2014-12-05, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Lär nog inte hända. Så länge Sossarna har jättemaskineriet LO i ryggen så är det bara att glömma, på bra länge i alla fall.

Lär inte hända än på ett tag, det håller jag med om. Men sossarna tappar inflytande i LO medan bland andra SD ökar. Igår rapporterades det om att stödet för S inom LO har minskat med nästan 8 procentenheter, från 56.6% ner till 48.9%. Jag har hört talas om stöd på upp emot 16% för SD.

Det finns en till propp som behöver lösas upp och det är den i Norrland. Där röstar många instinktivt på S eftersom det är vad "alla" gör där uppe. När man pratar med norrlänningar märker man ganska snart att de flesta bör lägga till ett D bakom det där S:et. Dock tar det jävligt mycket emot att rösta något annat än S uppe Norrland. Så är det tyvärr. Kolla hur det ser ut i Jämtlands, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län: S har nästan 40% eller mer av rösterna, de är 2-4 ggr så stora som näst största parti. Dock har S backat lite medan SD växt sig större. Så även där håller det på att vända även om det kommer ta lång tid där med.

Det jag vill säga är att när stödet hos LO och norrlandslänen krympt för S så kommer de mycket väl vara nere på 20-25%. Att det ska ske i extravalet 2015 håller jag dock med om att det är osannolikt.
2014-12-05, 22:57
Medlem
SD kommer garanterat att öka i valet 2015. Under senaste åren har de ju stadigt ökat x antal procent / månad. Mellan september och mars är det sex månader så bara det säger ju att de ökar. Samtidigt har säkerligen det prikära läget (läs S+Mp misslyckanden) fått SD att expandera i en ännu snabbare takt.

Nu är det även mindre "tabu" att stödja SD, media får gräva fram nya skandaler, de ökar i OU, F! särbehandlas av media (Schymans medverkan På Spåret), tiggeriet förbjuds i Norge vid nyår (de lär komma till vattenhålet Sverige), spelbolagens odds talar för en ökning, m. m. Listan kan göras hur lång som helst och väldigt mycket talar för SD.
2014-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inför det ordinarie valet började det ju komma larmrapporter om en kommande kollaps i asylsystemet. Vi var då många som svor över att det skulle komma för sent, först efter valet.

Nu kanske spelplanen ändras drastiskt om det verkligen skiter sig ordentligt för Migrationsverket & kommunerna, kanske hinner kraschen komma innan extravalet.

I så fall kan vad som helst hända & 20% är inte bara realistiskt utan snarare ett golv för siffrorna.

Det känns att med dessa volymer och över så lång tid så är det bara en tidsfråga. Har Sverige verkligen haft flera hundratusen tomma sängplatser? Den ackumulerade volymen av bidragstagare och potentiella våldsamma element skrämmer mig rejält. Jag kommer undvika gallerior i julrushen...

Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Lär inte hända än på ett tag, det håller jag med om. Men sossarna tappar inflytande i LO medan bland andra SD ökar. Igår rapporterades det om att stödet för S inom LO har minskat med nästan 8 procentenheter, från 56.6% ner till 48.9%. Jag har hört talas om stöd på upp emot 16% för SD.

Det finns en till propp som behöver lösas upp och det är den i Norrland. Där röstar många instinktivt på S eftersom det är vad "alla" gör där uppe. När man pratar med norrlänningar märker man ganska snart att de flesta bör lägga till ett D bakom det där S:et. Dock tar det jävligt mycket emot att rösta något annat än S uppe Norrland. Så är det tyvärr. Kolla hur det ser ut i Jämtlands, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län: S har nästan 40% eller mer av rösterna, de är 2-4 ggr så stora som näst största parti. Dock har S backat lite medan SD växt sig större. Så även där håller det på att vända även om det kommer ta lång tid där med.

Det jag vill säga är att när stödet hos LO och norrlandslänen krympt för S så kommer de mycket väl vara nere på 20-25%. Att det ska ske i extravalet 2015 håller jag dock med om att det är osannolikt.

