2014-12-06, 21:25
Medlem
Rompetrolls avatar
Nu tillhör jag "Alla andra" (gårdagskvällens inlägg) som i allra första hand bryr mej om rättegången om lilla Yaras misshandel och dödandet. Vem-vilka.
Men givetvis läser jag även övriga inlägg. Inget fel i olika uppfattningar.
Men jag har också tänkt på hur Muhammed o. Madleens tillvaro i Gaza förändrades när detta hände Yara.
Det kommer fram att dom skickat Yara som "Ankarbarn" (vilket fruktansvärt ord!) till Sverige. Muhammed hade ett arbete, vad jag förstår ett rätt bra arbete med en viss ställning. Vad hände när det kom fram till omgivning, arbetsgivare, allmänhet?
Jag tror inte det var så populärt. Dom tänkte ge sej av från Gaza! Helt enkelt fly!

Detta slog också mot släkten - klanen.

Ja, så fick han resa.
Men Madleen fick sitta kvar med barnen. Under hårdare bevakning.
Jag tror helt enkelt inte hon fick möjlighet att vittna därifrån. Blev hindrad på olika sätt.
Enl. uppgift fick hon fly. Och lyckades.
F.ö. tror jag inte dom är välkomna tillbaka. De - likväl som Amani o. Rami riskerar nog livet vid återkomst. Vad händer det barn som inte är med? Är hon kvar som "hållhake" på familjen?

Visst kan man se att det var fel att skicka hit Yara! Men jag tror inte på att dom förstod hur hon skulle bli behandlad. Dom är inte anklagade för något - det är Amani o. Rami.
Jag dömer ingen av biofamiljen.
Det är inte deras fel att svensk invandrarpolitik är som den är.
Egentligen är detta ämne för flera trådar men som moderatorerna utgått med så hör givetvis allt samman.
Det är helt upp till alla med egna personliga uppfattningar. Och dom får accepteras.

(även du Nivijag - vi betalar båda skatt och har önskemål om vart den ska gå. Men det bestämmer vi ju inte själva, Men visst får du lova att tycka. )

En sak har alltid flera sidor. Även detta fall.
Tack till den som orkar läsa!
Citera
2014-12-06, 21:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Biomamman Madleen hade haft kännedom tidigare om att Yara ville hem och då sagt till Yara att HÄRDA UT.

Vi har haft barnvakt till våra barn ibland och där någon av dem varit ledsen vid tillfälle och saknat oss som föräldrar. Vu har då på telefon sagt att "det går över, vi kommer om några veckor".
Borde vi åkt hem? Barnvakten (mina svärföräldrar) kan ju gjort ungen illa? Eller gjorde vi som föräldrar gör mest- lugnar våra barn och säger att det kommer bli bra?
Hade vi varit svin och skitföräldrar om vårt barn dog där och då under dessa veckor?
Citera
2014-12-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Nu tillhör jag "Alla andra" (gårdagskvällens inlägg) som i allra första hand bryr mej om rättegången om lilla Yaras misshandel och dödandet. Vem-vilka.
Men jag har också tänkt på hur Muhammed o. Madleens tillvaro i Gaza förändrades när detta hände Yara.
Det kommer fram att dom skickat Yara som "Ankarbarn" (vilket fruktansvärt ord!) till Sverige. Muhammed hade ett arbete, vad jag förstår ett rätt bra arbete med en viss ställning. Vad hände när det kom fram till omgivning, arbetsgivare, allmänhet?
Jag tror inte det var så populärt. Dom tänkte ge sej av från Gaza! Helt enkelt fly!

Ja, så fick han resa.
Jag tror helt enkelt inte hon fick möjlighet att vittna därifrån. Blev hindrad på olika sätt.
F.ö. tror jag inte dom är välkomna tillbaka. De - likväl som Amani o. Rami riskerar nog livet vid återkomst. Vad händer det barn som inte är med? Är hon kvar som "hållhake" på familjen?

Visst kan man se att det var fel att skicka hit Yara! Men jag tror inte på att dom förstod hur hon skulle bli behandlad. Dom är inte anklagade för något - det är Amani o. Rami.
Egentligen är detta ämne för flera trådar men som moderatorerna utgått med så hör givetvis allt samman.
Det är helt upp till alla med egna personliga uppfattningar. Och dom får accepteras.

(även du Nivijag - vi betalar båda skatt och har önskemål om vart den ska gå. Men det bestämmer vi ju inte själva, Men visst får du lova att tycka. )

Hittills har jag med få undantag lärt mig att blunda och bläddra förbi det jag inte tycker för mig känns relevant. Men måste erkänna att jag frångått det - tillfälligtvis - och utnyttjat funktionen Ignore.

Det blev bara för mycket.

Men alla har självklart rätt att uttrycka sig. Det är ett fritt land.

