Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-05, 20:00
Medlem
Hamilkar, håller med om att Borderline är långsökt, hennes tal låter snarare som om hon har just någon slags kognitionsstörning.
Citera
2014-12-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
ASD är helt klart tänkbart. Och visst, i given info finns inte några glasklara indikationer på borderline, men heller inte tillräcklig info för att det ska gå att utesluta tycker jag. Det är mycket jag inte vet om hennes relationer trots allt, eller eventuellt självdestruktivt/utagerande beteende känner jag, även efter att ha läst FUP. Jag har i första hand tänkt ASD eller någon alternativt flera personlighetsstörningar... Intressant (i meningen djupt skrämmande) person det där...

Förutom då att hade det funnits så hade det kommit fram i förhören på det sätt som intervjuerna är gjorda. Det finns inget värt att notera alls egentligen utanför hennes direkta relationer med JN/JA.

Vore det inte för valet av hanteringen så skulle det egentligen inte vara något speciellt med detta fallet överhuvudtaget, och hela det efterföljande förloppet tillkom av nödvändighet, det fanns ingen som helst planering med i det hela. Likväl som ingen av personerna som var involverad i styckningen av CL i Bollnäs hade något sådant (och där tillkom inte rusmedel förrän dom sedan flera timmar redan hade beslutat sig för att det var styckning som skulle bli det sätt man valde hantera kroppen)
Citera
2014-12-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
* /--/ Så fungerar BL nämligen, och även om vänner/föräldrar nödvändigtvis vet exakt vad det är, så skulle det ändå finnas en mängd händelser som man skulle noterat och uppmärksammat i efterhand.

/../.

Så anhöriga skulle notera/ uppmärksamma tecken på BL i efterhand [i]trots[i] att de nödvändigtvis vet exakt vad BL är?
Ja, kunskap om en psykisk störning borde ju (?) rimligtvis inte försvåra vid en bedömning av en person med störningen i fråga. Så funkar det nog nämligen inte bara vid BL, tror jag.

Edit: har ej ngn uppf ang J*nnas ev störningar.
Edit 2: misslyckad kursivering av 'trots'.
Senast redigerad av Rubar 2014-12-05 kl. 20:15.
Citera
2014-12-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så anhöriga skulle notera/uppmärksamma tecken på BL i efterhand [i]trots[i] att de nödvändigtvis vet exakt vad BL är?
Ja, kunskap om en psykisk störning borde ju (?) rimligtvis inte försvåra vid en bedömning av en person med störningen i fråga. Så funkar det nog nämligen inte bara vid BL, tror jag.

Edit: har ej ngn uppf ang J*nnas ev störningar.
Edit 2: misslyckad kursivering av 'trots'.

Nej, men när förhören gjordes och frågeställningarna lades fram gällande hur man uppfattat JH, hur hon fungerat i familj/kompis-relationer osv. Så skulle problematiken/störningen direkt ge sig till känna.
Senast redigerad av dip 2014-12-05 kl. 20:22.
Citera
2014-12-05, 20:30
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Även om just styckmordet är ett extremt dramatiskt svar på ett stimulus, finns det ingenting som tyder på att Jonna har haft någon generell benägenhet att ställa till med scener för ingenting i andra sammanhang, och är det något som karakteriserar en borderlinepersonlighet är det ju att emotionerna är skruvade upp på max hela tiden. Jag funderar snarare på om den stora fokuseringen på hästar - som ju inte är sådär jobbiga och komplexa och svårlästa som människor är - samtidigt med en besynnerliga kombinationen av logiskt och totalt ologiskt handlande i samband med dådet kan tyda på en personlighet som ligger någonstans inom ASD-klustret.

Men jag är mycket mindre säker på det, än på att det här inte känns som en typisk borderline.
Jag kan alldeles för lite om ASD (annat än vad man kan läsa sig till på Wiki), men tycker ändå det känns lite sådär, nja. Borderline tror jag absolut inte alls på. I det spektrat målas livet med mycket bredare drag med penseln än vad GM tycks ha uppvisat.

Någon slags empatistörning torde väl ändå föreligga. Har svårt att se hur man kan plåga och stycka en människa (eller djur) annars. Hon har ju inte varit under påverkan av alkohol eller andra droger som kunnat agerat avtrubbande under dådet.
Citera
2014-12-05, 20:33
Medlem
Tror ni åklagaren anser sig ha så mycket på fötterna så att hen verkligen inte ansett det nödvändigt med en rekonstruktion?
Citera
2014-12-05, 20:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
ASD är helt klart tänkbart. Och visst, i given info finns inte några glasklara indikationer på borderline, men heller inte tillräcklig info för att det ska gå att utesluta tycker jag. Det är mycket jag inte vet om hennes relationer trots allt, eller eventuellt självdestruktivt/utagerande beteende känner jag, även efter att ha läst FUP. Jag har i första hand tänkt ASD eller någon alternativt flera personlighetsstörningar... Intressant (i meningen djupt skrämmande) person det där...

