Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Vad är en ovärdig kommentar? Jag har precis minst lika bra grepp som rätten gällande detta fall. Och btrf borderline har jag pratat med två läkare som delar min uppfattning.

Din anekdotiska bevisföring har absolut noll värde som diskussionsgrund. Och sett till fakta gällande BL så har du även visat dig helt oförmögen till att peka på vart i bakgrunden som denna röda tråd är att finnas. Sett till kända kompisrelationer (samt familj) så har det öht inte rapporterats något bakåt i tiden som skulle kunna ge sken av att något så pass komplicerat diagnostillstånd skulle föreligga.

Ser det dessutom som HÖGST osannolikt att du suttit och diskuterat detta fall i detalj med inte en (utan TVÅ) läkare som bägge är insatt i fallet (dvs läst FUP) och kommit fram till en sådan slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Jag tror att jonna var precis lika lugn under mordet och styckningen som hon är nu under rättegången, tror även att hon än idag minns allt i detalj.

Vilken tur då att våra hjärnor inte fungerar på detta vis i verkligheten. F.ö tycker jag det är en GROV överdrift att påstå att JH har varit ''lugn'' hon har snarare blandat och gett friskt och pendlat mellan att fatta strukturerade beslut för att i nästa stund agera på sådant vis som snarare reflekterar rena impulsmässiga beslut och reaktioner. Vad gäller det andra så är det inte speciellt konstigt egentligen att hennes gärna bitvis rekonstruerar tankebanor hon haft tidigare under veckan sett till hur hon skulle lösa detta 'problem'
Senast redigerad av dip 2014-12-05 kl. 17:05.
Citera
2014-12-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Jag har varit på alla rättegångsdagarna och gör följande reflektion.
Jonna har en grav borderlinestörning, hon uppfyller alla kriterier. Enligt uppgift från en läkare jag pratat med lider ofta en borderlinepatient av andra störningar med.
Jonna började första dagen att komma in under en filt och satt med böjd rygg och tittade inte på åhörare eller någon i salen. När hon dag två fick komma till tals började hon med att hulkande be om ursäkt till familjen, men efter det pratade hon med klar och säker stämma. Jag fick intrycket att hon snabbt växlar mellan tillgjord gråt och samlat tillstånd. Efter dag ett kom hon in i salen med håret uppsatt och en annan kroppshållning. Mer självsäker.
Jonna berättar en detaljerad bild av vad som händer morddagen, men när åklagaren pressar henne om varför hon gör si eller så är det ”kaos” och hon ”minns inte” och det är ”svart”. På frågor om vad som händer i hallen och hur många gånger hon hugger minns hon inte och själva styckningen ”är som en film”, hon ser bara ryggen på sig själv. Min slutsats är att hon har planerat det som att det skulle se ut som självmord, men det gick fel när Lovisa inte blev tyst och att Jonna inte kunde få ner Lovisa i en IKEA påse. Hade Lovisa tystnat efter första slaget hade Jonna sövt henne med sprutan och sedan fraktat henne till tågspåret. Det vittnar hennes historia till Sara om.
Då Jonas hördes bakom stängda dörrar vet jag inte vad han sa, men fick info från insidan att han var i dåligt tillstånd och var mycket fåordig. Han dåliga mående tror jag bottnar i att han känner skuld för att hans ”player” beteende är anledningen till Lovisas död och därför skäms han som gris.
Jonathan verkade vara en högst normal kille, snygg klädd och han passar inte in i mönstret liksom. Det såg ut som fasen hemma, skitigt och jäkligt och killen ser mer ut som en Stureplanskis. Överhörde när han innan pratade med Jonnas mamma att han nu börjat flytta ut saker från huset.
Kristian var ett vittne och skulle höras som kompis till Jonna, men rätt snart framgick det att han och Jonna hade en sexuell relation så sent som veckan innan mordet. Hon verkade vara samma skrot och korn som Jonas, kaka söker maka.....knulla runt hit och dit.
Eriksson må vara en av Sveriges bästa advokater, men att få detta från mord till dråp kommer han inte fixa. Det slutar på 18 år och Hotel Hinseberg för Jonna.

Instämmer helt.
Något åt det hållet lär sanningen vara.
Iaf vad gäller den så kallade diagnosen.

Sedan VAD diagnosen är det är en annan sak.
Behöver ju inte vara ju Borderline och behöver inte vara diagnostiserbart.
Hon kan ju ha blivit galen efter lång tid av stress , press och tankar.
Tillslut flippat ur och hamnat i någon psykos.

