Citat:
Ursprungligen postat av
rustab
Jag har varit på alla rättegångsdagarna och gör följande reflektion.
Jonna har en grav borderlinestörning, hon uppfyller alla kriterier. Enligt uppgift från en läkare jag pratat med lider ofta en borderlinepatient av andra störningar med.
Jonna började första dagen att komma in under en filt och satt med böjd rygg och tittade inte på åhörare eller någon i salen. När hon dag två fick komma till tals började hon med att hulkande be om ursäkt till familjen, men efter det pratade hon med klar och säker stämma. Jag fick intrycket att hon snabbt växlar mellan tillgjord gråt och samlat tillstånd. Efter dag ett kom hon in i salen med håret uppsatt och en annan kroppshållning. Mer självsäker.
Jonna berättar en detaljerad bild av vad som händer morddagen, men när åklagaren pressar henne om varför hon gör si eller så är det ”kaos” och hon ”minns inte” och det är ”svart”. På frågor om vad som händer i hallen och hur många gånger hon hugger minns hon inte och själva styckningen ”är som en film”, hon ser bara ryggen på sig själv. Min slutsats är att hon har planerat det som att det skulle se ut som självmord, men det gick fel när Lovisa inte blev tyst och att Jonna inte kunde få ner Lovisa i en IKEA påse. Hade Lovisa tystnat efter första slaget hade Jonna sövt henne med sprutan och sedan fraktat henne till tågspåret. Det vittnar hennes historia till Sara om.
Då Jonas hördes bakom stängda dörrar vet jag inte vad han sa, men fick info från insidan att han var i dåligt tillstånd och var mycket fåordig. Han dåliga mående tror jag bottnar i att han känner skuld för att hans ”player” beteende är anledningen till Lovisas död och därför skäms han som gris.
Jonathan verkade vara en högst normal kille, snygg klädd och han passar inte in i mönstret liksom. Det såg ut som fasen hemma, skitigt och jäkligt och killen ser mer ut som en Stureplanskis. Överhörde när han innan pratade med Jonnas mamma att han nu börjat flytta ut saker från huset.
Kristian var ett vittne och skulle höras som kompis till Jonna, men rätt snart framgick det att han och Jonna hade en sexuell relation så sent som veckan innan mordet. Hon verkade vara samma skrot och korn som Jonas, kaka söker maka.....knulla runt hit och dit.
Eriksson må vara en av Sveriges bästa advokater, men att få detta från mord till dråp kommer han inte fixa. Det slutar på 18 år och Hotel Hinseberg för Jonna.
Instämmer helt.
Något åt det hållet lär sanningen vara.
Iaf vad gäller den så kallade diagnosen.
Sedan VAD diagnosen är det är en annan sak.
Behöver ju inte vara ju Borderline och behöver inte vara diagnostiserbart.
Hon kan ju ha blivit galen efter lång tid av stress , press och tankar.
Tillslut flippat ur och hamnat i någon psykos.
Men även de andra åsikterna känns så.