Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det där är inte vetenskapligt. Du kör ju ett simpelt retoriskt trick.
Det är inte överhuvudtaget ett retoriskt trick. Problemet är att personen som jag debatterar till ständigt hänvisar till okunskap.
För att svara på frågan: Du förstår väl själv att om jorden var rund så skulle vi falla av den. Jag förstår inte hur vi kan stå på den, alltså kan jorden inte vara rund. Det skulle kunna vara så att jorden är platt och att den hålls upp av en stor sköldpadda. Eller en elefant. Det är av många hypoteser.
Ett typiskt exempel på den
logiska formen av argument from ignorance mot min motdebattör gör sig skyldig till.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Retorik igen. Dina argument blir inte med sanna för att din motståndare saknar formell utbildning, hans argument blir heller mindre giltiga.(om det nu är fallet)
Det har jag aldrig påstått.
Jag skrev att det är intressant hur en person som saknar utbildning om kosmologi och evolution, och ständigt visar prov på okunskap om de mest elementära frågor, påstår sig besitta sanningen. Gör man detta är det bara att ge prov på det vilket hen inte har gjort.
Det jag säger, och det är ett
faktum, är att det min motdebattör kommer med visar okunskap i sakfrågan. Debatten handlar om att ständigt påpeka vilka fel och missuppfattningar som hen gör. Annars skulle hen inte anse att det är märkligt att ''Någonting kan uppkomma ur ingenting''. Det visar på okunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Evolutionsteorin går ut på att studera forntida fynd och bygga sina antaganden på dessa. Det går inte att testa i laboratoriet och påvisa hela eller delar av evolutionsprocessen som det borde ha gått om man vet så mycket om denna ''teori'' och är så underbyggd.
Till att börja med, så baseras evolutionsteorin på samma metod som alla andra vetenskapliga teorier:
den vetenskapliga metoden. Gravitationsteorin baseras på samma metod.
Det finns det tusentals rester av fossiler (inklusive människor) som tydligt visar att vi människor inte alltid har sett ut som vi gör idag: de olika människoarter som vi funnit skiljer sig åt i hänseendét längd, vikt, storlek på kraniet, hjärnans storlek, benens struktur och så vidare. Det förutsätter att en förändring har skett.
För det andra, så är det en falsk diktomi att påstå att eftersom vi inte kan observera ett djur evolvera till en annan art, så är teorin falsk. Som jag nyss redan påpekade så är det redan ett faktum att vi har evolverat – vi ser inte lika ut som vi gjorde förr och det har vi empiriska belägg för.
För det tredje, så behöver vi inte fossiler för att styrka evolutionsteorin. Vi kan studera våra egna gener. Våra gener är i princip en handbok för hur vi kommer att se ut. När vi förökar oss så förs denna information vidare från båda våra föräldrar. Varje ny generation får nya gener från sina föräldrar. I vissa fel sker genmutationer. Dessa mutationer kan antingen gynna eller missgynna individen, eller ingetdera.
Arten kan sedan få olika genetiska drag. En fågel kan genom mutation få ett drag som gör att den får färgen grön-grå. Om fågeln har tur, så är detta ett drag som hjälper arten att överleva (vilket delvis beror på vilken miljö den befinner sig i). Om detta är fallet, så har arten större chans att föra sina gener vidare än fåglar som inte har lika stor chans att överleva.
Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Vad sägs om Darwins teori som säger att livet kan ha uppstått i en vattenpöl?
Om du inte tycker det är rimligt, förklara för mig hur, utan att misstolka eller ljuga om varför teorin inte är rimlig.
Jag kan redan här och nu garantera att du antingen kommer att misstolka teorin eller säga något som är helt fel om den, åberopa en auktoritet, eller inte svara på inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Gud säger:
Logiskt felslut. Åberopande av auktoritet.