2014-12-06, 16:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jo det är ett val vi gör, ingen tvingas att välja det liv Skaparen vill ge.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vikblad-d%C3%B6da-f%C3%A5-liv-igen/d%C3%B6da-leva-igen/
Vilket "liv" syftar du på? Jag är rätt så säker på att jag aldrig blev tillfrågad om jag ville födas eller inte.
Citera
2014-12-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vilket "liv" syftar du på? Jag är rätt så säker på att jag aldrig blev tillfrågad om jag ville födas eller inte.

Varför behåller du livet om du inte vill ha det?

Joh 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
Citera
2014-12-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Uppmuntra" ... vilken eufemism. Du är en blind och fanatisk pådyvlare.

Vem eller vad snackar du om, och vad har det för relevans för evolutionsteorin?

Ta dina fåniga motivations-analyser annanstans.

Den visste var den tog
Citera
2014-12-06, 17:32
Medlem
Citat:
Till att börja med, så baseras evolutionsteorin på samma metod som alla andra vetenskapliga teorier: den vetenskapliga metoden. Gravitationsteorin baseras på samma metod.

Det finns det tusentals rester av fossiler (inklusive människor) som tydligt visar att vi människor inte alltid har sett ut som vi gör idag: de olika människoarter som vi funnit skiljer sig åt i hänseendét längd, vikt, storlek på kraniet, hjärnans storlek, benens struktur och så vidare. Det förutsätter att en förändring har skett.

För det andra, så är det en falsk diktomi att påstå att eftersom vi inte kan observera ett djur evolvera till en annan art, så är teorin falsk. Som jag nyss redan påpekade så är det redan ett faktum att vi har evolverat – vi ser inte lika ut som vi gjorde förr och det har vi empiriska belägg för.
För det tredje, så behöver vi inte fossiler för att styrka evolutionsteorin. Vi kan studera våra egna gener. Våra gener är i princip en handbok för hur vi kommer att se ut. När vi förökar oss så förs denna information vidare från båda våra föräldrar. Varje ny generation får nya gener från sina föräldrar. I vissa fel sker genmutationer. Dessa mutationer kan antingen gynna eller missgynna individen, eller ingetdera.

Arten kan sedan få olika genetiska drag. En fågel kan genom mutation få ett drag som gör att den får färgen grön-grå. Om fågeln har tur, så är detta ett drag som hjälper arten att överleva (vilket delvis beror på vilken miljö den befinner sig i). Om detta är fallet, så har arten större chans att föra sina gener vidare än fåglar som inte har lika stor chans att överleva.

Evolutionsteorin baseras inte alls med samma metoder som andra vetenskapliga hypoteser som kan bevisas eller falsifieras. Teorin om gravitationen kan testas. Det kan vilken lekman som helst göra nere i sin mammas källare. Kasta upp en boll och den återvänder snart till marken/golvet och stannar där. Alltså finns det en osynlig kraft på jorden som drar tillbaka materia till sig. Samma sak är det med månen, solen, jorden och andra planeter. Vi kan observera i nutid att de hålls kvar i sina anor utan synliga stöd. Det är en kraft som håller de på plats och den kraften kallar vi för gravitation. Det går på många olika sätt att testa, observera och jämföra huruvida teorin/hypotesen om gravitationen är sann eller falsk. Samma sak kan tyvärr inte sägas om evolutionsteorin. Det går inte att observera, testa eller jämföra teorin/hypotesen i praktiken. Darwin tex trodde att livet kan ha uppstått i en pöl. För att testa hypotesen försökte man att forska kring det och började testa. Testet får du här nedan:

Beträffande mutationer är det också välkänt att majoriteten av fallen leder till ödesdigra sjukdomar och cancer inblandade och andra missbildningar. Men för att denna teori inte ska dö ut och förkastas helt, har man försökt med att häva att i vissa fall är mutationer till fördel för individen och senare till arten. Helt klart ser en individ olika ut än sina föräldrar eftersom individen får respektives gener kommer individen inte vara en kopia av sina föräldrar men detta innebär inte att individen på sikt utvecklas till en annan art. Vad fossila fynd beträffar innebär det inget mer än just färdigutvecklade arter. En art som har varit lik dagens människor innebär inte alls att evolutionen har ägt rum. Det innebär bara att olika arter har existerat på jorden.

Citat:
Om du inte tycker det är rimligt, förklara för mig hur, utan att misstolka eller ljuga om varför teorin inte är rimlig.

Jag kan redan här och nu garantera att du antingen kommer att misstolka teorin eller säga något som är helt fel om den, åberopa en auktoritet, eller inte svara på inlägget.

