2014-12-04, 20:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det borde vara Brno i Tjeckien. Tre fjärdedelar av bokstäverna är konsonanter, Gregor Mendel torde vara den som åsyftas i en annan ledtråd, o.s.v.

Japp, gick lite för långt där med "gener" och "anlag", kunde kanske fått vila lite, not taking anything away from you! Gott verk! Överlämnar stafettpinnen.
Citera
2014-12-04, 20:54
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Japp, gick lite för långt där med "gener" och "anlag", kunde kanske fått vila lite, not taking anything away from you! Gott verk! Överlämnar stafettpinnen.
Det var ledtråd 3 (med förtydlingar) som ledde mig rätt, och kopplingen till Mendel förstod jag först efter en del googlande på Brno. Genetik o.d. har aldrig varit min starka sida.

Återkommer med ny stad.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-04 kl. 21:47.
Citera
2014-12-04, 21:36
Medlem
schizophrenias avatar
Ny stad, nya ledtrådar:

1. Staden har haft mer än ett namn. Ett av namnen har en koppling till en kung, som i sin tur har en koppling till ett Tintin-album.

2. En person från vår stad funderade på hur man kan promenera i stan, men han gjorde det inte lätt för sig, och en annan härifrån är känd för sina rum.
Citera
2014-12-04, 21:42
Avslutad
Citat:
Ny stad, nya ledtrådar:

1. Staden har haft mer än ett namn. Ett av namnen har en koppling till en kung, som i sin tur har en koppling till ett Tintin-album.

2. En person från vår stad funderade på hur man kan promenera i stan, men han gjorde det inte lätt för sig, och en annan härifrån är känd för sina rum.
Kungen i ledtråd 1 torde väl vara Ottokar. Eller kanske en ospecificerad farao.
Citera
2014-12-04, 21:48
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Kungen i ledtråd 1 torde väl vara Ottokar. Eller kanske en ospecificerad farao.
Korrekt
Citera
2014-12-04, 22:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ny stad, nya ledtrådar:

3. En whiskey-typ härifrån har skapat viss uppståndelse i Sverige.
Citera
2014-12-04, 22:08
Medlem
Emerains avatar
Königsberg?

Namngavs efter kung Ottokar II.

Immanuel Kant levde hela sitt liv här, och funderade kring tankar om tid, rum, och orsaksamband (utöver sina tankar kring etik).
Citera
2014-12-04, 22:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Königsberg?

Namngavs efter kung Ottokar II.

Immanuel Kant levde hela sitt liv här, och funderade kring tankar om tid, rum, och orsaksamband (utöver sina tankar kring etik).
Korrekt. Personerna som åsyftades i ledtråd 2 var Euler och Hilbert. Ledtråd 3 handlade om ubåten U 137 som var av Whiskey-typ, och som gick på grund i den svenska skärgården. Dess hemmabas var Kaliningrad, som staden heter idag. Vissa menar att staden bör döpas om till Kantgrad, för att hedra just Kant.

Din tur!
Citera
2014-12-04, 22:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Korrekt. Personerna som åsyftades i ledtråd 2 var Euler och Hilbert. Ledtråd 3 handlade om ubåten U 137 som var av Whiskey-typ, och som gick på grund i den svenska skärgården. Dess hemmabas var Kaliningrad, som staden heter idag. Vissa menar att staden bör döpas om till Kantgrad, för att hedra just Kant.

Din tur!
Coolt! Jag chansade mest, i värsta fall kunde jag lirkat ur dig en till ledtråd, men så var det rätt?

Skriver ihop en ny fråga omgående!
Citera
2014-12-04, 22:59
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Coolt! Jag chansade mest, i värsta fall kunde jag lirkat ur dig en till ledtråd, men så var det rätt?

Skriver ihop en ny fråga omgående!
Nästa ledtråd skulle ha blivit: "Ett annat namn på staden togs från en av landets ledare. Dock var det en gammal bankrånare som styrde över det mesta." Personerna som åsyftas är Kalinin och Stalin.

Nu ser jag fram emot dina ledtrådar!
Citera
2014-12-04, 23:50
Medlem
Emerains avatar
Nu kör vi!

1. En mynningens stad, men även varit en marknadsplats.

2. Genom åren har det varit populärt att åka hit, även om målet nog känns som bäst för allahelgona.

3. Staden har bytt namn flera gånger, och ibland direkt mot de boendes vilja
Citera
2014-12-05, 00:20
Medlem
Skamanders avatar
Trondheim skulle kunna vara en kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in