2014-12-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Och då skall ändå Bo Frank vara "den tuffa kommunala rösten som utmanar stockholmsmoderaterna"...
De fegar förstås när det verkligen gäller. När Batra är på plats och FR för alltid borta (till gudi behag) får vi se om det blir det minsta kursändring. Innan dess är de moderata partipolitrukfåren som vanligt.
2014-12-04, 18:30
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det allra mest intressanta med mätningen var väl detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det hade jag missat. Lägg en skämsfaktor på det också och SD kan kanske komma upp i 20 procent i extravalet.

Enligt mina egna beräkningar finns det alltså 4% alliansväljare och 2% rödgröna väljare som lutar att gå till SD.

SD skulle alltså enligt den här mätningen kunna vinna 6% i valet 2015 ifall man lyckas locka alla dessa väljare och samtidigt inte tappar några.
2014-12-04, 18:31
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
DN/ipsos-mätningen är ju det bästa som hänt för Sverigedemokraterna sedan riksdagsinträdet. 2 av 10 rödgröna och 3 av 10 alliansväljare.. Detta barkar mot succé.

Av väljare som funderar på att byta parti. Vilket är 2/10 rödgröna väljare och 3/10 alliansväljare. Det är alltså 3/10 3/10 alliansväljare som funderar på att byta till SD. Och 2/10 2/10 rödgröna väljare som funderar på att rösta på SD.
2014-12-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
..av de som överväger att byta parti ja.
Man måste läsa rätt och det tjänar inget syfte att bygga orealistiska luftslott.
Skulle SD nå över femton procent i extravalet så skulle detta vara en gedigen framgång.

? De har redan över 16% hos Sentio. De som hittills tippat SD bäst.
2014-12-04, 18:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Enligt mina egna beräkningar finns det alltså 4% alliansväljare och 2% rödgröna väljare som lutar att gå till SD.

SD skulle alltså enligt den här mätningen kunna vinna 6% i valet 2015 ifall man lyckas locka alla dessa väljare och samtidigt inte tappar några.

Ja det kan nog stämma och det känns rätt rimligt också. Sen så kan ju iofs en hel del hända fram till mars. Om jag skulle gissa redan nu så säger jag som Birger Schlaug gjorde härom dan i tv. SD lär öka rätt rejält få runt 17% i extravalet. Bara en gissning dock. Kan både bli mer och mindre, men SD kommer att hamna i centrum för den här valrörelsen på ett sätt som de inte gjorde senast.
2014-12-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det hade jag missat. Lägg en skämsfaktor på det också och SD kan kanske komma upp i 20 procent i extravalet.

Det skulle jag gissa på också, men vem vet - som Bloodyholly skriver nedan, "om 40% av svenska folket är missnöjda med invandringspolitiken och ingen klar stark stjärna* lyser i något av 7K-blocken/blocket så kan SD skrälla rejält".

*det finns ingen klar stark stjärna hos 7K

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag lyssnade på P1 på väg hem från jobbet, med var de två moderata kommunalråden från Växjö resp. östra Göinge.
Båda hyllade unisont massinvandringen och tyckte inte den var något problem, problemet var bristen på nya jobb enligt ljushuvudena.
Hur samhället långsiktigt ska orka med den veritabla syndaflod av bidragsinvandrare som väller in över landet ville man inte låtsas om.
Mer bidrag från staten och ett större ansvar från EU var recepten kopplat till ett obligatorium för kommunerna att berikas till döds.
Moderaternas klara besked var att folkutbytet fortsätter och välfärden måste raseras.

SD har ett slagläge som aldrig förr, sjuklövern springer rätt in i det migrationspolitiska bakhåll som SD riggat.

SD kommer ha goda chanser att växa rejält i det här valet med, moderaterna har totalt havererat, inte bara på riksnivå utan föruttelsen har nått ned till den kommunala kärnan.

Som någon skrev i en annan tråd; 7Ks officiella analys av SDs framgång är som att den rejält påverkade alkoholisten ska ta en nyktra-till-grogg innan jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Man kan ifråga sätta SCB utifrån IPSOS undersökning;
Sd kan gå framtill 20 % och till och med överraska med att överträffa det. Om 40% av svenska folket är missnöjda eller mycket missnöjda med invandringspolitiken finns det en gigantisk marginal och förutsättningar för en skräll av sällan skådat slag.

Precis just en folkomröstning om invandringspolitiken och om alla tar det för det blir det 30% till Sd.

Jag har hittills haft rätt om budgeten och om nyvalet. Nu får jag gissa på att Sd får över 20% och jag hoppas på att jag grovt underskatta det.

Leker med tanken att SD får 40% i mars. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle

SD tappar bara väljare som flyr utomlands, dör, blir allvarligt sjuka eller senildementa. En gång SD, aldrig 7K.

Citat:
Ja det kan nog stämma och det känns rätt rimligt också. Sen så kan ju iofs en hel del hända fram till mars. Om jag skulle gissa redan nu så säger jag som Birger Schlaug gjorde härom dan i tv. SD lär öka rätt rejält få runt 17% i extravalet. Bara en gissning dock. Kan både bli mer och mindre, men SD kommer att hamna i centrum för den här valrörelsen på ett sätt som de inte gjorde senast.

