2014-12-05, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Comté, Emmentaler, Gruyère, Beaufort, Saint-Nectaire, Cheddar - alla funkar. Det viktiga är att själva osten är av hög kvalitet.

Min favorit är nog trots allt Beaufort.

~Paul~
Citera
2014-12-06, 00:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Comté, Emmentaler, Gruyère, Beaufort, Saint-Nectaire, Cheddar - alla funkar. Det viktiga är att själva osten är av hög kvalitet.

Min favorit är nog trots allt Beaufort.

~Paul~
Det är ok att du glömde Västerbotten och alla fina italienska ostar, vi glömmer alla ibland
Citera
2014-12-06, 09:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är ok att du glömde Västerbotten och alla fina italienska ostar, vi glömmer alla ibland
. Det var ett medvetet val. Jag är nämligen inte så förtjust i västerbottenost på just hamburgare. De franska ostarna anser jag vara bättre än de italienska av samma orsak .

Men visst, mitt inlägg gav intryck av att det skulle handla om ett neutralt förslag gällande ostar som passar till hamburgare. Men i så fall hade jag nämnt avsevärt fler sorter, typ kittostar, amerikanska ostar, norska ostar, holländska ostar, mellaneuropeiska ostar osv.

Sorry för missförståndet .

~Paul~
Citera
2014-12-06, 19:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
. Det var ett medvetet val. Jag är nämligen inte så förtjust i västerbottenost på just hamburgare. De franska ostarna anser jag vara bättre än de italienska av samma orsak .

Men visst, mitt inlägg gav intryck av att det skulle handla om ett neutralt förslag gällande ostar som passar till hamburgare. Men i så fall hade jag nämnt avsevärt fler sorter, typ kittostar, amerikanska ostar, norska ostar, holländska ostar, mellaneuropeiska ostar osv.

Sorry för missförståndet .

~Paul~
LOL

Jag tycker det är väldigt gott att blanda 1 skiva Västerbotten med en skiva eller två av en neutralare ost som Hushållsost eller Gouda, blir en bit av det bästa, mycket ost och med ett sting.

Att köra bara med V blir för kraftigt, av samma anledning gillar jag inte rena mögel/ostar/dressingar till burgarna, smakerna tar över helt, räcker om de lätt antyds i en fräsch mjölksyrad och/eller majonnäsprodukt. Kör man dem rent kan man ju lika gärna köpa burgarna som halvfabrikat, du kommer ju ändå inte känna vad de smakar med en grön eller blåmögelost ovanpå.
Citera
2014-12-06, 20:45
Medlem
SadEyess avatar
Personligen så tycker jag att Svarta Sara är oslagbar som hamburgerost. Skänker en ytterligare dimension till burgaren. För den nyfikne så hade jag Svarte Sara på burgarna långt innan AG började med det samma.
Citera
2014-12-06, 22:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL

Jag tycker det är väldigt gott att blanda 1 skiva Västerbotten med en skiva eller två av en neutralare ost som Hushållsost eller Gouda, blir en bit av det bästa, mycket ost och med ett sting.

Att köra bara med V blir för kraftigt, av samma anledning gillar jag inte rena mögel/ostar/dressingar till burgarna, smakerna tar över helt, räcker om de lätt antyds i en fräsch mjölksyrad och/eller majonnäsprodukt. Kör man dem rent kan man ju lika gärna köpa burgarna som halvfabrikat, du kommer ju ändå inte känna vad de smakar med en grön eller blåmögelost ovanpå.
Brukar ta mindre istället, men blanda upp det är ju en god idé också.
Citera
2014-12-07, 00:03
Medlem
Tycker blandning mellan comté/gruyere och en kraftig cheddar funkar bäst för just burgare.
Citera
2014-12-07, 00:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Brukar ta mindre istället, men blanda upp det är ju en god idé också.
Ja, jag gillar mycket ost på burgarna, vi hade en snäll tant som hade en Sibylla grill hemma och där brukade jag få en skiva extra gratis, tror det kommer därifrån
Citera
2014-12-07, 01:13
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matuschek
Tjabba, vilken är den godaste hamburgerosten? Många jag har prövat smakar plastigt...

Antar att du syftar på de där brandgula och individuellt förpackade smältostskivorna som är anpassade till att lägga just på hemgjorda burgare?

Jag kan säga dig att det inte gör någon märkbar smakskillnad, vilket märke du än går efter, om du är inställd på att köpa hamburgerost i vanliga matbutiker.

Gå istället till McDonalds och be om att få köpa ostskivor löst, dessa har en fylligare och mer distinkt smak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in