Men jag föredrar att fokus läggs på varför en 8-åring grovt misshandlades till döds inom fyra väggar i en lägenhet med två vuxna personer närvarande.

Yara kom hem kl 13.00. I jeans som inte var blodbefläckade och lämnade den totalt sönderslagen till döds i en ambulans, ca 22.00. Hela lägenheten - dvs alla rum - innehöll blodspår med DNA från Yara.

Om det tycker jag det handlar om.
Citera
2014-12-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Med tanke på ditt resonemang om att ingen verkar veta något om någonting och att det därmed inte heller finns någon som vet mer än någon annan;

Borde vi då inte sluta med att resonera om allt vi ändå inte vet?
Jag har sagt hela tiden att det inte är lönt att jiddra om människorna i Palestinas förehavanden och deras beslutsgrunder eller motiv.

Jag tror ändå att kan vara relevant att Yaras familj inte fick komma hit på anknytning. Eftersom våldet mot henne eskalerade ungefär samtidigt som familjen fick avslag på sin ansökan i första instans. Jag undrar om hon själv förändrades, gav upp och inte orkade vara till lags längre när hennes mamma inte fick komma hit. Jag undrar också varför de åtalade inte skickade henne hem till Gaza istället för att tortera henne till döds.

PS. Vi vet ingenting om Ramis eller Amanis motiv att slå ihjäl Yara och vi vet inte vilka motiv Yaras föräldrar hade för att låta henne stanna här och ''härda ut''. Vi kan bara spekulera. Min spekulation är att Yaras föräldrar hyste hopp för att få sin överklagan beviljad i domstolen den 7 maj. De ville att Yara skulle ''härda ut'' till dess. Yaras pappa har pratat om detta. Men han har också pratat om att Yara ska bli svensk medborgare och då får han och mamman komma hit i alla fall. Det tar lång tid att bli svensk medborgare. Kanske orkade inte Rami och Amani med detta. Att ha Yara hos sig i flera år, särskilt om hon inte ens tyckte om dem. Men de borde inte slagit ihjäl henne. Rami kunde ha sagt upp sig som vårdnadshavare om det nu var så att de inte orkade med Yara.
Senast redigerad av nantale 2014-12-06 kl. 22:08.
Citera
2014-12-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll

Ja, så fick han resa.

Alla tre barnen är här.
Citera
2014-12-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hittills har jag med få undantag lärt mig att blunda och bläddra förbi det jag inte tycker för mig känns relevant. Men måste erkänna att jag frångått det - tillfälligtvis - och utnyttjat funktionen Ignore.

Det blev bara för mycket.

Men alla har självklart rätt att uttrycka sig. Det är ett fritt land.

Men jag föredrar att fokus läggs på varför en 8-åring grovt misshandlades till döds inom fyra väggar i en lägenhet med två vuxna personer närvarande.

Yara kom hem kl 13.00. I jeans som inte var blodbefläckade och lämnade den totalt sönderslagen till döds i en ambulans, ca 22.00. Hela lägenheten - dvs alla rum - innehöll blodspår med DNA från Yara.

Om det tycker jag det handlar om.

Tycker A:s 20-tal blåmärken är relevant, mestadels på benen. Tycker brännmärken på Yara är relevant, vem av de misstänkta handskas med eld? Tycker det är mycket osannolikt att Rami inte deltagit, vad tror/tycker du?
Citera
2014-12-06, 21:58
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla tre barnen är här.

Tack Remark! Skönt att höra. Det räcker så väl att ETT barn fått lida och att vårt samhälle inte gjorde vad dom borde ha gjort. Om så hade varit fallet hade troligen Yara levt idag.
Men kanske skulle det vara dags för ett "lex Yara" som kunde få socialförvaltningarna att tänka lite mer på anmälningar?

F.ö. vet jag att vi ser båda ser på detta på samma sätt. Med just Yara i centrum.
Senast redigerad av Rompetroll 2014-12-06 kl. 22:00.
Citera
2014-12-06, 22:00
Medlem
Citat:
Vi har haft barnvakt till våra barn ibland och där någon av dem varit ledsen vid tillfälle och saknat oss som föräldrar. Vu har då på telefon sagt att "det går över, vi kommer om några veckor".
Borde vi åkt hem? Barnvakten (mina svärföräldrar) kan ju gjort ungen illa? Eller gjorde vi som föräldrar gör mest- lugnar våra barn och säger att det kommer bli bra?
Hade vi varit svin och skitföräldrar om vårt barn dog där och då under dessa veckor?
Jag hoppas att dessa svärföräldrar/ barnvakter var kända som kloka, ansvarstagande med tillräckligt god ekonomi och hälsa, att de hade fått lära känna barnen innan och att de tog hand om barnen för att de trivdes med det...och att barnen trivdes med dem.
Om barnen ogillade läget så tycker jag att man ska undersöka varför för att hitta en lösning.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-06 kl. 22:03.
Citera
2014-12-06, 22:05
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror ändå att kan vara relevant att Yaras familj inte fick komma hit på anknytning. Eftersom våldet mot henne eskalerade ungefär samtidigt som familjen fick avslag på sin ansökan i första instans. Jag undrar om hon själv förändrades, gav upp och inte orkade vara till lags längre när hennes mamma inte fick komma hit. Jag undrar också varför de åtalade inte skickade henne hem till Gaza istället för att tortera henne till döds.

