Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-05, 11:36
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag menar att ''Borderline'' är något som i stort sett uteslutande inträder långt tidigare än efter patienten har passerat 20. Därav att det är något som brukar märkas av redan i samband med att man börjar närma sig pubertet. Och den röda tråden brukar aldrig vara speciellt svår att se, i fallet JH finns det absolut NOLL som pekar på att BL skulle föreligga om du ser utanför den triangel hon vistats i eller om du ser längre bakåt än nåt/några år.

Här håller jag med dig till fullo. Svårdiagnoserad diagnos men jag ser inte heller något som pekar åt det hållet.
Citera
2014-12-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men det spelar liksom ingen roll. Det händer rätt ofta att folk är otrogna till höger och vänster utan att deras fd flickvänner mördar.

Tycker du att han ska känna skuld för L*visas död?

Inte för handlingen givetvis (Det ansvaret vilar på JH) men däremot för sin del i att skapa denna svåra situation för båda involverade parter. Är ovidkommande om människor beter sig som svin till höger och vänster, det förändrar fortfarande inte det faktum att dom har delvis en ansvarsdel i dom försvårande omständigheter som dom är delaktig i att skapa. Särskilt om dom är drivande part.

I fallet JA så hade han bollat och lekt med LL sedan dom gick högstadiet, varit notoriskt otrogen mot henne. Och det var också han som tog initiativet till att inkludera JH i detta trots att han hade en ''relation'' då redan med LL. Leker du med trasiga människor tillräckligt länge skall du heller kanske inte bli förvånad om det slutar med att något extremt tar sig uttryck till slut.
Citera
2014-12-05, 11:45
Medlem
Är det någon här på flashback som träffat J*nna? Hur är hon som person?
Vi har ju fått höra av vittnet som hon har haft en kort relation med att hon var väldigt glad men finns det något mer?
Citera
2014-12-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Du verkar onekligen känna Jonna, med tanke på dina inlägg. Och i förhör framkommer det att Jonna haft "problematisk uppväxt" vad avses med det? Boderline kan komma tidigt, med sedan är det ju frågan om omgivningen märker det. Advokat Eriksson lyfte särskilt fram igår att Jonna har en "fasad" och att hon inte visar utåt hur dåligt hon mår.

Även om du redan tappat fotfästet kan du väl försöka hålla det något så när värdigt iallafall. Med ''problematisk uppväxt'' åsyftas antagligen det klassiska med 'splittrad familj' osv. Och nej Borderline inträder uteslutande ALLTID redan i samband med puberteten.

Och omgivningen märker definitivt av det, visste du egentligen något alls om hur denna problematik tar sig uttryck så skulle du heller inte skriva stycket om att JH kanske kan ''dölja'' detta för omgivningen. Just sådant som är typiskt kännetecknande för BL är att man helt saknar ''rustning'' och känner därför av allt som händer, och dessutom då även förstärkt.

Dvs hade hon haft BL skulle du ha ett helt pärlband med försvårande omständigheter genomgående i hennes uppväxt, personer i direkt relation till henne skulle kunna vittna om det oavsett om det är vän,familj eller partner.

Att människor bär 'masker' inför sin omgivning är f.ö inte ovanligt alls.
Citera
2014-12-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
På vilket sätt har jag tappat fostfästet och på vilket sätt är jag ovärdig? En skillsmässa lär knappast av ett vittne tas upp som "problematisk uppväxt". En patient kan mycket väl ha en borderline diagnos utan omgivningen förstår att det är borderline och tydligen så ser inte omgivningen alltid detta då ex. Jonas inte såg "kaninkokarvarningarna".

Nej, men allt skilsmässan i sig medför, särskilt om personen ifråga fortfarande är hyfsat ung när 'splittringen' av familjen sker. Det finns dock inga som helst tecken innan denna triangeln på att JH tex lidit av depressioner eller ens perioder av nedstämdhet. Tror inte du riktigt förstår dig på hur BL tar sig uttryck överhuvudtaget.

Det handlar inte om hur vida omgivningen själva skall ha förstått eller ej att det var just BL som förelåg. Det handlar om att historiken från familj/vän/partners skulle gå som ett pärlband tillbaka till barndomen där denna problematiken skulle tagit sig uttryck på olika vis.

