2014-12-06, 23:59
Medlem
Bogomils avatar
Från ditt svar till demotrams:

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ditt påstående är en patetisk efterhandskonstruktion och rationalisering som ni optimister (och särskilt de kristna bland er) gömmer er bakom för att undangömma livets kraftigt negativa sidor.

FYI är demotrams koranviftare:

(FB) Evolution vs religion

Just in case.
Citera
2014-12-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Från ditt svar till demotrams:

FYI är demotrams koranviftare:
(FB) Evolution vs religion[/url]

Just in case.

Håll dig då till det och inte bara din älskade evolution.
Citera
2014-12-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
En allsmäktig skapare skulle nog inte vara så inkompetent att den inte skulle klara av att göra tillvaron ensidigt trevlig och njutningsfylld.

Ditt påstående är en patetisk efterhandskonstruktion och rationalisering som ni optimister (och särskilt de kristna bland er) gömmer er bakom för att undangömma livets kraftigt negativa sidor.

Det måste krävas otroligt hjärntvätteri för att bli övertygad om att lidande MÅSTE existera, särskilt om man dessutom (som du) tror att en absolut god Gud skapat allt detta. Vem var det som fyllde ditt huvud med sådant skit?

Lidande måste existera för att glädje ska existera. Hur kan en uppförsbacke kunna existera om inte en nedförsbacke finns? Det ena kan inte existera utan det andra. Man kan inte säga att det skulle istället finnas olika grader av nedförsbacke men inte uppförsbacke eller vise versa. Livet innehåller inte kraftigt negativa sidor men det innehåller lidande. Om livet innehåller kraftigt negativa sidor så måste också livet innehålla kraftigt positiva sidor. En allsmäktig skapare har skapat både glädje och lidande. Alla människor måste känna smaken av både sidorna under sitt livstid. Lidande och glädje kommer att finnas i nästa liv också men de grupper som tillhör segrarna kommer att skiljas från de grupper som tillhör förlorarna. Ingen har fyllt mitt huvud med nåt. Jag använder mitt förnuft och förstånd.

”Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste...” [den heliga Koranen 67:2]

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” [den heliga Koranen 2:155]
Citera
2014-12-07, 00:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
FYI är demotrams koranviftare

Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Håll dig då till det

Jag är OCKSÅ kritisk till bibelviftande ... och till OT-predikande i allmänhet.

Citat:
och inte bara din älskade evolution.

Strawman.
Citera
2014-12-07, 00:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Lidande måste existera för att glädje ska existera. Hur kan en uppförsbacke kunna existera om inte en nedförsbacke finns? Det ena kan inte existera utan det andra. Man kan inte säga att det skulle istället finnas olika grader av nedförsbacke men inte uppförsbacke eller vise versa. Livet innehåller inte kraftigt negativa sidor men det innehåller lidande. Om livet innehåller kraftigt negativa sidor så måste också livet innehålla kraftigt positiva sidor. En allsmäktig skapare har skapat både glädje och lidande. Alla människor måste känna smaken av både sidorna under sitt livstid. Lidande och glädje kommer att finnas i nästa liv också men de grupper som tillhör segrarna kommer att skiljas från de grupper som tillhör förlorarna. Ingen har fyllt mitt huvud med nåt. Jag använder mitt förnuft och förstånd.

Vad har det med evolutionsteorin att göra?

Citat:
”Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste...” [den heliga Koranen 67:2]

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” [den heliga Koranen 2:155]

Så hur vill du ha det? ÄR evolutionen 'guds' verk eller inte?
Citera
2014-12-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför skulle vi det?
Vi hade ju inte ens vetat vad lidande var.
Nä,vi hade nog kallat det för "mindre lycklig" ..... Och det skulle troligvis vara det hemskaste man kunde känna sig i en sådan värld. Och därigenom vara en sådan världs "lidande". Fast nu har jag varit djup och filosofisk så det räcker......
Citera
2014-12-07, 00:27
Medlem
Citat:

Inta!
Ditt hjätnspöke.
Citera
2014-12-07, 00:29
Medlem
Citat:
Vad har det med evolutionsteorin att göra?

Tråden handlar om både religion och evolution. Huruvida evolution är Guds verk eller inte vill jag inte uttala mig om eftersom evolutionsteorin inte har bevisats genom test, observation osv. Men när evolutionen bevisats är jag öppen för tanken att Gud har skapat alla arter genom att gå tillväga på det sättet som bevisas men fram till dess är jag av åsikten att endast Gud själv vet hur han har gjort när han skapade liv och alla arter som existerat och existerar.

[6:6] Har de inte sett hur många släkten före dem Vi har låtit gå under, [människor] som Vi hade gett en bättre plats på jorden än Vi har gett er och som Vi [välsignade] med rikliga regn och lät floder rinna upp vid deras fötter? Men för deras synders skull utplånade Vi dem [från jordens yta] och lät ett annat släkte stiga fram efter dem.

[6:7] Även om Vi hade försett dig [Muhammad] med en skrift på pergament och förnekarna hade fått röra vid den med sina händer, skulle de ha sagt: "Det är uppenbart ingenting annat än bedrägeri och synvillor!"
Citera
2014-12-07, 00:30
Medlem
Citat:
Jag är OCKSÅ kritisk till bibelviftande ... och till OT-predikande i allmänhet. .

Wad är det du menar är fel i Bibeln.

Obs, då får inte mer rätt genom hån.
Citera
2014-12-07, 00:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Inta!

Bra, det var alltså DITT svar. Nu får jag se vad demotrams sägar.
Citera
2014-12-07, 00:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Huruvida evolution är Guds verk eller inte vill jag inte uttala mig om ...

Vettig attityd. (1)

Citat:
... eftersom evolutionsteorin inte har bevisats genom test, observation osv. Men när evolutionen bevisats är jag öppen för tanken att Gud har skapat alla arter genom att gå tillväga på det sättet som bevisas

OK med mig. Se (1)

Citat:
men fram till dess är jag av åsikten att endast Gud själv vet hur han har gjort när han skapade liv och alla arter som existerat och existerar.

Nja, "outgrundlighet" kan ju knappast diskuteras. Men vad gör du då här?

Citat:
[6:6] Har de inte sett hur många släkten före dem Vi har låtit gå under, [människor] som Vi hade gett en bättre plats på jorden än Vi har gett er och som Vi [välsignade] med rikliga regn och lät floder rinna upp vid deras fötter? Men för deras synders skull utplånade Vi dem [från jordens yta] och lät ett annat släkte stiga fram efter dem.

[6:7] Även om Vi hade försett dig [Muhammad] med en skrift på pergament och förnekarna hade fått röra vid den med sina händer, skulle de ha sagt: "Det är uppenbart ingenting annat än bedrägeri och synvillor!"

Och vad har det med evolutionsteorin (som du inte vill relatera för kategorisk till) att göra?
Citera
2014-12-07, 00:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är OCKSÅ kritisk till bibelviftande ... och till OT-predikande i allmänhet. .

Citat:
Wad är det du menar är fel i Bibeln.

Det kan vi ta på tråden: Är bibeln sann.

Citat:
Obs, då får inte mer rätt genom hån.

Kanske inte. Men du borde ändå hålla dig till trädämnet istället för att predika irrelevant till höger och vänster. Du är INTE hemma i rikssalen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in