Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
En varelse som kan reflektera, vill finna något som känns meningsfullt, skapar en massa onödigt som inte direkt går ut på att upprätthålla den egna existensen med mera, är knappast 'effektiv'. Myror är mycket bättre på att vara strikt effektiva och om meningen är just effektivitet borde mänskligheten gå en frivillig död till mötes för att låta dessa organismer får större spelrum. Krokodiler är också jävligt effektivt konstruerade för sitt syfte.
Fast nu är ju människan den mest effektiva livsformen som finns i biosfären. Vi har utvecklats mest. Tänker du bestrida det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Fast, å andra sidan är det mest effektiva att inte ha något liv alls. Jag kan inte tänka mig något mer 'effektivt' än det, faktiskt.
Precis så. Men evolution är ju inte en så stor grej bland icke levande objekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Such effektivt. Wow. Very efficient.
Du tycker alltså inte att en livsform som skiljer sig från alla andra genom det faktum att den styr över sina förutsättningar är effektiv jämfört de som inte kan det?
Eller menar du jämfört med inte något liv alls, typ en sten?
Meningen med liv kan ju knappast finnas hos en sten. Evolution verkar inte på stenar. Evolution var det väl som diskussionen handlade om?
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.