Och något sådant finns inte alls att finna i detta fall.
Citera
2014-12-05, 12:16
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Finns det något annat fall där det som i detta fall funnits bevis för kartläggning/planering innan själva mordet, samt där den misstänkta påstått att den inte minns och att allt var kaos men ändå städat undan på platsen ordentligt efteråt? Där det har stått mellan mord och dråp?

Jag upplever det som så att om det hade varit så kaosartat som jonna beskriver det och att det verkligen inte var meningen att LL skulle dö, så hade hon väl snarare flytt från platsen i panik och lämnat allt? Det känns som att all tid efter att LL dog väger tyngre mot mord, iom ordentlig städning, klippa mattan, rengöra kniven, skriva lapp, smsa, ringa, googla på saker, snickesnacka lite med grannen. Man får nästan känslan av att jonna har gjort allt detta samtidigt som hon varit ganska lugn, möjligtvis upprymd och med känslan "shit jag gjorde det verkligen" medans hon sen tänkt ut hur hon ska gå tillväga för att få undan allt och inte upptäckas. Säkert gått runt och nynnat på någon låt som gick i somras, medans hon skurade bort blodet på golvet.

Om det inte var tänkt att LL skulle dö, och det "bara blev så", så brukar man väl för det första inte läsa på om hur man mördar och dumpar en kropp i förväg, man brukar väl heller inte storstäda städa ordentligt efter sig, minst av allt skulle man väl gå och knacka på hos grannen precis efteråt och dessutom lyckas bete sig som om ingenting? För har man sån jävla panik så hade de flesta människor brutit ihop på en gång om man var tvungen att prata med en granne?

Men jonna har lyckats stycka, städa, planera att ersätta mattan, skölja kniven & lägga tillbaks den på exakt samma ställe, jobba, prata med sin syster och vänner, som om ingenting har hänt?

Anledningen till varför jag tror att hon hittade på den första historian om slagsmål med LL var nog för att hon visste att grannen kunde identifiera henne från den morgonen. Att hon ringde på hos grannen var för att försöka undvika att grannen skulle ringa polisen så hon fick tid att städa upp allt.

Jag tror att jonna var precis lika lugn under mordet och styckningen som hon är nu under rättegången, tror även att hon än idag minns allt i detalj. Det som gick fel var att det var svårare att döda någon än hon hade tänkt sig, hon var nog övertygad om att slagen med hammaren skulle räcka. I jonnas huvud skulle det varit mycket enklare än vad det blev i slutändan. Slå till lovisa som då blir medvetslös, injicera henne, lyfta ut henne till bilen och åka iväg. Nu blev det mycket mer komplicerat och den ursprungliga planen fungerade inte.

Därmed undrar jag om det finns andra fall där någon har dömts till dråp istället för mord trots att man kunnat bevisa att det var planerat att döda, och även där brottsplatsen städats till samma skick som innan händelsen?
Citera
2014-12-05, 15:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det fetade hoppas jag verkligen inte. Han försökte ju bryta med Jonna och skulden är helt och hållet hennes. Det går inte att skylla över det på någon annan. Att han mår dåligt är inte konstigt, hans x har dödat hans nya flickvän. Men han har ingen skuld i det, jag hoppas verkligen han får det stöd han behöver.

Jag hoppas att de unga männen kommer att kunna återgå till ett fullt normalt liv så småningom.

Jag måste gå in och hålla med här. JA må ha varit ett egoistiskt svin MEN det går inte skylla mordet på honom. De här kvinnorna har hela tiden haft ett VAL, att ta hand om sig själva och lämna den destruktiva relationen.
Citera
2014-12-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
Lite fel att hänga ut en anhörigs blogg. I och för sig så har hon ju själv valt att ha en offentlig blogg och skriva om det. Men här har du lite andra bilder från hennes facebook
http://sv.tinypic.com/r/14sjlon/8
http://sv.tinypic.com/r/2lvebd0/8

Kompisar räknas väl inte direkt som anhöriga?
Citera
2014-12-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag tänkte på en sak; är det inte lite konstigt att Jonna inte mår illa och kräks i samband med mordet, styckningen och vid dumpandet av kroppsdelarna? Vad jag har läst om henne så har hon kräkts från och till pga situationen med triangeldramat och även nu innan hon skulle höras vid rättegången. Jonna verkar med andra ord ha lätt för att kräkas när hon mår dåligt och är stressad/nervös men alltså inte kräkts en enda gång under de vedervärdiga handlingarna hon gjorde mot Lovisa?

