2014-12-07, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Lidande måste existera för att glädje ska existera. Hur kan en uppförsbacke kunna existera om inte en nedförsbacke finns? Det ena kan inte existera utan det andra. Man kan inte säga att det skulle istället finnas olika grader av nedförsbacke men inte uppförsbacke eller vise versa. Livet innehåller inte kraftigt negativa sidor men det innehåller lidande. Om livet innehåller kraftigt negativa sidor så måste också livet innehålla kraftigt positiva sidor. En allsmäktig skapare har skapat både glädje och lidande. Alla människor måste känna smaken av både sidorna under sitt livstid. Lidande och glädje kommer att finnas i nästa liv också men de grupper som tillhör segrarna kommer att skiljas från de grupper som tillhör förlorarna. Ingen har fyllt mitt huvud med nåt. Jag använder mitt förnuft och förstånd.

Så det kommer inte förändras i nästa liv? Lidandet är konstant? Vad spelar det för roll om man är förlorare eller vinnare om lidandet är konstant?
Citera
2014-12-07, 02:15
Medlem
Citat:
Rannsaka eder! Se Guds verk i skyn på natten som på dagen. Se inom era egna kroppar, stanna till och reflektera och visa er tacksamhet och erkänn hans härlighet och majestätet.

Vad vinner vi på det?
Citera
2014-12-07, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så det kommer inte förändras i nästa liv? Lidandet är konstant? Vad spelar det för roll om man är förlorare eller vinnare om lidandet är konstant?

Vad pratar du om? Lidandet och glädjen kommer existera i nästa liv också. Fast i nästa liv kommer lidandet vara koncentrerat till helvetet och glädjen till paradiset. Det ena kan inte existera utan det andra.
Citera
2014-12-07, 02:23
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Lidandet och glädjen kommer existera i nästa liv också. Fast i nästa liv kommer lidandet vara koncentrerat till helvetet och glädjen till paradiset. Det ena kan inte existera utan det andra.

Har du härlett ett bevis för det?
Citera
2014-12-07, 02:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Vad vinner vi på det?

Jag tror att meningen med livet är att komma till insikt med att vi inte ska vinna någonting på någonting. Har vi kommit till den insikten har vi blivit helt befriade från återfödelse,
då en inställning om vinning är grunden för egoism.
Citera
2014-12-07, 02:35
Medlem
I en tråd som heter 'Evolution vs religion' kan detta vara av intresse.

God is not a Good Theory (Sean Carroll)
Citera
2014-12-07, 02:36
Medlem
Citat:

Så när du är lycklig så måste en annan människa lida?

Hur beskrivs helvetet i koranen? Inte din tolkning, bara citat från koranen, tack.
Citera
2014-12-07, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tror att meningen med livet är att komma till insikt med att vi inte ska vinna någonting på någonting. Har vi kommit till den insikten har vi blivit helt befriade från återfödelse,
då en inställning om vinning är grunden för egoism.

Meningen med livet borde väl vara detsamma som evolution. Det är ju evolution som driver livet i en riktning mot ett visst resultat. Meningen med ditt liv får du bestämma helt själv.
Citera
2014-12-07, 02:45
Medlem
Citat:
Meningen med livet borde väl vara detsamma som evolution. Det är ju evolution som driver livet i en riktning mot ett visst resultat.

Som jag har påpekat i en annan tråd är det knappast en 'mening med livet' i någon vidare bemärkelse, utan blott en beskrivning av en mekanisk process.
Citera
2014-12-07, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Som jag har påpekat i en annan tråd är det knappast en 'mening med livet' i någon vidare bemärkelse, utan blott en beskrivning av en mekanisk process.

Visst, men det uppfyller ordets betydelse. Så det är inte fel. Meningen är en utveckling mot en effektivare livsform.
Citera
2014-12-07, 03:17
Medlem
Citat:
Visst, men det uppfyller ordets betydelse. Så det är inte fel. Meningen är en utveckling mot en effektivare livsform.

En varelse som kan reflektera, vill finna något som känns meningsfullt, skapar en massa onödigt som inte direkt går ut på att upprätthålla den egna existensen med mera, är knappast 'effektiv'. Myror är mycket bättre på att vara strikt effektiva och om meningen är just effektivitet borde mänskligheten gå en frivillig död till mötes för att låta dessa organismer får större spelrum. Krokodiler är också jävligt effektivt konstruerade för sitt syfte.

Fast, å andra sidan är det mest effektiva att inte ha något liv alls. Jag kan inte tänka mig något mer 'effektivt' än det, faktiskt.

Such effektivt. Wow. Very efficient.
Citera
2014-12-07, 03:34
Medlem
Citat:
En varelse som kan reflektera, vill finna något som känns meningsfullt, skapar en massa onödigt som inte direkt går ut på att upprätthålla den egna existensen med mera, är knappast 'effektiv'. Myror är mycket bättre på att vara strikt effektiva och om meningen är just effektivitet borde mänskligheten gå en frivillig död till mötes för att låta dessa organismer får större spelrum. Krokodiler är också jävligt effektivt konstruerade för sitt syfte.

Fast nu är ju människan den mest effektiva livsformen som finns i biosfären. Vi har utvecklats mest. Tänker du bestrida det?

Citat:
Fast, å andra sidan är det mest effektiva att inte ha något liv alls. Jag kan inte tänka mig något mer 'effektivt' än det, faktiskt.

Precis så. Men evolution är ju inte en så stor grej bland icke levande objekt.

Citat:
Such effektivt. Wow. Very efficient.

Du tycker alltså inte att en livsform som skiljer sig från alla andra genom det faktum att den styr över sina förutsättningar är effektiv jämfört de som inte kan det?

Eller menar du jämfört med inte något liv alls, typ en sten?

Meningen med liv kan ju knappast finnas hos en sten. Evolution verkar inte på stenar. Evolution var det väl som diskussionen handlade om?
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in