2014-12-06, 02:15
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
En till intressant fråga.. Kan dom ta ens pengar från kontot utan att man själv blivit delgiven först och främst om att man besitter en skuld ? För jag har inte skrivit på några papper eller tagit emot.
Det kan dom, jag har en bekant som fick en större summa 100k+ på sitt nyöppnade ad hoc konto i annan bank och morgonen därpå skulle ha köpa sig en frukost på ett fik med sitt kort och det var som Joe Labero himself vart ifarten..Poff borta... Inte en sekin kvar och ingen förvarning..
Skall du laborera med skulder så sätt en bra konstruktion i ett OB innan du öppnar nåt konto..
Det slår madrassen med hästlängder..
Även om du gillar din madrass så är det förenat med vissa logistiska problem att dra den i BABSen
Det skall ju vara kontantfritt numera...
Citera
2014-12-06, 02:16
Medlem
Ja KFM kan ta pengarna. Läste inte hela tråden, men det går att avsluta konton (även om dom är så att säga "låsta") och jag skulle råda dig att göra det omgående om du inte är sugen att betala skulden i fråga.
Citera
2014-12-06, 02:23
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Om lägenheten står i ditt namn så har de rätt att ta allting i hela lägenheten om de så vill. (Med vissa undantag såklart)
Däremot är det sen dina inneboende som ska bevisa att deras saker faktiskt är deras saker. Fogden behöver inte bevisa ett dugg. Det hade omöjliggjort deras jobb såklart. Tror man att kronofogden behöver bevisa såna banala saker så kommer man nog bli överraskad på ett dåligt vis om de trampar in i bostaden.
Skälig levnadsstandard och existensminimum bör väl kvarlämnas eller??
Citera
2014-12-06, 02:24
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Skälig levnadsstandard och existensminimum bör väl kvarlämnas eller??

Precis, och därför står det "(Med vissa undantag såklart)".
Citera
2014-12-06, 02:29
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veshachi
När en bekant till mig skulle vräkas så dök det upp två civil poliser samt två kärringar från kronofogden och när dem kom in i bostaden fick dem syn på en bunte pengar som låg på skrivbordet i en plastpåse, dem frågade vems pengarna var och idioten svarade att det var hans sparpengar som låg där, gissa vad dem gjorde? jo dem räknade upp allt och tog med sig varje krona där rök 23,000
Nja poliserna har nog mer med en viss tandläkare utanför Värnamo och hans hantering av kronofogdar och de regler som tillkom efter detta för fogdars fortsatta liv och hälsa...
Senast redigerad av Ubergirl 2014-12-06 kl. 02:32.
Citera
2014-12-06, 02:30
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Precis, och därför står det "(Med vissa undantag såklart)".
Ville bara vara säker att vi tänkte i samma banor
Citera
2014-12-06, 03:10
Medlem
Du har alltså inte tänkt försöka komma undan skulden, utan är rädd för att de ska ta pengarna innan du pratat med dem, vilket du av någon konstig anledning inte redan gjort.

Utmätningar görs ju inte för skojs skull, det tar tid och resurser. Alla vinner på att man kommer överens och du betalar tillbaka enligt en plan. Går det så långt att det blir utmätning så har de självklart rätt att ta pengarna, oavsett vart de ligger. Banker är ju en del av systemet och inget kassaskåp som vaktas av legosoldater. Får de reda på att du har pengar eller inkomst så görs först en utredning där de kontaktar dig, om inte du kontaktar dem först, slår fast hur mycket du behöver för att överleva, sen tar de resten. Ligger pengarna på ett SPARkonto, och inte på mat-till-barnen-konto, så är det klart att de tillgångarna ligger risigt till.

Att pengar bara försvinner/tas är bara strunt. Människor som råkar ut för detta har ju givetvis redan blivit utmätta och är väl medvetna om detta.
Citera
2014-12-06, 04:38
Medlem
Fogden utmäter inte pengar på ens bankkonton verkar det som. Kanske skulle dom göra det om dom hade misstanke om att man har pengar på kontot.

Fogden går efter inkomst och har man ingen så förutsätter dom att man inte har pengar på sitt bankkonto heller.

Jag har själv Fogden efter mig sedan jag blev av med jobbet under finanskrisens start. Jag sitter och säljer och har mig på Tradera och ibland kan jag ha tusentals kronor över norm utan någon reaktion från fogden.
Citera
2014-12-06, 05:03
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Fogden utmäter inte pengar på ens bankkonton verkar det som. Kanske skulle dom göra det om dom hade misstanke om att man har pengar på kontot.

Fogden går efter inkomst och har man ingen så förutsätter dom att man inte har pengar på sitt bankkonto heller.

Jag har själv Fogden efter mig sedan jag blev av med jobbet under finanskrisens start. Jag sitter och säljer och har mig på Tradera och ibland kan jag ha tusentals kronor över norm utan någon reaktion från fogden.

Det är för att KFM gör mätningar vissa år, inte varje år. Ex fick jag KFM-papper hem, 2-år efter att jag hade haft jobb och de hade mätt året innan jag fick jobbet, men andra ord inga pengar kunde dras. Nästa gång det görs en utmätning så kommer det att ryka pengar. Dock gäller det bara 1,5k som tur är och inte mer.
Citera
2014-12-06, 08:12
Medlem
Darsans avatar
Jag fattar inte varför folk öht har skulder de inte kan betala. "Blev arbetslös så nu har jag skulder" är den rimligaste posten i denna tråden.. Men allvarligt, är det en godkänd ursäkt? Har folk inte en buffert för oförutsedda händelser? En månadslön eller två på kontot?

Och TS. Varför betalar du inte skulden rakt av och är skuldefri direkt? Jag har fått kronofogdepapper en gång men det var pga ett skitföretag som slarvat bort min faktura, inte skickat någon påminnelse och sen gått till kronofogden. Jag fick ett brev från dom, "Hej, företag XX AB påstår att du har en skuld till dom, betala den omgående, tack". Betalade direkt och allt var frid och fröjd, ingen "prick" i nåt register öht. Så låt det för helvete inte gå till utmätning! Bankerna kommer se att du haft kfm efter dig och du kommer inte få nåt lån på många månader, hyresvärdar kommer sky dig som pesten.

Och att säga att nåt blir "billigare än att betala kfm" är ju bara inkompetent. (Någon i tråden påstod att det var värt att betala en spärravgift för att få ut pengarna). KFM utmäter en skuld åt någon annan. Din skuld, något du redan skulle betala. Du kommer aldrig komma ifrån den skulden på något annat sätt än att betala den. Så inget kan vara "billigare" än att betala den skulden.
Citera
2014-12-06, 08:18
Medlem
Ditt korkade pucko. Du kan ta ut pengarna själv från ditt låsta sparkonto. Du får bara betala en avgift så är dom dina. Oavsett om du bundit dom på 2månader eller 50 år.
Citera
2014-12-06, 10:34
Medlem
G0G0s avatar
De kan ta pengar precis som de vill. Fick in en större summa av misstag på ett konto, försvann direkt och handläggaren hånskrattade åt mig när jag hörde av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in