Det kan hon säkert ha gjort men hon berättar bara inte om det?
Citera
2014-12-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kompisar räknas väl inte direkt som anhöriga?

Nej förlåt, skrev fel. Menade nära vän.
Citera
2014-12-05, 16:32
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Efter ett utdraget och blodigt styckmord så är det tydligen helt i sin ordning att ägna
tid åt intressanta små googlesökningar och då kan man som här hamna på Ikea för
en ny matta är tänkt att inhandlas. Sånt har man ro med att bestyra mitt uppe i alltihop.

JA hade en blå matta i sin hall (som jag tror sedan även hittades på fyndplatsen). Den blev förmodligen blodig och därför sökte JH efter en likadan på IKEA. Troligtvis för att kunna köpa en ny och lägga dit istället för att dölja spåren.
Citera
2014-12-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Finns det något annat fall där det som i detta fall funnits bevis för kartläggning/planering innan själva mordet, samt där den misstänkta påstått att den inte minns och att allt var kaos men ändå städat undan på platsen ordentligt efteråt? Där det har stått mellan mord och dråp?

Jag upplever det som så att om det hade varit så kaosartat som jonna beskriver det och att det verkligen inte var meningen att LL skulle dö, så hade hon väl snarare flytt från platsen i panik och lämnat allt? Det känns som att all tid efter att LL dog väger tyngre mot mord, iom ordentlig städning, klippa mattan, rengöra kniven, skriva lapp, smsa, ringa, googla på saker, snickesnacka lite med grannen. Man får nästan känslan av att jonna har gjort allt detta samtidigt som hon varit ganska lugn, möjligtvis upprymd och med känslan "shit jag gjorde det verkligen" medans hon sen tänkt ut hur hon ska gå tillväga för att få undan allt och inte upptäckas. Säkert gått runt och nynnat på någon låt som gick i somras, medans hon skurade bort blodet på golvet.

Om det inte var tänkt att LL skulle dö, och det "bara blev så", så brukar man väl för det första inte läsa på om hur man mördar och dumpar en kropp i förväg, man brukar väl heller inte storstäda städa ordentligt efter sig, minst av allt skulle man väl gå och knacka på hos grannen precis efteråt och dessutom lyckas bete sig som om ingenting? För har man sån jävla panik så hade de flesta människor brutit ihop på en gång om man var tvungen att prata med en granne?

Men jonna har lyckats stycka, städa, planera att ersätta mattan, skölja kniven & lägga tillbaks den på exakt samma ställe, jobba, prata med sin syster och vänner, som om ingenting har hänt?

Anledningen till varför jag tror att hon hittade på den första historian om slagsmål med LL var nog för att hon visste att grannen kunde identifiera henne från den morgonen. Att hon ringde på hos grannen var för att försöka undvika att grannen skulle ringa polisen så hon fick tid att städa upp allt.

Jag tror att jonna var precis lika lugn under mordet och styckningen som hon är nu under rättegången, tror även att hon än idag minns allt i detalj. Det som gick fel var att det var svårare att döda någon än hon hade tänkt sig, hon var nog övertygad om att slagen med hammaren skulle räcka. I jonnas huvud skulle det varit mycket enklare än vad det blev i slutändan. Slå till lovisa som då blir medvetslös, injicera henne, lyfta ut henne till bilen och åka iväg. Nu blev det mycket mer komplicerat och den ursprungliga planen fungerade inte.

Därmed undrar jag om det finns andra fall där någon har dömts till dråp istället för mord trots att man kunnat bevisa att det var planerat att döda, och även där brottsplatsen städats till samma skick som innan händelsen?

Jag tror också som du, att det var överlagt och iskallt genomfört. Tycker att det hon sa i tidigt polisförhör, nåt med att hon "gjort typ alla fel man kan göra", och i rättegång att hon ville/funderade på att "ge upp" flera gånger under morddagen, tydligt pekar på att det var ett mord och inget annat. Båda utsagorna använder "det perfekta mordet" som referenspunkt, och det var "det perfekta mordet", planerat att se ut som ett självmord, som hon hade för avsikt att lyckas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in