PS. Vi vet ingenting om Ramis eller Amanis motiv att slå ihjäl Yara och vi vet inte vilka motiv Yaras föräldrar hade för att låta henne stanna här och ''härda ut''. Vi kan bara spekulera. Min spekulation är att Yaras föräldrar hyste hopp för att få sin överklagan beviljad i domstolen de 7 maj. De ville att Yara skulle ''härda ut'' till dess. Yaras pappa har pratat om detta. Men han har också pratat om att Yara ska bli svensk medborgare och då får han och mamman komma hit i alla fall. Det tar lång tid att bli svensk medborgare. Kanske orkade inte Rami och Amani med detta. Att ha Yara hos sig i flera år, särskilt om hon inte ens tyckte om dem. Men de borde inte slagit ihjäl henne. Rami kunde ha sagt upp sig som vårdnadshavare om det nu var så de inte orkade med Yara.
Det kan också ha varit så att Rami faktiskt orkade med situationen och inte besvärades så mycket av den i och med att han såg till att hålla sig borta från hemmet så mycket som möjligt. Uppenbarligen föll det ju också på Amanis lott att i egenskap av kvinna ta hand om Amani (i egenskap av flicka), och när Amani i februari insåg att Yaras föräldrar inte skulle komma till Sverige som planerat utan att hon skulle tvingas ha Yara kvar i sitt hem på obestämd tid, så blev hon mer och mer irriterad på flickan som hon ansåg kom emellan henne och Rami. Det började med enstaka slag och slutade med dödlig misshandel på eftermiddagen och kvällen den 30 april.
Citera
2014-12-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Tycker A:s 20-tal blåmärken är relevant, mestadels på benen. Tycker brännmärken på Yara är relevant, vem av de misstänkta handskas med eld? Tycker det är mycket osannolikt att Rami inte deltagit, vad tror/tycker du?

Av många anledningar anser jag båda är likvärdigt delaktiga.
Citera
2014-12-06, 22:09
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Ni kanske inte skickade dom över halva klotet via Emiraten med människosmugglare till svärföräldrarna?
Citera
2014-12-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51

Och sen: Varför kom inte hela familjen från början? Varför behövdes ett ankarbarn? Kunde de inte fåt PUT ändå?

Och varför skulle föräldrarna vara intresserade av att bo i Sverige nu efter Yaras död? Det låter inte rimligt. Tvärtom.

Det är ganska svårt att ta sig ur Gaza, särskilt för en hel familj. Det är mycket lättare att skicka med ett barn med någon som har uppehållstillstånd i Sverige och resedokument som gäller.

Det är vanligt att sådana resande tar med sig barn som inte är deras, t ex från Somalia. Någon som bor i Sverige kan låna ut ett pass för ett barn som bor i Sverige och som liknar barnet man ska transportera. Dels ändrar ju barn ganska fort utseende så det är ofta inte lätt att avgöra att barnet på passbilden inte är detsamma som det som tranporteras, dels är man nog inte lika noga i passkontrollen när det gäller barn.

För många år sedan var det stor medieuppståndelse om två barn från Uganda som hade tagits hit på det sättet, med utlånade pass. De hade fått uppehållstillstånd genom att pappan bodde i Sverige, men han hade dessvärre dött innan barnen kom hit. De bodde i stället hos en moster i Sverige. Formellt sett hade barnen ingen rätt till uppehållstillstånd eftersom en moster inte räknas som anhörig som ger rätt till anknytning. Men efter mediedrevet fick de förstås stanna ändå.

En annan fördel är att Sverige betalar resan för de anhöriga som kommer hit p g a anknytning. Nu är flygbiljetter från Gaza väl inte så dyra, men ändå.

Varför föräldrarna vill bo i Sverige? Jo, för att de vill ha det som Rami och Amani och alla deras syskon som också är här: få en gratis bostad stor nog för familjen (Rami och Amani hade en fyra), socialbidrag som man kan leva hyggligt på och litet extra till vinterkläder och möbler, som Rami lyckades utverka, föräldrapenning för 3 barn under 8 år i 1,5 år för vardera barnet, gratis skola, gratis läkarvård, gratis tandvård, gratis SFI-undervisning, sen placeras i en inte alltför krävande åtgärd som etableringslots där man kan strunta i att infinna sig och i stället åka en vecka till Holland utan att någon bråkar, osv.

Låter det bra? Svenskarna betalar. Men kanske inte så länge till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in