riksdagsvalet 2007 fick partiet 4,1 procent av rösterna.
I 2011 års val fick partiet 19 procent av de avlagda rösterna

Och också där underskattade OU resultatet. Dock med bara några %.
2014-08-29, 15:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Inkompetenskoefficient 2004: 14,5/5,2 = 2,78

Det är alltså fullt möjligt med en Inkompetenskoefficient på 2-2,5.

Ett resultat likt det sannfinnländarna gjorde 2007 och 2011 är inte alls omöjligt för Sd i Sverige.

Och också där underskattade OU resultatet. Dock med bara några %.

Du menar alltså på allvar att SD kommer få 2 till 2,5 gånger så många röster som opinionsmätningarna visar?
Du vill alltså säga att vad som gäller för ett part gäller för alla? räkna då ut en "Inkompetenskoefficient" som baseras på diskrepansen för alla partier, inte bara för ett.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2014-08-29 kl. 15:36.
2014-08-29, 15:48
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du menar alltså på allvar att SD kommer få 2 till 2,5 gånger så många röster som opinionsmätningarna visar?
Du vill alltså säga att vad som gäller för ett part gäller för alla? räkna då ut en "Inkompetenskoefficient" som baseras på diskrepansen för alla partier, inte bara för ett.

Nej jag menar att OU har svårt att skatta ett parti som växer fort.
Snabba rörelser i väljarkåren har en tendens att underskattas.
Och det med stora "Inkompetenskoefficienter". Det visar historiken.

Eller som IPSOS uttrycker det:
Citat:
På grund av de vägningar som görs baseras signifikansberäkningar i väljarbarometern på en s.k. effektiv bas. Detta gör att felmarginalerna ibland kan vara större än om man baserar signifikanstestningen på faktisk bas. Den effektiva basen används för att minska sannolikheten för att avvikelser markeras som signifikanta som en följd av vägningen av data.

Eller på ren Svenska: De försöker gissa så gott de kan. Men det är inte lätt.
2014-08-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Men stämmer verkligen siffrorna att ungdomar vänder SD ryggen? Jag tvivlar.
Jo, det stämmer. Det är därför SD alltid pratar om pensionärer och vill att dom ska få det bättre, för att de vet att pensionärerna är de mest rasistiska, nationalistiska och konservativa.

Ungdomarna har blivit indoktrinerade av kulturmarxism i skolan (kommunala, dvs. kommunistiska skolor, som vi har i Sverige, var en del av Karl Marx plan mot kommunism), så det är inte så sannolikt att ungdomar röstar på SD, speciellt inte kvinnliga ungdomar. På protesterna mot SD syns det alltid mest ungdomar.
Senast redigerad av elsydeon 2014-08-29 kl. 15:54.
2014-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
SD kommer inte få 15% dom har som mål att bli ett 15% parti dom kommer få 9.7 och det blir precis så ni blir missnöjda vid valdagen då det är precis den siffran ni väntar er.

Mmm, du har säkert rätt. 9,7% i riksdagsvalet? Jaså, ok då vet vi. Tack för du kom. Vi hörs i kommentatorsfältet om 16 dagar och 9 timmar. Jag kommer lägga en eller två goda flaskor Champagne på kylning. Det lär bli hummer till dem. Med all den exponering som SD får det här valet och de förefaller kunna förvalta chanserna väl så tror jag fortfarande på +15%. Med den stigmatisering som fortfarande råder kring SD är alla dess fulla torgmöten en indikering både om intresse och varthän det barkar. Jag spelar aldrig om pengar, men om jag gjorde skulle jag spela på över 15% och inte under.
2014-08-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Mmm, du har säkert rätt. 9,7% i riksdagsvalet? Jaså, ok då vet vi. Tack för du kom. Vi hörs i kommentatorsfältet om 16 dagar och 9 timmar. Jag kommer lägga en eller två goda flaskor Champagne på kylning. Det lär bli hummer till dem. Med all den exponering som SD får det här valet och de förefaller kunna förvalta chanserna väl så tror jag fortfarande på +15%. Med den stigmatisering som fortfarande råder kring SD är alla dess fulla torgmöten en indikering både om intresse och varthän det barkar. Jag spelar aldrig om pengar, men om jag gjorde skulle jag spela på över 15% och inte under.
Till och med kommunister som mig har börjat fundera på att rösta på SD. Då vet man att kulturmarxismen måste ha spårat ur ganska rejält i Sverige.
2014-08-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
SD kommer inte få 15% dom har som mål att bli ett 15% parti dom kommer få 9.7 och det blir precis så ni blir missnöjda vid valdagen då det är precis den siffran ni väntar er.
Den självklara motfrågan är varför du inte satsar en slant på spelsajterna. Du får mer pengar tillbaka om SD får under 13.5% än om de får över, så du har god marginal till din "övertygelse".
2014-08-29, 16:00
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jo, det stämmer. Det är därför SD alltid pratar om pensionärer och vill att dom ska få det bättre, för att de vet att pensionärerna är de mest rasistiska, nationalistiska och konservativa.

Ungdomarna har blivit indoktrinerade av kulturmarxism i skolan (kommunala, dvs. kommunistiska, skolor som vi har i Sverige, var en del av Karl Marx plan mot kommunism), så det är inte så sannolikt att ungdomar röstar på SD, speciellt inte kvinnliga ungdomar. På protesterna mot SD syns det alltid mest ungdomar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo-valjargrupper_8919568.svd
I den här länken redovisas bl a ungdomars val av parti. Mellan åldern 18 till 23 så väljer 12, 43 enheter SD. I spannet 24 till 29 är stödet uppe i 17,45. Ligger högre än både V och FI, vilka vanligtvis sägs vara ungdomars hjärtepartier.

Men visst, du kanske tyckte det kändes lite spännande att komma in här i tråden och dela med dig av dina fantasier.
2014-08-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo-valjargrupper_8919568.svd
I den här länken redovisas bl a ungdomars val av parti. Mellan åldern 18 till 23 så väljer 12, 43 enheter SD. I spannet 24 till 29 är stödet uppe i 17,45. Ligger högre än både V och FI, vilka vanligtvis sägs vara ungdomars hjärtepartier.

Men visst, du kanske tyckte det kändes lite spännande att komma in här i tråden och dela med dig av dina fantasier.

Mycket intressant. Bland ungdomar 18-23 år är SD fjärde störst. Bland "ungdomar" 24-29 år är SD näst störst. Bland kvinnor 18-29 år är SD tredje störst. Det är ju snarare bland äldre SD har mindre stöd.
2014-08-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
2014-05-04 gissade Sifo att SD skulle få 4.1% i EU-valet.
2014-05-25 landade valresultatet på 9.7%.
2.4 gånger mer.

2014-08-22 gissade Sifo att SD ska få 10.1% i riksdagsvalet.
2014-09-14 är valdagen och än vet vi inte resultatet.
Skulle det vara 2.4 gånger mer även denna gång, blir resultatet 23.9%

Troligtvis har instituten lärt sig något av de enorma misstagen i EU-valet, och ändrat viktningen.
2014-08-29, 16:35
Medlem
Nortexiuss avatar
Det är väl ikväll som en ny Sifo-mätning bör komma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in