Men även de andra åsikterna känns så.
Senast redigerad av Trolltomten 2014-12-05 kl. 17:11.
Citera
2014-12-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Jag upplever det som så att om det hade varit så kaosartat som jonna beskriver det och att det verkligen inte var meningen att LL skulle dö, så hade hon väl snarare flytt från platsen i panik och lämnat allt? Det känns som att all tid efter att LL dog väger tyngre mot mord, iom ordentlig städning, klippa mattan, rengöra kniven, skriva lapp, smsa, ringa, googla på saker, snickesnacka lite med grannen. Man får nästan känslan av att jonna har gjort allt detta samtidigt som hon varit ganska lugn, möjligtvis upprymd och med känslan "shit jag gjorde det verkligen" medans hon sen tänkt ut hur hon ska gå tillväga för att få undan allt och inte upptäckas. Säkert gått runt och nynnat på någon låt som gick i somras, medans hon skurade bort blodet på golvet.

Ta det inte fel.
Jag håller nog med en del.

Men det var just lite panik och kaos som gjorde att hon flydde.
Dock inte bort från planeten utan bara från det hon gjort.

Sedan hämtade hon andan och genomförde resten av galenskaperna.
Så det är ju inte helt svart eller vitt , oavsett plan så har det nog inte gått som tänkt.
Citera
2014-12-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Instämmer helt.
Något åt det hållet lär sanningen vara.
Iaf vad gäller den så kallade diagnosen.

Även de andra åsikterna.

* Plocka fram suicidtendenserna

* Plocka fram perioderna av depression och nedstämdhet som skall ha plågat henne från tidiga år

* Plocka fram svårigheterna i vänskaps och familjerelationer där hennes svårigheter att tolka sinnesintryck och känsloförstärkningar skulle tagit sig uttryck på väldigt märkbara vis.

-- Kort och gott plocka fram den röda tråden. Du skall kunna dra punkt till punkt hela vägen ner till innan hon klev in i puberteten. Så fungerar BL nämligen, och även om vänner/föräldrar nödvändigtvis vet exakt vad det är, så skulle det ändå finnas en mängd händelser som man skulle noterat och uppmärksammat i efterhand.

Några sådana finns inte här.
Citera
2014-12-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip

* Plocka fram perioderna av depression och nedstämdhet som skall ha plågat henne från tidiga år

* Plocka fram svårigheterna i vänskaps och familjerelationer där hennes svårigheter att tolka sinnesintryck och känsloförstärkningar skulle tagit sig uttryck på väldigt märkbara vis.

-- Kort och gott plocka fram den röda tråden. Du skall kunna dra punkt till punkt hela vägen ner till innan hon klev in i puberteten. Så fungerar BL nämligen, och även om vänner/föräldrar nödvändigtvis vet exakt vad det är, så skulle det ändå finnas en mängd händelser som man skulle noterat och uppmärksammat i efterhand.

Hann inte få med min ändring i citatet.
Läs igen då jag han bifoga all text.

I övrigt förstår jag inte vad du menar och vill åt?

Håller med de övriga , va inte så jävla arg.
Det är ju inget sätt att vinna på , om man nu kan vinna i denna diskussion.
Citera
2014-12-05, 17:19
Medlem
Citat:
Håller med de övriga

Det är både pinsamt och tröttsamt att behöva läsa deras dretiga idioti. Finns inte en enda ''läkare'' inom psykiatrin som skulle uttala sig om diagnostik av PAT dom aldrig någonsin har träffat, och att två stycken skulle dessutom ha satt sig ner och läst en FUP på flera tusen sidor förefaller HÖGST osannolikt.

Det är alltså ÄNNU mer plågande att behöva läsa lögner, särskilt när dessa sedan får vatten på sin kvarn då begåvningsreserven gör inträde och skall bröla med på grund av att numera så är komplicerade diagnostillstånd det människor använder som mallbilder för att förklara en verklighet som skrämmer dom.
Citera
2014-12-05, 17:20
Medlem
Citat:

Exakt vilken typ av personlighetsstörning hon har går förstås inte säkert att fastställa utifrån enbart observationer och beskrivning av en extrem händelse i en FUP. Dessutom är det alltid svårt med gränsdragningar mellan personlighetsstörningar även vid noggrann utredning. Ofta finns drag av flera samtidigt. Visst finns här drag av borderline i vid mening, möjligen även antisocial ps alternativt grav narcissistisk störning. Det går heller inte utesluta atypisk autism. RPU har hur som helst fastställt att hon ej har APS och att hon således är ansvarig för sina handlingar.