Några autistiska drag blir nog ändå svårt att se där. Snarare då drag åt Aspergers hållet. Men det som talar mot det sistnämnda är långvariga relationer redan i tidig ungdom - inga problem i skolan. Nej det håller inte. Empatistörning? Jaa, det finns nog, men inte så att den saknas utan snarare är mer selekterad än hos folk i allmänhet.

Sen har hon ju någon form av autopilotförmåga som är helt outstanding. Vad den bottnar i vore intressant att veta.
Citera
2014-12-05, 20:45
Bannlyst
Citat:
Det är nästan oundvikligt att det bollas diagnoser i flashbacktrådar om spektakulära mord, på ett mer eller mindre konstruktivt sätt. Men jag måste hålla med dip om JH inte känns som någon typisk borderlinepatient, utan mina tankar går i ganska annorlunda riktning.

Jamen vafan, upplys tråden med din briljanta analys för fan, var inte blyg eller rädd för att få fel!

Här har du mina tankar och riktning:
Quislingaktig backstabber med snarstucken personlighet ?
Citera
2014-12-05, 21:04
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag måste gå in och hålla med här. JA må ha varit ett egoistiskt svin MEN det går inte skylla mordet på honom. De här kvinnorna har hela tiden haft ett VAL, att ta hand om sig själva och lämna den destruktiva relationen.
Absolut!

Jag tror att anledningen till mordet är att polisen beslutade att lägga ned förundersökningen om misshandel (när Lollo piskade på Jonna på krogen).

Jonna hatade Lollo för att hon kom undan med misshandeln, och det har tärt på henne sedan dess.
Hon hade ingen avsikt att få tillbaka JA genom gärningen, hon ville enbart ge igen för den förödmjukelse som hon fick utstå.

Om någon i så fall skall klandras för att vara orsak till mordet, så är det polisen.
Men det ser jag som lika absurt som när man vill anklaga JA för detsamma.
Senast redigerad av Malom 2014-12-05 kl. 21:06.
Citera
2014-12-05, 21:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Absolut!

Jag tror att anledningen till mordet är att polisen beslutade att lägga ned förundersökningen om misshandel (när Lollo piskade på Jonna på krogen).

Jonna hatade Lollo för att hon kom undan med misshandeln, och det har tärt på henne sedan dess.
Hon hade ingen avsikt att få tillbaka JA genom gärningen, hon ville enbart ge igen för den förödmjukelse som hon fick utstå.

Om någon i så fall skall klandras för att vara orsak till mordet, så är det polisen.
Men det ser jag som lika absurt som när man vill anklaga JA för detsamma.

Den misshandeln förefaller vara en trådsanning, men inte mer. Har inte hittat något i vittnesförhören som styrker det – och jo, relationer har det flitigt förhörts om.

Har du något som styrker den tesen?
Citera
2014-12-05, 21:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Några autistiska drag blir nog ändå svårt att se där. Snarare då drag åt Aspergers hållet.
Bådadera ingår ju i ASD-klustret nuförtiden. Det var därför jag utttryckte mig som jag gjorde.

Citat:
Men det som talar mot det sistnämnda är långvariga relationer redan i tidig ungdom - inga problem i skolan.
Det finns iofs ett rätt stort antal aspies som har haft långvariga relationer och inte haft några problem i skolan - inga prestationsproblem i alla fall.

Men visst, jag är inte säker alls. Tycker bara att det är väsentligt mer som pekar ditåt än åt borderlinehållet.
Citera
2014-12-05, 21:29
Bannlyst
Citat:
Bådadera ingår ju i ASD-klustret nuförtiden. Det var därför jag utttryckte mig som jag gjorde.

Det finns iofs ett rätt stort antal aspies som har haft långvariga relationer och inte haft några problem i skolan - inga prestationsproblem i alla fall.

Men visst, jag är inte säker alls. Tycker bara att det är väsentligt mer som pekar ditåt än åt borderlinehållet.

Jag är ingen expert, men ASD innefattar väl människor som man absolut inte bör ge sitt förtroende till, med risk för att de helt enkelt lämnar ut eller använder det för egen snarstucken vinning ?

Tycker bla. JH verkar vara sån i sina lappar hit och dit, utnyttjar andras förtroende. Ja tom ljuger om saker ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-12-05 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in