Är inte den största proppen Stockholms stad och Stockholms kommun sammantaget ca 1,5 miljoner människor?
2014-12-05, 23:39
Medlem
RingRing2014s avatar
Det kommer in ny bensin till SD-opinionen nu around the clock.

Det är bara att ha på TVn så tickar det in urholkade uttalanden från 7-blocket konstant.

Sverige behöver en ny migrationspolitik säger nu Fp, C och KD.
Man vill inte minska antalet flyktingar, utan se över hur flyktingmottagandet fungerar.

Göran Hägglund sätter ner foten:
"Jag tycker det är dags att titta på hur vi ännu bättre i Sverige kan möta dom utmaningar vi har."

Den nya unika åtgärden summeras till:
1. Titta på.
2. Möta utmaningar.

Nä, nu sänker vi 7k i extravalet för bövelen! Mot 20%.

Heja Sverige friskt humör!
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-05 kl. 23:55.
2014-12-06, 02:50
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draftiatorn
SD kommer garanterat att öka i valet 2015. Under senaste åren har de ju stadigt ökat x antal procent / månad. Mellan september och mars är det sex månader så bara det säger ju att de ökar. Samtidigt har säkerligen det prikära läget (läs S+Mp misslyckanden) fått SD att expandera i en ännu snabbare takt.

Nu är det även mindre "tabu" att stödja SD, media får gräva fram nya skandaler, de ökar i OU, F! särbehandlas av media (Schymans medverkan På Spåret), tiggeriet förbjuds i Norge vid nyår (de lär komma till vattenhålet Sverige), spelbolagens odds talar för en ökning, m. m. Listan kan göras hur lång som helst och väldigt mycket talar för SD.

Kristna invandrare som flydde hit från islamiserade områden i västra asien är en grupp som SD kan räkna med (även) den här gången. Har en känsla av att även andra etablerade och "anpassade" invandrare från diverse religioner (även islam) är riktigt rädda för islams bokstavstrogna och kan möjligtvis denna gång bilda ännu en grupp som värnar om sin nya frihet i Sverige och tänka sig rösta på SD! (Har pratat med en iranier och en irakier, båda välutbildade och självklara sd-väljare). I min lilla vänkrets har jag även två läkare (den ena är professor, den andre allmänläkare) som denna gång tänker sig ge SD sin röst!

Jag är övertygad om att svenskar i allmänhet fått sig en riktig tankeställare och börjat misstro våra gamla etablerade politiker! Svenskar i allmänhet gillar inte den här "godheten" de andra partierna står för!

Förr i tiden sa man: "politikerna lever inte i verkligheten". Jag börjar förstå att det stämmer bättre nu än någonsin.
Senast redigerad av fotokillen 2014-12-06 kl. 03:01.
2014-12-06, 09:06
Medlem
Accubonds avatar
Några spridda kommentarer:

- Jag anser inte att man ska dra för stora växlar på vad spelbolag ger för odds. Spelbolagen sätter ju ett initialt odds men det modifieras ju hela tiden utifrån vad folk satsar. Om någon sätter x antal kr på att SD blir tredje största parti så sjunker också oddset för detta. Så det man gör när man litar på spelbolagen det är egentligen att utgå från den kollektiva (eventuella) visdomen hos de spelande. Och jag tror att de spelande kan vara ett litet fåtal, eftersom vi här i tråden hade användare som kunde rapportera att oddsen för olika spel hade ändrats mycket snart efter att användarna ifråga satsat på att det skulle gå bra för SD i riksdagsvalet.

