Några spridda kommentarer:
- Jag anser inte att man ska dra för stora växlar på vad spelbolag ger för odds. Spelbolagen sätter ju ett initialt odds men det modifieras ju hela tiden utifrån vad folk satsar. Om någon sätter x antal kr på att SD blir tredje största parti så sjunker också oddset för detta. Så det man gör när man litar på spelbolagen det är egentligen att utgå från den kollektiva (eventuella) visdomen hos de spelande. Och jag tror att de spelande kan vara ett litet fåtal, eftersom vi här i tråden hade användare som kunde rapportera att oddsen för olika spel hade ändrats mycket snart efter att användarna ifråga satsat på att det skulle gå bra för SD i riksdagsvalet.
- Väljarna i den OU som sa att 2/10 av rödgröna väljare och 3/10 av rödgröna väljare (som kan tänkas byta parti över huvudtaget) kan tänkas byta till SD är med största sannolikhet medräknat i t ex Sentios resultat. Frågan i den OUn borde rimligtvis vara om man tänkt byta parti sedan förra gången man röstade, inte om man tänkte byta parti utifrån vad som hänt de sista dagarna. Man bör alltså inte lägga till de extra procenten till Sentios eller annat OIs resultat. Eller? Rätta mig gärna om jag har fel.
- Att SD har stigit med 3-4 procent i nästan alla OIs resultat efter valet - beror det på omviktning eller förändring av rådatan? Det lät ju på Santesson i Axess-intervjun som att man nu försöker vikta om för att fånga upp de väljare som inte vill säga att de röstar på SD. Jag skulle gissa på förändring av viktningen främst och inte rådatan. Men rätta mig gärna om jag har fel här också. Min tanke är att även om Sentio är golden standard vad gäller SDs resultat kan de ju vara fel ute den här gången. Men kanske är det så att nytillkomna väljare är allt mindre benägna att säga att man ska rösta på SD så att de övriga OIen aldrig hinner ifatt med viktningen för detta.
- Andelen SD:are som ska rösta på samma parti igen har uppgetts till både ca 85 % och 95 % i två olika undersökningar. Det skulle kunna vara så att de som överhuvudtaget svarar att de röstat på SD är de mer trögrörliga kärnväljarna, medan de nytillkomna väljarna, som kan tänkas vara mer benägna att gå tillbaka till alliansen eller rödgröna, inte uppger att de röstat på SD och därför inte kommer med i detta urvalet.
Jag lutar åt att man oavsett vad inte lättvindigt går tillbaka till de andra partierna efter att ha röstat SD, men ovanstående kan vara värt att ha i minnet.
- Valdeltagandet lär gynna SD, nästan alla SD-väljare verkar ju nöjda med att SD fällde regeringen (Såg någon siffra på 95 %, tror jag) och tycker att det här är det demokratiska systemet i sitt esse. Man borde således vara närmast entusiastisk över att gå till val igen, medan en del andra väljare nog kan tänkas ha tappat lite tilltro till det parlamentariska demokratiska systemet och därför vara mindre benägna att gå och rösta.
- Jag vill inte vara en gnällig pessimist men det känns som en del i tråden har lite orealistiska förväntningar på resultatet. Om SD får 15-16 % får de sägas ha gjort ett bra val. 17-18, kanske 19 % är nog möjligt om debatten verkligen kommer handla om invandring och fakta (Den rasistiska hatfaktan som SD spred på sin presskonferens

) verkligen kommer fram i ljuset. Däröver måste nog sägas kräva något extraordinärt, det mesta pekar ju på att de flesta väljare kommer hålla fast vid tidigare parti och det kommer bara ha gått ett halvår. Kom ihåg att 19 % skulle motsvara en ökning på 50 % på ett halvår och tillströmningen av 400.000 väljare.
- Det synes mig att det viktigaste på valnatten är inte exakt hur många röster SD får. Effekten blir, om man lyckas få det till en folkomröstning om invandringen, nog större om SD får 16.7 % och både de andra blocken står stilla, än om de får 18.7 % och ett block går kraftigt framåt (Situationen som vågmästare är naturligtvis ovärderlig men den lär ju bestå nästan oavsett vad, andra största parti hade ju varit en storslam också).
Kom ihåg att även 16 % kommer få många mångkulturvurmare att snyfta ömkligt och gråta en skvätt på valnatten.