http://web4health.info/sv/answers/border-antisocial.htm
http://web4health.info/sv/answers/border-diagn-dsm.htm
http://web4health.info/sv/answers/psy-narcissistic-pd.htm
Citera
2014-12-05, 17:23
Medlem
Citat:
Det är både pinsamt och tröttsamt att behöva läsa deras dretiga idioti. Finns inte en enda ''läkare'' inom psykiatrin som skulle uttala sig om diagnostik av PAT dom aldrig någonsin har träffat, och att två stycken skulle dessutom ha satt sig ner och läst en FUP på flera tusen sidor förefaller HÖGST osannolikt.

Det är alltså ÄNNU mer plågande att behöva läsa lögner, särskilt när dessa sedan får vatten på sin kvarn då begåvningsreserven gör inträde och skall bröla med på grund av att numera så är komplicerade diagnostillstånd det människor använder som mallbilder för att förklara en verklighet som skrämmer dom.

Hmm... vad vet du om vad läkare och andra professioner inom psykiatrin ägnar sig åt på sin fritid
Citera
2014-12-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Hmm... vad vet du om vad läkare och andra professioner inom psykiatrin ägnar sig åt på sin fritid

Finns givetvis aktiva inom sektorn som läser FUP:ar, att personen ifråga däremot skulle pratat med två stycken oberoende av varandra som båda läst, och kommit fram till denna ''slutsats'' känns dock högst osannolikt.

Citat:
Haha jaaa du är en idiot
Mata inte trollen , du är ett troll.

Behövs varken karta eller kompass för att cirkla in er som inte ens tagit er till 30 än. Sådant gör ni så pass bra på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Visst finns här drag av borderline i vid mening

Om du enbart utgår från tidsperioden som detta kaos pågått ja. Däremot i den historik som finns bakåt i tiden finns det INGA som helst sådana tecken, samt att hennes interagerande med familj/vänner förefaller varit väldigt friktionsfritt det är enbart i kärleksrelationerna som det finns beskrivningar från berörda parter (JA/JN) att det skulle varit problematiskt, dessa två får ju dock tas med en ordentlig nypa salt sett till deras egna beteenden. Inte heller som om dom skulle sitta i förhör och dyl. och fritt axla ansvar heller.
Senast redigerad av dip 2014-12-05 kl. 17:33.
Citera
2014-12-05, 18:46
Medlem
Citat:

Om du enbart utgår från tidsperioden som detta kaos pågått ja. Däremot i den historik som finns bakåt i tiden finns det INGA som helst sådana tecken, samt att hennes interagerande med familj/vänner förefaller varit väldigt friktionsfritt det är enbart i kärleksrelationerna som det finns beskrivningar från berörda parter (JA/JN) att det skulle varit problematiskt, dessa två får ju dock tas med en ordentlig nypa salt sett till deras egna beteenden. Inte heller som om dom skulle sitta i förhör och dyl. och fritt axla ansvar heller.

Hur omfattande kunskaper anser du att du har om den fullständiga historiken?
Citera
2014-12-05, 19:00
Medlem
man kan ju döda någon i vredesmod,(inte jag)men det märkliga är att hon sen kommer tillbaks till brottsplatsen,å där inne ligger liket ,jag skulle inte velat gå in, hon måste va helt kallsinning..totalt empatistörd
Citera
2014-12-05, 19:16
Medlem
"bea67 man kan ju döda någon i vredesmod,(inte jag)men det märkliga är att hon sen kommer tillbaks till brottsplatsen,å där inne ligger liket ,jag skulle inte velat gå in, hon måste va helt kallsinning..totalt empatistörd"

Pressure changes everything.

Tänker på att J*nna alltid haft pojkvän, tills veckan innan hon attackerade L*visa om vi betraktar nyckelåterlämnandet som en brytpunkt för J*nna som i viss mån bekräftas av hennes sms till väninnan där hon skriver "...J*nas har nog lämnat mig." Trillar en del människor igenom utan partner? Hur "vanligt" är det? Handen på hjärtat...?

Jag tror att J*nna bokstavligt känt att det gäller livet, hennes eller L*visas, och att det är mot den bakgrunden som hennes illgärning ska förstås. Kalla det ondska om ni vill.
Senast redigerad av morelight 2014-12-05 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in