- Väljarna i den OU som sa att 2/10 av rödgröna väljare och 3/10 av rödgröna väljare (som kan tänkas byta parti över huvudtaget) kan tänkas byta till SD är med största sannolikhet medräknat i t ex Sentios resultat. Frågan i den OUn borde rimligtvis vara om man tänkt byta parti sedan förra gången man röstade, inte om man tänkte byta parti utifrån vad som hänt de sista dagarna. Man bör alltså inte lägga till de extra procenten till Sentios eller annat OIs resultat. Eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

- Att SD har stigit med 3-4 procent i nästan alla OIs resultat efter valet - beror det på omviktning eller förändring av rådatan? Det lät ju på Santesson i Axess-intervjun som att man nu försöker vikta om för att fånga upp de väljare som inte vill säga att de röstar på SD. Jag skulle gissa på förändring av viktningen främst och inte rådatan. Men rätta mig gärna om jag har fel här också. Min tanke är att även om Sentio är golden standard vad gäller SDs resultat kan de ju vara fel ute den här gången. Men kanske är det så att nytillkomna väljare är allt mindre benägna att säga att man ska rösta på SD så att de övriga OIen aldrig hinner ifatt med viktningen för detta.

- Andelen SD:are som ska rösta på samma parti igen har uppgetts till både ca 85 % och 95 % i två olika undersökningar. Det skulle kunna vara så att de som överhuvudtaget svarar att de röstat på SD är de mer trögrörliga kärnväljarna, medan de nytillkomna väljarna, som kan tänkas vara mer benägna att gå tillbaka till alliansen eller rödgröna, inte uppger att de röstat på SD och därför inte kommer med i detta urvalet.
Jag lutar åt att man oavsett vad inte lättvindigt går tillbaka till de andra partierna efter att ha röstat SD, men ovanstående kan vara värt att ha i minnet.

- Valdeltagandet lär gynna SD, nästan alla SD-väljare verkar ju nöjda med att SD fällde regeringen (Såg någon siffra på 95 %, tror jag) och tycker att det här är det demokratiska systemet i sitt esse. Man borde således vara närmast entusiastisk över att gå till val igen, medan en del andra väljare nog kan tänkas ha tappat lite tilltro till det parlamentariska demokratiska systemet och därför vara mindre benägna att gå och rösta.

- Jag vill inte vara en gnällig pessimist men det känns som en del i tråden har lite orealistiska förväntningar på resultatet. Om SD får 15-16 % får de sägas ha gjort ett bra val. 17-18, kanske 19 % är nog möjligt om debatten verkligen kommer handla om invandring och fakta (Den rasistiska hatfaktan som SD spred på sin presskonferens ) verkligen kommer fram i ljuset. Däröver måste nog sägas kräva något extraordinärt, det mesta pekar ju på att de flesta väljare kommer hålla fast vid tidigare parti och det kommer bara ha gått ett halvår. Kom ihåg att 19 % skulle motsvara en ökning på 50 % på ett halvår och tillströmningen av 400.000 väljare.

- Det synes mig att det viktigaste på valnatten är inte exakt hur många röster SD får. Effekten blir, om man lyckas få det till en folkomröstning om invandringen, nog större om SD får 16.7 % och både de andra blocken står stilla, än om de får 18.7 % och ett block går kraftigt framåt (Situationen som vågmästare är naturligtvis ovärderlig men den lär ju bestå nästan oavsett vad, andra största parti hade ju varit en storslam också).

Kom ihåg att även 16 % kommer få många mångkulturvurmare att snyfta ömkligt och gråta en skvätt på valnatten.
Senast redigerad av Accubond 2014-12-06 kl. 09:23.
2014-12-06, 09:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag tror som oyto, att SD egentligen låg högre inför valet, kanske kring 16%, men att medias hetskampanjer skrämde bort de mest osäkra nytillkomna. Så att vi idag ser siffror på 16% är ett tecken på att dessa ångrat att dom lät sig skrämmas bort.

Nu kommer turen till missnöjda S-väljare, som efter Löfvens taffliga samarbete med MP har kommit att ta sig en ordentlig funderare. Allt hopp om en tillnyktring i invandringsfrågan från S sida har nu grusats. En ökad invandring är uppenbarligen så viktig för Löfven att han är beredd att ge upp regeringsmakten för att fortsätta på den inslagna linjen & har därmed bevisat att S är ett enfrågeparti. Detta kombinerat med att S nu går till val på ett antal MP-frågor som strider mot vad traditionella S-väljare tror på.