Logiskt felslut. Åberopande av auktoritet

Intressant att du redan innan du fått mitt svar intar den inställningen och garanterar dig själv att jag antingen kommer misstolka teorin eller ljuga om den. Med en sådan inställning tjänar det inget till att jag förklarar.
Citera
2014-12-06, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den visste var den tog

Din bristande verklighets-kontakt har fått dig till helt att förlora trådämnes-relation.
Citera
2014-12-06, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Evolutionsteorin baseras inte alls med samma metoder som andra vetenskapliga hypoteser som kan bevisas eller falsifieras. Teorin om gravitationen kan testas. Det kan vilken lekman som helst göra nere i sin mammas källare. Kasta upp en boll och den återvänder snart till marken/golvet och stannar där. Alltså finns det en osynlig kraft på jorden som drar tillbaka materia till sig. Samma sak är det med månen, solen, jorden och andra planeter. Vi kan observera i nutid att de hålls kvar i sina anor utan synliga stöd. Det är en kraft som håller de på plats och den kraften kallar vi för gravitation. Det går på många olika sätt att testa, observera och jämföra huruvida teorin/hypotesen om gravitationen är sann eller falsk. Samma sak kan tyvärr inte sägas om evolutionsteorin. Det går inte att observera, testa eller jämföra teorin/hypotesen i praktiken. Darwin tex trodde att livet kan ha uppstått i en pöl. För att testa hypotesen försökte man att forska kring det och började testa. Testet får du här nedan:

Beträffande mutationer är det också välkänt att majoriteten av fallen leder till ödesdigra sjukdomar och cancer inblandade och andra missbildningar. Men för att denna teori inte ska dö ut och förkastas helt, har man försökt med att häva att i vissa fall är mutationer till fördel för individen och senare till arten. Helt klart ser en individ olika ut än sina föräldrar eftersom individen får respektives gener kommer individen inte vara en kopia av sina föräldrar men detta innebär inte att individen på sikt utvecklas till en annan art. Vad fossila fynd beträffar innebär det inget mer än just färdigutvecklade arter. En art som har varit lik dagens människor innebär inte alls att evolutionen har ägt rum. Det innebär bara att olika arter har existerat på jorden.

Intressant att du redan innan du fått mitt svar intar den inställningen och garanterar dig själv att jag antingen kommer misstolka teorin eller ljuga om den. Med en sådan inställning tjänar det inget till att jag förklarar.

Även ponerat att ditt trams har minste verklighets-relevans: Vart vill du komma?
Citera
2014-12-06, 18:01
Medlem
Citat:
Även ponerat att ditt trams har minste verklighets-relevans: Vart vill du komma?
Vad var det jag sade, du tål inget som kan ifrågasätta dig.
[b]

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

Det som femåringar graver i sandlådan, allt de får ut är katskiten melan sina fingrar.
1 Korinthierna 1:20 2000
”Var finns ni de visa, de skriftlärda och denna världens klok huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?

Bli nu lite seriös
Citera
2014-12-06, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad var det jag sade, du tål inget som kan ifrågasätta dig.
[b]

Vart vill DU komma i konflikten evolution-religion? Det ledar ju ändå ingenstans signifikant.

Citat:
Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

Det som femåringar graver i sandlådan, allt de får ut är katskiten melan sina fingrar.

Pop-psykologin och motivations-analysen intresserar mig fortfarande inte ... och är helt trådirrelevant.
Citera
2014-12-06, 19:03
Medlem
Citat:
Vart vill DU komma i konflikten evolution-religion? Det ledar ju ändå ingenstans signifikant.

Du har ju bestämt dig för evolutionen-
Citera
2014-12-06, 19:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har ju bestämt dig för evolutionen-

Jag har bestämd mig för dom verklighets-sökande/-beskrivande verktyg som har störst legitimitet. Inte för ett käbblande mellan evolutionsteorin vs. religion, som bara är en återvändsgränd utan större religionsdebatts-betydelse.
Citera
2014-12-06, 19:18
Medlem
Citat:
Jag har bestämd mig för dom verklighets-sökande/-beskrivande verktyg som har störst legitimitet. Inte för ett käbblande mellan evolutionsteorin vs. religion, som bara är en återvändsgränd utan större religionsdebatts-betydelse.

Ja sade ju att du bestämt dig för evolutionen, livet vill du ju inte ha.

Du kan få chansen att seriöst tala om vad startskottet till liv är.
Citera
2014-12-06, 19:22
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Har du läst Werner Kellers bok, "Men Bibeln hade rätt".

Jag tror att du inte kan underordna dig en överhet, där är din akilleshäl.

För tredje gången då: vad har en gammal sagobok med vetenskapliga teorier att göra?

I samma veva kan du ju också förklara både vad en övergångsart är och själva definitionen av art, vilket du fortfarande inte försökt utan helt ignorerat. Det går liksom inte att fortsätta diskutera ämnet innan du klargjort dessa för dig så viktiga koncept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in