17% är inte kattskit, men min magkänsla säger mig +20%
2014-12-04, 19:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det skulle jag gissa på också, men vem vet - som Bloodyholly skriver nedan, "om 40% av svenska folket är missnöjda med invandringspolitiken och ingen klar stark stjärna* lyser i något av 7K-blocken/blocket så kan SD skrälla rejält".

*det finns ingen klar stark stjärna hos 7K

Som någon skrev i en annan tråd; 7Ks officiella analys av SDs framgång är som att den rejält påverkade alkoholisten ska ta en nyktra-till-grogg innan jobbet.

Leker med tanken att SD får 40% i mars. Tack!

SD tappar bara väljare som flyr utomlands, dör, blir allvarligt sjuka eller senildementa. En gång SD, aldrig 7K.

17% är inte kattskit, men min magkänsla säger mig +20%

Tänk på två saker när ni serveras sådana siffror:

1. 40% missnöja betydet inte att 60% är nöjda, det finns en grupp som är tveksamma också och om de är 20% är det helt jämnt.

2. 40% är rådata som inte är viktat för Bradley-effekten och vi vet hur bra rådata är för att visa SDs stöd.
2014-12-04, 19:57
Medlem
Endast 3 % av SD's väljare tycker att SD gjorde fel som fällde budgeten. De kommer förmodligen inte tappa många väljare som röstade på dom 2014 till extravalet 2015. Vi vet att de allra flesta av SD's väljare är trogna till partiet. Som in84ever sa: "En gång SD, aldrig 7k."

SD gjorde verkligen ett genidrag när dom röstade emot budgeten. Väldigt många fler skulle nog blivit missnöjda om man hade röstat för budgeten. Finns många potentiella väljare att locka till nyvalet 2015. Hoppas på 20 % +.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19968508.ab
Senast redigerad av wibeeees 2014-12-04 kl. 20:04.
2014-12-04, 20:08
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wibeeees
Endast 3 % av SD's väljare tycker att SD gjorde fel som fällde budgeten. De kommer förmodligen inte tappa många väljare som röstade på dom 2014 till extravalet 2015. Vi vet att de allra flesta av SD's väljare är trogna till partiet. Som in84ever sa: "En gång SD, aldrig 7k."

SD gjorde verkligen ett genidrag när dom röstade emot budgeten. Väldigt många fler skulle nog blivit missnöjda om man hade röstat för budgeten. Finns många potentiella väljare att locka till nyvalet 2015. Hoppas på 20 % +.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19968508.ab

Väldigt positivt! Anmärkningsvärd hög siffra för KD.

KD 76%
M 69%
FP 56%
C 50%
2014-12-04, 20:24
Medlem
Arthass avatar
De enda som seriöst kan mäta SD är Sentio som haft 16,7 samt 16,4 efter valet. Det är en bra måttstock var vi står idag - innan man fällde regeringen. Minimum i Mars torde vara 15 % och max 20 %. Det lär väl landa på 17,2 %... (men för tidigt dra någon definitiv slutsats).

Vad talar då för att SD ökar:

- Rakryggat fällt regeringen, vilket gillas av nästan hälften av valmanskåren. Man har sträckt ut sin hand till de andra partierna men fått kalla handen och gör då verklighet av sin hot. SD är ett vinnande lag med mod, sånt ger fler väljare.

- S gör en historisk tabbe att gå till val med MP som regeringspartner. Alla som trodde S skulle stå för en sober migrationspolitik fick fel, till det så sätter MP käppar i hjul för stora infrastruktursatsningar m.m.. Garanterat att minst 2 % av ökning till 12,9 till 14,9 (och sedan resten från de andra) är från S till SD.

- SD ökar i alla val...

Nåja, det är allt spännande se hur allt går. Återigen får vi fokusera på opinionsundersökningarna. Kommer man smyghöja SD i Februari igen för att inte hamna för långt bakom Sentio?
Senast redigerad av Arthas 2014-12-04 kl. 20:27.
2014-12-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Nåja, det är allt spännande se hur allt går. Återigen får vi fokusera på opinionsundersökningarna. Kommer man smyghöja SD i Februari igen för att inte hamna för långt bakom Sentio?
Nej de skiter i hur fel de har i valet. Inga institut har fått sparken för att de misslyckades. Yougov fimpades men de var ju bättre än de flesta. Ingen stor debatt har uppstått. Inga ifrågasätter varför man nu visar så stor skillnad mot Sentio igen. Allt är precis som uppdragsgivarna vill ha det och har efterfrågat.
2014-12-04, 20:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Fast det allra mest intressanta med mätningen var väl detta:
Citat:
Sverigedemokraternas ledning välkomnade Stefan Löfvens nyvalsbesked. De har goda skäl till det. Mätningen tyder på att väljarströmmar är på väg till partiet från båda blocken. Av de alliansväljare som på allvar överväger att byta parti svarar tre av tio att de överväger att rösta på Sverigedemokraterna.

Av de rödgröna partibytarna lutar två av tio åt att gå till SD.

– Sammantaget pekar undersökningen mot att Sverigedemokraterna kan vinna ett ökat stöd i extravalet, säger David Ahlin.

Stämmer det där så finns en potential på 7-9%-enheter upp för SD från valet 2014. Detta kan bli underhållande!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in