Det går ju inte att ta miste på desperationen bakom det senaste dygnets koordinerade utspel om "Nyfascism" från diverse S-ledare. Man känner hur det flåsar i nacken & tar till det sista vapnet man har för att stoppa den kommande väljarflykten, ren skrämselpropaganda, rent hat.

Kommer det att fungera? Förmodligen inte, men man har inga andra vapen kvar. Allt man grävt fram de senaste 4 åren genom att rota i Åkessons soptunnor & liknande är redan förbrukat. Nu återstår enbart svordomar & invektiv.

Som wildcard har vi då den hotande kollapsen i asylsystemet. Beroende på när detta sker så avgörs var mellan 16% och 20% SD hamnar.

Eventuella terrordåd & internationella kriser är så svåra att bedöma att dom får lämnas utanför spekulationerna i det här skedet.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2014-12-06 kl. 09:58.
2014-12-06, 10:57
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror som oyto, att SD egentligen låg högre inför valet, kanske kring 16%, men att medias hetskampanjer skrämde bort de mest osäkra nytillkomna. Så att vi idag ser siffror på 16% är ett tecken på att dessa ångrat att dom lät sig skrämmas bort.

Nu kommer turen till missnöjda S-väljare, som efter Löfvens taffliga samarbete med MP har kommit att ta sig en ordentlig funderare. Allt hopp om en tillnyktring i invandringsfrågan från S sida har nu grusats. En ökad invandring är uppenbarligen så viktig för Löfven att han är beredd att ge upp regeringsmakten för att fortsätta på den inslagna linjen & har därmed bevisat att S är ett enfrågeparti. Detta kombinerat med att S nu går till val på ett antal MP-frågor som strider mot vad traditionella S-väljare tror på.

Det går ju inte att ta miste på desperationen bakom det senaste dygnets koordinerade utspel om "Nyfascism" från diverse S-ledare. Man känner hur det flåsar i nacken & tar till det sista vapnet man har för att stoppa den kommande väljarflykten, ren skrämselpropaganda, rent hat.

Kommer det att fungera? Förmodligen inte, men man har inga andra vapen kvar. Allt man grävt fram de senaste 4 åren genom att rota i Åkessons soptunnor & liknande är redan förbrukat. Nu återstår enbart svordomar & invektiv.

Som wildcard har vi då den hotande kollapsen i asylsystemet. Beroende på när detta sker så avgörs var mellan 16% och 20% SD hamnar.

Eventuella terrordåd & internationella kriser är så svåra att bedöma att dom får lämnas utanför spekulationerna i det här skedet.

Sentio visade ju siffror för SD upp mot 15% innan valet, så det tror jag med. Att en eller två procent skrämdes bort.
2014-12-06, 11:08
Medlem
http://www.metro.se/nyheter/efter-regeringskaoset-sd-nara-18-procent/EVHnle!x15Xk3IDeIu4c/

17,7 %. Mätningen påbörjades efter nyvalet utlöstes
2014-12-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
http://www.metro.se/nyheter/efter-regeringskaoset-sd-nara-18-procent/EVHnle!x15Xk3IDeIu4c/

Inte undra på att stats- och finansministern blir galna i sitt hat.
2014-12-06, 11:12
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:

Grattis Sverige! Yougov kanske är att lita på då?

Valresultatet inom parantes:

Moderaterna: 23,1 procent (23,3)
Centerpartiet: 5,7 procent (6,1)
Folkpartiet: 5,0 procent (5,4)
Kristdemokraterna: 4,2 procent (4,5)
Miljöpartiet: 6,9 procent (6,8)
Socialdemokraterna: 29,6 procent (31,0)
Vänsterpartiet: 4,7 procent (5,7)
Feministiskt initiativ: 2,5 procent (3,1)
Sverigedemokraterna: 17,7 procent (12,8)

Övrigt: 0,7 procent

2014-12-06, 11:14
Bannlyst
Citat:

SD kanske blir 2:a i extravalet.

Gammelmedia gör desperata ryck, men nonono.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in